Laga rost tröskel 945
Laga rost tröskel 945
Hej..Köpte mig en 945ltt för ca 1vecka sedan tittade på den såg riktigt fin ut även trösklar.Men ja måste ha vart halvblind eller något
såg detta
Va tror ni Besiktningen säger om detta?
De är kanske inte hela världen? är väl en bit på ca 30cm som är lite dålig 10 cm som e riktigt dåligt.
Hur går man tillväga för att lösa de på bästa sett. Kapa bort och sätta på ny plåt?
1,Kapa bort rosten
2,Måtta in ny plåt kan man ta en helt vanlig plåt och bocka till ? Tjocklek?
3,Svetsning ,Är svetsare men jobbar med lite grövre plåt har aldrig svetsa i bilplåt.Ska man bara stödpunkta fast plåten eller ska de sys ihop helt? Ska man använda nå sorts kylning? Funkar de med 0,8mm svetstråd e de klenaste jag har tillgång till?
4,Slipning,Är de bara slipa ner svetsarna satt de blir lent och fint?
Hoppas någon har några bra tips Mvh Tobbe
såg detta
Va tror ni Besiktningen säger om detta?
De är kanske inte hela världen? är väl en bit på ca 30cm som är lite dålig 10 cm som e riktigt dåligt.
Hur går man tillväga för att lösa de på bästa sett. Kapa bort och sätta på ny plåt?
1,Kapa bort rosten
2,Måtta in ny plåt kan man ta en helt vanlig plåt och bocka till ? Tjocklek?
3,Svetsning ,Är svetsare men jobbar med lite grövre plåt har aldrig svetsa i bilplåt.Ska man bara stödpunkta fast plåten eller ska de sys ihop helt? Ska man använda nå sorts kylning? Funkar de med 0,8mm svetstråd e de klenaste jag har tillgång till?
4,Slipning,Är de bara slipa ner svetsarna satt de blir lent och fint?
Hoppas någon har några bra tips Mvh Tobbe
945 Ltt -96
-
- Moderator
- Inlägg: 20142
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Laga rost tröskel 945
Kapa bort rostig plåt är ju ett måste om det ska bli till något.
Vet att plåten är 0,7mm för övrigt, tror att även trösklarna är av den tjockleken.
Bäst blir att helsvetsa, då får du ju en "tät" tröskel.
Vet att plåten är 0,7mm för övrigt, tror att även trösklarna är av den tjockleken.
Bäst blir att helsvetsa, då får du ju en "tät" tröskel.
Re: Laga rost tröskel 945
oki har 1mm plåt får kanske bli de då..Eller är kanske lättare att byta hela tröskeln såg på tex mekonomen att de fanns att köpa för ca 500kr?In The White skrev:Kapa bort rostig plåt är ju ett måste om det ska bli till något.
Vet att plåten är 0,7mm för övrigt, tror att även trösklarna är av den tjockleken.
Bäst blir att helsvetsa, då får du ju en "tät" tröskel.
När man monterar Tex Addon kjolar hur mycket av underdelen på tröskeln täcks men addon kjolarna
945 Ltt -96
- Maxwell
- Kassör & Medlemsansvarig
- Inlägg: 6254
- Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
- Kör: En Volvo i taget.
- Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
- Kontakt:
Re: Laga rost tröskel 945
1mm funkar också, punkta först och sedan helsvets blir bra. Jag hade endast kapat ur och bytt det dåliga, känns lite overkill och byta hela tröskeln om den inte är helröten.
-
- Moderator
- Inlägg: 20142
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Laga rost tröskel 945
Jag hade också bara bytt den dåliga biten.
Hela tröskeln, ända in till den nervikta "läppen", döljs av sidokiolen.
Hela tröskeln, ända in till den nervikta "läppen", döljs av sidokiolen.
Re: Laga rost tröskel 945
Låter strålande då ska de kapas bort och montera nytt..blir å ställa ner värmen min 500amp svets ..tror ni de blir en 2:a på besiktningen? innan lagning
945 Ltt -96
-
- Moderator
- Inlägg: 20142
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Laga rost tröskel 945
Skulle aldrig kunna tro att du får en tvåa på det där, det är ju inget bärande.
- Maxwell
- Kassör & Medlemsansvarig
- Inlägg: 6254
- Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
- Kör: En Volvo i taget.
- Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
- Kontakt:
Re: Laga rost tröskel 945
Det ska det inte göra, om det inte är en riktig tjurskalle som besiktigar. Tror hålet måste vara större innan det genererar en tvåa.tobzter skrev:Låter strålande då ska de kapas bort och montera nytt..blir å ställa ner värmen min 500amp svets ..tror ni de blir en 2:a på besiktningen? innan lagning
Re: Laga rost tröskel 945
Härligt tänkte nämligen besikta nästa vecka men vet ej om ja hinner fixa hålet Tack för hjälpen slänger upp lite bilder hur ja gick tillväga och slut resultatet när de är fixatMaxwell skrev:Det ska det inte göra, om det inte är en riktig tjurskalle som besiktigar. Tror hålet måste vara större innan det genererar en tvåa.tobzter skrev:Låter strålande då ska de kapas bort och montera nytt..blir å ställa ner värmen min 500amp svets ..tror ni de blir en 2:a på besiktningen? innan lagning
945 Ltt -96
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Laga rost tröskel 945
det där är nog en 2a. dom brukar ögonmåtta med rosthammaren, om det är hammarens längd så blir det 2a typ. (20cm typ)
är dom riktigt negativa så sätter dom 2a för mindre.
jo det är bärande. allt är bärande på 7/900.
är dom riktigt negativa så sätter dom 2a för mindre.
jo det är bärande. allt är bärande på 7/900.
-
- Moderator
- Inlägg: 20142
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Laga rost tröskel 945
Har besiktigat vår blåe 945 med liknande rostskada höger tröskel, fick inget på det.
Själva ytterplåten på tröskeln är ju inget bärande i sig, däremot den vertikala inre delen. Men det räknas kanske som bärande ändå?
Själva ytterplåten på tröskeln är ju inget bärande i sig, däremot den vertikala inre delen. Men det räknas kanske som bärande ändå?
Re: Laga rost tröskel 945
exakt de är ju bara ytterplåten...Men de ska fixas vilket som men ville gärna besikta den i veckan men men får väl i värsta fall ta en 2:a på de..Men tänkte på om man måste ta bort data boxarna i bilen innan man börjar svetsa eller räcker de med att lyfta av pollerna på battriet
945 Ltt -96
-
- Uppkörning
- Inlägg: 692
- Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
- Kör: 240
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Re: Laga rost tröskel 945
Gissar att det bara blir ett "bra att veta" på det där, men allt är ju som vanligt en fråga om bedömning med en gnutta tur/lotteri...
Personligen så hade jag nog kopplat bort så mycket elektronik som möjligt bara för att vara på den säkra sidan, men kör du bara svetsen i tröskeln och jordar alldeles i närheten så borde det inte vara någon fara.
Det som är faran är om strömmen hittar in i ledningar som leder den vidare till känslig elektronik. Skulle du t.ex. jorda i bilens front och sen börja svetsa något i bakdelen så kommer ju strömmen att flyta genom hela chassit. Med lite otur så kan då spänningsskillanden bli för stor mellan en jordpunkt på motorn och en på A-stolpen t.ex. och databoxen som jordas från båda hållen får ta smällen.
Man kan jämföra med kossor som gärna dör av blixtnedslag. Dels för att ofta väljer att stå under ett träd som drar åt sig blixten, men i huvudsak för att de är ganska bredbenta.
Människor som står med fötterna mer eller mindre ihop klarar sig bättre.
Strömmen går från trädet ut i marken som ringar på vattnet vars intensitet minskar med avståndet. Det kommer alltså uppstå en spänningsskillnad mellan benen. Ungefär som att stå uppe på ett jättestort batteri med ena foten på plus och den andra på minus = Aj!
Ang. skadan så kapa ur det dåliga med vinkelslipen. Använd den urkapade biten som mall (eller gör en ny av kartong) och kapa till en frisk plåt som passar kant-i-kant i hålet som blev.
Slipa rent kanterna och punkta fast den nya biten i umgångar så att det får svalna emellan. Fortsätt punkta till det är helsvetsat och sen är det bara slipa lite, spackla och lägga lack/rostskydd.
Glöm inte att rostskydda insidan av tröskeln och passa på att ta bort alla gamla löv och skit när du ändå har kapat upp ett lämpligt hål.
Personligen så hade jag nog kopplat bort så mycket elektronik som möjligt bara för att vara på den säkra sidan, men kör du bara svetsen i tröskeln och jordar alldeles i närheten så borde det inte vara någon fara.
