Blått instrumentljus

Inredning, stötfångare, plåtjobb och lackering, plastpaneler, dörrsidor etc.
740 Raggare
Övningskörning
Inlägg: 156
Blev medlem: 16 jan 2006, 15:41
Kör: 940 Ltt

Inlägg av 740 Raggare »

Tänkte fråga en sak till..

Vad ska man ha för typ av motstånd??

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Det spelar mindre roll, se till att dom tål effekten bara. 0.25w kan vara lite lite kanske, 0,5 är nog bättre, bör funka till 2st lysdioder då t.ex ..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Volvo_940SE
Uppkörning
Inlägg: 561
Blev medlem: 29 jan 2007, 21:23
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Volvo_940SE »

Här kommer 2 bilder på mitt blåa resultat :wink: alla bilder på lödandet blev suddiga.. men slutresultatet blev as bra!

Bild

Bild

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Ser fint ut!

lovborg_740
Färsk användare
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 mar 2007, 15:53

Inlägg av lovborg_740 »

köp insticks lampor på creatix.se istället för att hålla på med dioder bara plugga in och vps så har man blått ljus tar max 15 min

Användarvisningsbild
markuz85
Övningskörning
Inlägg: 218
Blev medlem: 10 mar 2004, 14:36
Ort: Märsta/Arlanda
Kontakt:

Inlägg av markuz85 »

Jag köpte dessa: http://www.sweled.net/shopinfo.aspx?id= ... product=35



Men ljuset är mycket starkare i vissa delar av instrumentet. Kan man göra nåt åt det? Typ slipa dom så att dom sprider ljuset mer?



Mvh Markus
Bild

Användarvisningsbild
ToXtreme
Forumsnarkoman
Inlägg: 4147
Blev medlem: 20 jul 2006, 14:04
Kör: Red Ferdinand 740!
Ort: Kungsbacka/Onsala

Inlägg av ToXtreme »

är det vanliga instickslampor? Som nån nämnde så kunde man köpa det på creatix, alltså är det ju inga speciallampor?



Sen lampan till ljusvredet, vart sitter den? När man drar ut panelen så sitter det ju som en lång "plåtkanal" på baksidan, där i sitter en liten lampa, är det den lampan man byter ut?



Min sån har blåaktigt glas i vilket fall, men i vilken färg den lyser i vettefan :P

Mirox
Övningskörning
Inlägg: 174
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:04
Kör: 745 Tic -88
Ort: Halland

Inlägg av Mirox »

markuz85 skrev:Jag köpte dessa: http://www.sweled.net/shopinfo.aspx?id= ... product=35



Men ljuset är mycket starkare i vissa delar av instrumentet. Kan man göra nåt åt det? Typ slipa dom så att dom sprider ljuset mer?



Mvh Markus


Exakt sådana har jag i min. Spridning var verkligen kass innan jag filade till dom så dom blev platta på ovansidan och lite lätt rundade på kanterna.



Blev stor skillnad :)

Användarvisningsbild
markuz85
Övningskörning
Inlägg: 218
Blev medlem: 10 mar 2004, 14:36
Ort: Märsta/Arlanda
Kontakt:

Inlägg av markuz85 »

Mirox skrev:
markuz85 skrev:Jag köpte dessa: http://www.sweled.net/shopinfo.aspx?id= ... product=35



Men ljuset är mycket starkare i vissa delar av instrumentet. Kan man göra nåt åt det? Typ slipa dom så att dom sprider ljuset mer?



Mvh Markus


Exakt sådana har jag i min. Spridning var verkligen kass innan jag filade till dom så dom blev platta på ovansidan och lite lätt rundade på kanterna.



Blev stor skillnad :)


Tack för tipset :) ska testa!
Bild

Mirox
Övningskörning
Inlägg: 174
Blev medlem: 13 jan 2007, 11:04
Kör: 745 Tic -88
Ort: Halland

Inlägg av Mirox »

Ja gör det :)



Resultatet blir liknande bilden längre upp på sidan.

MrThulin
Färsk användare
Inlägg: 36
Blev medlem: 04 jul 2007, 00:02
Ort: Vallby

Inlägg av MrThulin »

fan vad snyggt det belv...så skall jag fan e mig med ha det.,
Turbotractorn är snart ute på vägarna.

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Inlägg av swec_fullmoon »

Har med funderat över lyse där i .. men lägger inte ner den tiden på den jag har nu utan fixar lite småfel bara och köper mig något bättre nästa år tror jag :)



Dock så har jag en väldigt rolig ide´ att göra :)



Dock någon som vet var man får tag i mängder med lysdioder? 3-5mm får det nog vara. behöver väl runt 350-700 plus 50 andra :P

Elfa känns väl ett alternativ men hyfsat dyrt ändå :P

Andreaz
Uppkörning
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 nov 2006, 21:35
Ort: Osby
Kontakt:

Inlägg av Andreaz »

nu har jag kööpt 5mm dioder från sweled.net. från tipps från desse sidorna här på forumet. . jag har satt i dioder i alla knappar och sånt men nu är min fråga hur fan ska jag göra med dioderna till instrumenthuset där alla mätare å sånt sitter.. dioderna blir inget problem att få dit men sen är frågan vart ska man sätta motstånden? ska man lödda dom på själva kretskortet eller man kan sätta någoot på kabeln innan huset? visa gärna bilder på hur ni har gjort...
Bild

swizzyhotcat
Färsk användare
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 aug 2007, 16:22

Inlägg av swizzyhotcat »

har lött dioder i "lamphållare för belysning till instrumenthuset.. blev ganska bra men tyckte att dioderna va lite för starka... ska se om jag hittar dom i garaget så ska jag lägga upp bilder hur du ska göra .

