Flytande bromsok bak?

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
BGAA
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 maj 2018, 08:57

Flytande bromsok bak?

Inlägg av BGAA »

745-88
Går det på något sätt att få flytande ok bak utan reg.besiktning? Finns ju på många Volvo modeller, men jag har inte hittat på 700/900.

Jag skall reg.besiktiga bilen med annan motor kan man passa på att byta ok då?

Användarvisningsbild
Råda
Forumsfreak
Inlägg: 3069
Blev medlem: 11 feb 2006, 13:34
Kör: RWD
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Flytande bromsok bak?

Inlägg av Råda »

Multilink-bilar har flytade ok bak. Frågan är varför du vill ha det, standardoken är ju inga dåliga saker

BGAA
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 maj 2018, 08:57

Re: Flytande bromsok bak?

Inlägg av BGAA »

Flytande ok finns ju ofta med inbyggd parkbroms. Är innerligt trött på denna typ av parkbroms som jag levt med sen 144S-67 och fortfarande har på min v70-00.
Dessutom har den försämrats under åren. I början upplevde jag aldig att banden rostade loss. I dag är det den vanliga orsaken till att backarna byts, har inte sett utslitna belägg på länge. Mina senaste backar Volvo original var tillverkade i China!! enligt stämpeln på dom.
Se: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=324666

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2920
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Flytande bromsok bak?

Inlägg av thol »

Vad jag kommer ihåg så brukar väl vag oken rosta ihop dom med så jag vet inte om det är nått bättre. Det borde gå att gå bromsbackar som är tillverkade i något annat land fast nästan allt tillverkas i kina nu mer.

Användarvisningsbild
GT42
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 877
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn

Re: Flytande bromsok bak?

Inlägg av GT42 »

Kan bara hålla med thol. Bromsok med inbyggd handbroms är större problem med än med handbromsen i trumman på bromsskivan,
Hävarmarna kärvar väldigt lätt fast.

Skriv svar