Liten fråga om optimal camber för banracing?
- Marie
- Uppkörning
- Inlägg: 305
- Blev medlem: 20 jul 2007, 01:06
- Kör: 944 T, Jeep & Skoda
- Ort: Linköping.
Liten fråga om optimal camber för banracing?
Hejsan på er
Jag misstänker detta kan vara liten klurig fråga, men har någon av er koll på vad optimal camber är för bankörning?
Bilen är min Volvo 944 98:a med viktfördelning framvagn 740kg och bakvagn 590kg
Jag ligger lite efter i tidsschemat, då jag hade hoppats på att vara klar 1:a maj med moddningarna.
//Marie
Edit
Just nu har jag -0°25' och en liten vild gissning känns som -0°35'..... Men har ni koll?
Jag misstänker detta kan vara liten klurig fråga, men har någon av er koll på vad optimal camber är för bankörning?
Bilen är min Volvo 944 98:a med viktfördelning framvagn 740kg och bakvagn 590kg
Jag ligger lite efter i tidsschemat, då jag hade hoppats på att vara klar 1:a maj med moddningarna.
//Marie
Edit
Just nu har jag -0°25' och en liten vild gissning känns som -0°35'..... Men har ni koll?
Projekt: Volvo 940Turbo+ -98 .:. Jeep Grand Cherokee Laredo -96 .:.
* Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
* Alla lösningar är bra utom de dåliga.. men de dåliga blir bra om man modifierar dem.
* Varför? ... Varför inte! ... Just bara därför!!!.
* Att det blir som det blir.. det beror på att man gör som man gör.. om man inte gjort som man gjort.. då hade det inte blivit som det blev.
* Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
* Alla lösningar är bra utom de dåliga.. men de dåliga blir bra om man modifierar dem.
* Varför? ... Varför inte! ... Just bara därför!!!.
* Att det blir som det blir.. det beror på att man gör som man gör.. om man inte gjort som man gjort.. då hade det inte blivit som det blev.
-
- Moderator
- Inlägg: 20205
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Liten fråga om optimal camber för banracing?
Är det en "banbil" eller bara en "vanlig bil" som ska testas på bana?
Jag hade börjat med -2* camber och testat om det är en banbil. Annars så mycket
negativ det går med originalgrejerna.
Jag hade börjat med -2* camber och testat om det är en banbil. Annars så mycket
negativ det går med originalgrejerna.
- Marie
- Uppkörning
- Inlägg: 305
- Blev medlem: 20 jul 2007, 01:06
- Kör: 944 T, Jeep & Skoda
- Ort: Linköping.
Re: Liten fråga om optimal camber för banracing?
Den är gatregistrerad och kommer köras på väg mestadels.
Men maximal väghållning skadar ju inte på väg heller så att säga, även om jag aldrig kan nyttja den fullt ut på väg.
-2°00' grader känns nästan som tyskstuk.
Men maximal väghållning skadar ju inte på väg heller så att säga, även om jag aldrig kan nyttja den fullt ut på väg.
-2°00' grader känns nästan som tyskstuk.
Projekt: Volvo 940Turbo+ -98 .:. Jeep Grand Cherokee Laredo -96 .:.
* Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
* Alla lösningar är bra utom de dåliga.. men de dåliga blir bra om man modifierar dem.
* Varför? ... Varför inte! ... Just bara därför!!!.
* Att det blir som det blir.. det beror på att man gör som man gör.. om man inte gjort som man gjort.. då hade det inte blivit som det blev.
* Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
* Alla lösningar är bra utom de dåliga.. men de dåliga blir bra om man modifierar dem.
* Varför? ... Varför inte! ... Just bara därför!!!.
* Att det blir som det blir.. det beror på att man gör som man gör.. om man inte gjort som man gjort.. då hade det inte blivit som det blev.
-
- Moderator
- Inlägg: 20205
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Liten fråga om optimal camber för banracing?
Ja ska du köra gata så är det för mycket tycker jag. Då hade jag lagt den på -1*.
- Marie
- Uppkörning
- Inlägg: 305
- Blev medlem: 20 jul 2007, 01:06
- Kör: 944 T, Jeep & Skoda
- Ort: Linköping.
Re: Liten fråga om optimal camber för banracing?
Jag känner mest rallyfolk, och de använder ju lite andra värden än vad banracingvärlden gör
När jag skulle prova att toppa bilen i höstas, så kändes den inte lika stabil när jag passera 250km/h.. så det är därför jag lagt ner tid nu i vinter att kika på camber, caster ackermannvinkel osv osv... Rena rama djungeln.
När jag skulle prova att toppa bilen i höstas, så kändes den inte lika stabil när jag passera 250km/h.. så det är därför jag lagt ner tid nu i vinter att kika på camber, caster ackermannvinkel osv osv... Rena rama djungeln.
Projekt: Volvo 940Turbo+ -98 .:. Jeep Grand Cherokee Laredo -96 .:.
* Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
* Alla lösningar är bra utom de dåliga.. men de dåliga blir bra om man modifierar dem.
* Varför? ... Varför inte! ... Just bara därför!!!.
* Att det blir som det blir.. det beror på att man gör som man gör.. om man inte gjort som man gjort.. då hade det inte blivit som det blev.
* Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
* Alla lösningar är bra utom de dåliga.. men de dåliga blir bra om man modifierar dem.
* Varför? ... Varför inte! ... Just bara därför!!!.
* Att det blir som det blir.. det beror på att man gör som man gör.. om man inte gjort som man gjort.. då hade det inte blivit som det blev.