Det som är faran är om strömmen hittar in i ledningar som leder den vidare till känslig elektronik. Skulle du t.ex. jorda i bilens front och sen börja svetsa något i bakdelen så kommer ju strömmen att flyta genom hela chassit. Med lite otur så kan då spänningsskillanden bli för stor mellan en jordpunkt på motorn och en på A-stolpen t.ex. och databoxen som jordas från båda hållen får ta smällen.
Man kan jämföra med kossor som gärna dör av blixtnedslag. Dels för att ofta väljer att stå under ett träd som drar åt sig blixten, men i huvudsak för att de är ganska bredbenta.
Människor som står med fötterna mer eller mindre ihop klarar sig bättre.
Strömmen går från trädet ut i marken som ringar på vattnet vars intensitet minskar med avståndet. Det kommer alltså uppstå en spänningsskillnad mellan benen. Ungefär som att stå uppe på ett jättestort batteri med ena foten på plus och den andra på minus = Aj!
Ang. skadan så kapa ur det dåliga med vinkelslipen. Använd den urkapade biten som mall (eller gör en ny av kartong) och kapa till en frisk plåt som passar kant-i-kant i hålet som blev.
Slipa rent kanterna och punkta fast den nya biten i umgångar så att det får svalna emellan. Fortsätt punkta till det är helsvetsat och sen är det bara slipa lite, spackla och lägga lack/rostskydd.
Glöm inte att rostskydda insidan av tröskeln och passa på att ta bort alla gamla löv och skit när du ändå har kapat upp ett lämpligt hål.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2344
- Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
- Kör: V70T5
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Re: Laga rost tröskel 945
tunnflytande rostskydd brukar jag använda, då sprutar jag massor då ser man dessutom ifall man fick svetsen tät (annars kryper medlet ut i porerna)
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2145
- Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
- Kör: Volvo
- Ort: Västkusten
Re: Laga rost tröskel 945
finns ju hål som man kan ta inifrån också lite bökigt men det finns iaf nära b stolpen... men enklare o spruta om hålet ändå är uppkapat.
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.
Stavar som en kratta...
Stavar som en kratta...
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
- Kör: 745 GLE -88a
- Ort: Dala-Järna
Re: Laga rost tröskel 945
Jag brukar aldrig koppla ur boxarna när jag svetsar och har då hittills inte förstört någonting. Har till och med svetsat med batteriet inkopplat och stereon igång men det är nog kanske inget att rekommendera
Vem fan behöver turbo när det finns träskor
Re: Laga rost tröskel 945
Hehe ja kopplar ut batteriet i alla falleinar- skrev:Jag brukar aldrig koppla ur boxarna när jag svetsar och har då hittills inte förstört någonting. Har till och med svetsat med batteriet inkopplat och stereon igång men det är nog kanske inget att rekommendera
945 Ltt -96
Re: Laga rost tröskel 945
Du vill inte köpa en NOS komplett tröskel då?
Re: Laga rost tröskel 945
inte som de ser ut nu i alla fall ska kapa bort rosten i dag å se hur långt de har sträckt sig .får väl kapa ner halva bilen
945 Ltt -96
Re: Laga rost tröskel 945
kapa ur biten och lnågon cm till...använd den som mall då du bockar
den nya plåten...punkta fast och rikta in sen helsvetsar du.
har du tillgång till en såndär sandpapperslamell till rondellen
blir skarven osynlig efter lite fint slipande, på med skyddande färg
och sen tröskelspray så är det som nytt igen.
den nya plåten...punkta fast och rikta in sen helsvetsar du.
har du tillgång till en såndär sandpapperslamell till rondellen
blir skarven osynlig efter lite fint slipande, på med skyddande färg
och sen tröskelspray så är det som nytt igen.
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"
Re: Laga rost tröskel 945
Då va de rostlagningen av tröskeln avklarad
Tack för alla tips och hjälpen på vägen
Såg inte så fint ut
Så kapade bort de.Vart ca 600mm
Sedan passa in ny plåt.
Svetsa och slipa lite.
Tack för alla tips och hjälpen på vägen
Såg inte så fint ut
Så kapade bort de.Vart ca 600mm
Sedan passa in ny plåt.
Svetsa och slipa lite.
945 Ltt -96