Styrning/servo V70

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Styrning/servo V70

Inlägg av jonte_malmö »

Smyger in en liten FWD-fråga här, eftersom kunskapen om de bilarna verkar lika stor här! [buga]

Bytte till mig en V70 T5 '00 igår. Bra skick och allt funkar, men styningen är nått jävulskt trög. Haft en 945:a som hade lite trög styrning tidigare, men den var mer momentan (trögare på vissa bitar typ) och ratten hade lite svårt att gå tillbaka efter svängar bara. Den här är mer riktigt hård hela tiden och bökig hela tiden, "nästan" som en bil utan servo. Till saken hör att det sitter riktiga coilovers, och fram är de "bottnade", dvs där är lite fjädringsväg kvar. Hårt men ändå fjädring. (Så pass låg fram att det är tajt med 205/50-17, orginal är 225/45-17).

Vad ska man börja titta på? Den berömda rattaxelknuten? Eller servot/styrväxeln? Eller kan det gå trögt av att den ligger lågt, så det blir spänningar i styrarmarna eller nått? (Skickar med en bild för att visa sänkningen)

Bild
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Styrning/servo V70

Inlägg av jonte_malmö »

Lyfte upp framänden idag och min gissning är rattaxelknut. Den blir trög i steg, typ fyra gånger den nyper riktigt på ett fullt rattutslag. Blir en ny för 800 då begagnade på Bildelsbasen gick på 4-500 och då kommer väl problemet tillbaka när den beckar igen.

Några tips inför bytet? :mrgreen:
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Styrning/servo V70

Inlägg av jonte_malmö »

Kan ju då tipsa framtida undrande att det var rattaxelknuten, 940 har ju ha samma problem. Den ska gå att smörja upp, men tyckte att det var värt med en ny Volvo orginal för 800kr. När man tog loss den gamla så var den helt lealös i en riktning, men stenhård i andra, så nog detta som gett en trög-lätt-trög styrning (ratten gick ej tillbaka, utan fick hjälpas i flera steg när man svängde). Lätt att byta, lättast var att hissa upp framvagnen, ta av höger framhjul och snurra ratten så skruvhuvudet stod rätt utåt och bygga ihop nån halvmeter av 1/4" förlängare. Sen tar man bara ut knuten innefrån förarsidans golvbrunn och bytar. Lätt att få nya på plats, men skruven ska i när knuten är i "rätt läge", då axeln från styrsnäcken är spårad för skruven. Styr som en "ny bil" nu! [thum]

Bild
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

Skriv svar