-
- Moderator
- Inlägg: 20205
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Liten fråga om optimal camber för banracing?
Jo är ju lite att hålla reda på med hjulvinklarna. Ökad caster ger oftast ett lugnare
uppträdande på vägen. Jag kör med de längsta caster/länkarms stagen på min vite 945.
uppträdande på vägen. Jag kör med de längsta caster/länkarms stagen på min vite 945.
- Marie
- Uppkörning
- Inlägg: 305
- Blev medlem: 20 jul 2007, 01:06
- Kör: 944 T, Jeep & Skoda
- Ort: Linköping.
Re: Liten fråga om optimal camber för banracing?
Så sant... och alla värden har en sweetspot.. Vid kurvtagning så får man ju även tänka på inre hjulets cambervinkel så den inte blir för negativ, så man då man förlorar däckyta mot asfalten.. det kan göra tiondelar
Det är bara camber jag inte lyckats lista ut sweetspoten på
Det är bara camber jag inte lyckats lista ut sweetspoten på
Projekt: Volvo 940Turbo+ -98 .:. Jeep Grand Cherokee Laredo -96 .:.
* Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
* Alla lösningar är bra utom de dåliga.. men de dåliga blir bra om man modifierar dem.
* Varför? ... Varför inte! ... Just bara därför!!!.
* Att det blir som det blir.. det beror på att man gör som man gör.. om man inte gjort som man gjort.. då hade det inte blivit som det blev.
* Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
* Alla lösningar är bra utom de dåliga.. men de dåliga blir bra om man modifierar dem.
* Varför? ... Varför inte! ... Just bara därför!!!.
* Att det blir som det blir.. det beror på att man gör som man gör.. om man inte gjort som man gjort.. då hade det inte blivit som det blev.
-
- Moderator
- Inlägg: 20205
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Liten fråga om optimal camber för banracing?
Antingen får man fila hålen till topplagringen eller köpa ställbara topplagringar.
7/900 har ju tyvärr ingen justermån som exempelvis 240.
7/900 har ju tyvärr ingen justermån som exempelvis 240.
- Marie
- Uppkörning
- Inlägg: 305
- Blev medlem: 20 jul 2007, 01:06
- Kör: 944 T, Jeep & Skoda
- Ort: Linköping.
Re: Liten fråga om optimal camber för banracing?
Jag har redan löst den biten.. Nu är det värdena jag ska ställa in när jag åker iväg för att få det injusterat. jag har inte riktigt råd att köpa egen fyrhjulsmätare.. de är aaaaningens dyra i ena hörnet sådär för att äga en egen. *hihihi*
Projekt: Volvo 940Turbo+ -98 .:. Jeep Grand Cherokee Laredo -96 .:.
* Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
* Alla lösningar är bra utom de dåliga.. men de dåliga blir bra om man modifierar dem.
* Varför? ... Varför inte! ... Just bara därför!!!.
* Att det blir som det blir.. det beror på att man gör som man gör.. om man inte gjort som man gjort.. då hade det inte blivit som det blev.
* Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
* Alla lösningar är bra utom de dåliga.. men de dåliga blir bra om man modifierar dem.
* Varför? ... Varför inte! ... Just bara därför!!!.
* Att det blir som det blir.. det beror på att man gör som man gör.. om man inte gjort som man gjort.. då hade det inte blivit som det blev.
-
- Moderator
- Inlägg: 20205
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Liten fråga om optimal camber för banracing?
Aha!
Som sagt hade jag börjat med -1* och testat därifrån.
Jo liiiite dyra ja!
Som sagt hade jag börjat med -1* och testat därifrån.
Jo liiiite dyra ja!
- Marie
- Uppkörning
- Inlägg: 305
- Blev medlem: 20 jul 2007, 01:06
- Kör: 944 T, Jeep & Skoda
- Ort: Linköping.
Re: Liten fråga om optimal camber för banracing?
Jag har två veckor till att fundelura på optimala värdet.. det kostar ju trotts allt 700kr/inställning, så jag vill ju gärna få till det på första försöket
Men vinner jag på eurojackpot, då ska jag attan skaffa mig en egen, så kan jag bjussa er på gratis inställningar mot uppvisande av klubbmedlemskap.
Lotto räcker tyvärr inte , då jag har en bil till jag bygger om lite på och jag har ett nytt teoretiskt bygge som står på tur när jag har 300k på fickan som inte behövs till annat.
Men vinner jag på eurojackpot, då ska jag attan skaffa mig en egen, så kan jag bjussa er på gratis inställningar mot uppvisande av klubbmedlemskap.
Lotto räcker tyvärr inte , då jag har en bil till jag bygger om lite på och jag har ett nytt teoretiskt bygge som står på tur när jag har 300k på fickan som inte behövs till annat.
Projekt: Volvo 940Turbo+ -98 .:. Jeep Grand Cherokee Laredo -96 .:.
* Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
* Alla lösningar är bra utom de dåliga.. men de dåliga blir bra om man modifierar dem.
* Varför? ... Varför inte! ... Just bara därför!!!.
* Att det blir som det blir.. det beror på att man gör som man gör.. om man inte gjort som man gjort.. då hade det inte blivit som det blev.
* Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
* Alla lösningar är bra utom de dåliga.. men de dåliga blir bra om man modifierar dem.
* Varför? ... Varför inte! ... Just bara därför!!!.
* Att det blir som det blir.. det beror på att man gör som man gör.. om man inte gjort som man gjort.. då hade det inte blivit som det blev.