Sänksats 960 delad bakaxel

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Sänksats 960 delad bakaxel

Inlägg av jonte_malmö »

Verkar inte finnas mycket på marknaden, och framfjädrarna verkar svåra att kapa då de är koniska. Behöver ändå nya stötisar bak, då nivomaterna verkar slut (låg och stötig). Hittade detta kit (finns även på chassit.se). Nån som har erfarenhet av det?

http://www.l-m-r.se/p/volvo/940-960/vag ... 50-mm.html
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Sänksats 960 delad bakaxel

Inlägg av In The White »


jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Sänksats 960 delad bakaxel

Inlägg av jonte_malmö »

Bra tips, tack. Hittade dem på chassit.se nu också, nog deras produkt egentligen. Där kostar satsen 4100, svårt stt länka till deras sida bara.

Nån som har erfarenhet av detta kit? Bolt on?
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Sänksats 960 delad bakaxel

Inlägg av jonte_malmö »

Jaha, de kan inte få fram fjäderbenet fram. Monroe tror jag killen från Chassit.se sa, de är helt slut. Han verkade dessutom lite osäker på hur det funkar, helt fjäderben eller en insats? De kunde leverera bakdämparna som ersätter nivomaten samt sänkfjädrarna fram, kan man få tag på ett fjäderben fram som funkar till -40-50mm fjädrar? Finns det insatser till orginal fjäderben, som på 740/940?
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Sänksats 960 delad bakaxel

Inlägg av jonte_malmö »

Eller kort sagt, det jag undrar: på 960 '96, måste man byta hela fjäderbenet eller är det en gasdämparpatron man bytar som skruvas i benet (som på 740/940)? :P
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

David W
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 1655
Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Kör: Vårdslöst

Re: Sänksats 960 delad bakaxel

Inlägg av David W »

Dämpare bak från en bil med stel axel. Framfjädrarna kan du kapa i alla fall 3 varv och få den att gå igenom besiktningen. Så får du enklast en lägre 96x-bil
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Sänksats 960 delad bakaxel

Inlägg av jonte_malmö »

Funderade på att kapa först, men många skriver att fjädrarna är koniska, sista varvet smalare än de övriga. Kapar man av det hamnar fjädern utom tallriken. Kan det stämma?
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

David W
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 1655
Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Kör: Vårdslöst

Re: Sänksats 960 delad bakaxel

Inlägg av David W »

Fjädrarna är koniska upptill som 7/940 om jag inte missminner mig. Men man kapar ju "varv" nerifrån
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Sänksats 960 delad bakaxel

Inlägg av Eda »

Stötdämparna sitter ihop med hela fjäderbenet fram, inte som på 740. Precis som du ser på bilden i sänksatsen du länkade till.

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Sänksats 960 delad bakaxel

Inlägg av jonte_malmö »

Eda skrev:Stötdämparna sitter ihop med hela fjäderbenet fram, inte som på 740. Precis som du ser på bilden i sänksatsen du länkade till.
Gött, bra info. Tack!
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Sänksats 960 delad bakaxel

Inlägg av jonte_malmö »

David W skrev:Fjädrarna är koniska upptill som 7/940 om jag inte missminner mig. Men man kapar ju "varv" nerifrån
Har forskat runt lite, de är tydligen koniska precis sista, halva varvet varvet nertill också. Kapar man kommer nästa varv utanom fjädertallriken då det varvet har större diameter. Syns lite på den här bilden jag lånar från Bildelsbasen:

Bild
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Re: Sänksats 960 delad bakaxel

Inlägg av evozz »

850 coils kan man använda fram. Man behöver dock en hylsa att trä igenom topplagringen samt så får man modda kränghämmarstagen litegrann.
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Sänksats 960 delad bakaxel

Inlägg av jonte_malmö »

De verkar dela mycket med 850:n, bra att veta. Har dock köpt sänkningssats från LMR/ChassIT. Sänkfjädrar med rätt inkoning så man slipper kapa, samt dämpare bak som ersätter nivomaterna och sänker 40mm.
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Sänksats 960 delad bakaxel

Inlägg av JE Jr »

Fattar inte varför alla vill ha på dämpare från stel axel när det finns dämpare till 960 95- utan nivomater (med FET) bladfjäder.

Då slipper man ju kapa bort hylsan och kan återställa bilen igen?

Tur att du hittade ett sånt kit :)

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Sänksats 960 delad bakaxel

Inlägg av jonte_malmö »

Ja, de ska ju vara bolt-on. Inte monterat ännu, dock...
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Sänksats 960 delad bakaxel

Inlägg av jonte_malmö »

Det var ju ruskigt lätt att montera de nya Sachs-dämparna med 40mm sänkning från Chass-IT/R-M-E. Trodde Nivomaterna var kopplade med nån sladdar eller eller hydraulik, men det var bara ur med gummiskyddet i hjulhuset, mutterdragare med 17mm hylsa både uppe och nere, lirka ur Nivomat-dämparen och i med den nya. Lite milt våld för att få av dämpar-ögat från hylsan. Sen viktigt att ha övre änden på de nya på rätt håll, ögat sitter lite snedmonterat så passar bara på ena hållet. (Är det så på andra 7-900?)

Kan rekommenderas om man vill sänka, kan kolla upp artikelnumret på kartongerna om nån vill leta upp själv :wink:

Bild

Bild

Den blev lite lägre på högersidan är vänster. Men det satte sig efter en provtur med några fartgupp. Glömde fota det dock... :roll:
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

Skriv svar