Andreaz
Uppkörning
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 nov 2006, 21:35
Ort: Osby
Kontakt:

Inlägg av Andreaz »

komemr det några bilder elelr?:P
Bild

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

har säkert redan ställs förut Men :P finns det några dioder som man bara pluggar in? och slipper allt lödande? förmodligen är de man pluggar in mycket dyrare..
Bild

Användarvisningsbild
forbo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1388
Blev medlem: 25 mar 2004, 14:27
Ort: Malung (Dalarna)

Inlägg av forbo »

Sweeman skrev:har säkert redan ställs förut Men :P finns det några dioder som man bara pluggar in? och slipper allt lödande? förmodligen är de man pluggar in mycket dyrare..


http://dioder.se/shop/ :D



//Fredrik

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

50 spänn för 1 diod :o ujj blir dyrt.. får börja med vit takbelysning.. :P
Bild

Andreaz
Uppkörning
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 nov 2006, 21:35
Ort: Osby
Kontakt:

Inlägg av Andreaz »

fortfarande ingen som vill skicka bilder på hur ni har satt dit dioderna på baksidan av erat instrumenthus.
Bild

VolvoDanne
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 maj 2004, 14:47
Kör: Camaro IrocZ -87
Ort: Skövde Nuvarande Bilar: 960 US spec -95,"Valbo 762TIC" -84, 744TIC -85, 480ES -87
Kontakt:

Inlägg av VolvoDanne »

Andreaz skrev:fortfarande ingen som vill skicka bilder på hur ni har satt dit dioderna på baksidan av erat instrumenthus.


Jag har inga bilder på monteringen, men kan förklara lite snabbt hur jag gjorde på min gamla 740GLE, på den byggde jag blått instrumentljus i 2 olika versioner, första versionen så lödde jag in en lysdiod med motstånd i varje original lamphållare, å det lös väl nästan dugligt, men jag nöjde mej inte, i nästa version så tog jag isär själva instumenthuset å satte in lysdioderna direkt bakom mätarna, å då blev det myycket bättre fast det gick å andra sidan åt mycket mer lysdioder, men jösses vad mycket snyggare det blev :D



ska se om jag hittar bilder på hur det lös :)



EDIT: här kommer en bild



Bild



Har för mej det var 19 blåa lysdioder totalt där och 6 röda, dvs en röd i varje mätare för att få de röda fälten att lysa upp, 8 blå i hastighetsmätaren, 4 i klockan å 4 i varvräknaren, å en i vardera tank temp oljetrycks mätarna.



Om ni undrar varför det skiner in i blinkers indikatorn, så är det för att jag råka bryta ur en bit ur "röret" som är bakom den :lol:
Bild
V8 och Jänkejärn is the shit!

Andreaz
Uppkörning
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 nov 2006, 21:35
Ort: Osby
Kontakt:

Inlägg av Andreaz »

okej tackar volvodanne. men jag tycker det värkar trångt å sätta fast både dioden å motståndetn i lamphållaren:s den är ju int eprecis stor. får kanske ta å inskaffa en limpistol å sätt didoer bak instrumenten istället då.
Bild

VolvoDanne
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 maj 2004, 14:47
Kör: Camaro IrocZ -87
Ort: Skövde Nuvarande Bilar: 960 US spec -95,"Valbo 762TIC" -84, 744TIC -85, 480ES -87
Kontakt:

Inlägg av VolvoDanne »

Andreaz skrev:okej tackar volvodanne. men jag tycker det värkar trångt å sätta fast både dioden å motståndetn i lamphållaren:s den är ju int eprecis stor. får kanske ta å inskaffa en limpistol å sätt didoer bak instrumenten istället då.


Det var trångt i lamphållarna, men det gick, dock var min senare variant NÄSTAN lika "jobbig" som den första så, gör som jag gjorde andra gången, å sätt direkt inuti instrumenten, lovar att du kommer bli nöjd med det :wink:
Bild
V8 och Jänkejärn is the shit!

Andreaz
Uppkörning
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 nov 2006, 21:35
Ort: Osby
Kontakt:

Inlägg av Andreaz »

okej men vart tog du pluss och minus ifrån då när du satte dom direkt i??
Bild

VolvoDanne
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 maj 2004, 14:47
Kör: Camaro IrocZ -87
Ort: Skövde Nuvarande Bilar: 960 US spec -95,"Valbo 762TIC" -84, 744TIC -85, 480ES -87
Kontakt:

Inlägg av VolvoDanne »

Andreaz skrev:okej men vart tog du pluss och minus ifrån då när du satte dom direkt i??


tog därifrån som lamphållarna är original, har för mej att jag lödde in alla kablar i 2 lamhållare, fins ju både plus å minus i varje hållare, enkel lösning tycker jag iaf :)
Bild
V8 och Jänkejärn is the shit!

wunderbaum
Van forumsanvändare
Inlägg: 1800
Blev medlem: 09 dec 2006, 21:20
Kör: Volvo 745 16v
Ort: Motala

Inlägg av wunderbaum »

Har läst lite men inte hittat de jag letar efter.



Om man nu sätter in dioder i intrumenthuset fungerar dimmer ratten då? Eller blir det bara ett ljusläge med dioder?



Edit: och är det 5mm dioder ni använder eller 3mm?
Bild

Skriv svar