Sänkning 760 -85
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Sänkning 760 -85
Min 760 har stel bakaxel, sitter sänkningsfjädrar runt om (nån röda, 40mm sänkning enl.killen jag köpte den av). Får hem Ocean mk18 snart, och funderar på om den inte är lite hög fram för att få rätt stuk. Mäter jag på sparklådornas ovankant är det 30mm från marken vid hjulhuset där bak, men nästan 31 fram. (Finns det nått bättre sätt att mäta?) Med ögonmått känns den som lite för hög fram:
Skulle vilja ha denna höjd fram (lånad bild från Blocket), dock är jag nöjd med bak på min. Hur mycket vågar man kapa på en sänkfjäder fram och i vilken ände?
Skulle vilja ha denna höjd fram (lånad bild från Blocket), dock är jag nöjd med bak på min. Hur mycket vågar man kapa på en sänkfjäder fram och i vilken ände?
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Re: Sänkning 760 -85
Den där bilden ät det nog både plockade fjädrar och genomslag på fram Men det du kan köra på är kortade fjäderben och ca 3 varv kapade fjädrar. Då får du lite vettigare väghållning iallafall
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Sänkning 760 -85
Ja det är inte mycket fjädringsväg ens original på en 7/900, så det är inte råd att sänka så mycket innan man studsar fram.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Re: Sänkning 760 -85
Ok, tack. Nä, inser att som den på bilden är inte körbart. Men om det redan sitter 40mm sänkningsfjädrar på min, vågar man kapa nått varv på dem? (Tycker det ser lite konstigt ut att den är högre fram än bak, speciellt när man får på fläskiga fälgar).
Å de där lutande bakhjulen lär man väl slippa med stel bakaxel som jag har? Ser ju ut som en skadskjuten BMW E30
Å de där lutande bakhjulen lär man väl slippa med stel bakaxel som jag har? Ser ju ut som en skadskjuten BMW E30
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Sänkning 760 -85
För min del anser jag att 40mm sänkning fram är max om man ska ha någotsånär fjädringsväg kvar. Men det finns ju 60/40 satser, så visst går det med lägre om man
så vill.
så vill.
Re: Sänkning 760 -85
Jag åkte kapat 3 varv fram och Volvo 240 dämpare fram i kortade fjäderben. Var mycket bättre komfort än originaldämpare och 60mm sänkfjädrar
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Re: Sänkning 760 -85
Hmm, får nog skruva på hjulen och se hur det ser ut först. Sen ev. kapa om det behövs...
Mest orolig hur det påverkar med en sänkfjäder att kapa i, de har ju ofta en viss sänkning med ofta en full-lång fjäder som "komprimeras" mer under tyngden. Denna 944:an kapade jag två varv på orginalfjädrarna och loppade fast dem i undre tallriken med lite pinnsvets. Blev bra och gick bra.
Mest orolig hur det påverkar med en sänkfjäder att kapa i, de har ju ofta en viss sänkning med ofta en full-lång fjäder som "komprimeras" mer under tyngden. Denna 944:an kapade jag två varv på orginalfjädrarna och loppade fast dem i undre tallriken med lite pinnsvets. Blev bra och gick bra.
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Re: Sänkning 760 -85
vad säger bilprovningen?
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Re: Sänkning 760 -85
Nog därför man loppar fast dem, så de inte trillar ur på liften.
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Re: Sänkning 760 -85
Tyvärr blev det ännu mer uppenbart att den är för hög fram med nya fälgarna:
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Sänkning 760 -85
Jag brukar mäta från garagegolvet och upp till pressningen på tröskeln så den är lika hög där fram som bak. Då är det alltid lite mer luft mellan skärmkant och däck
fram än bak då hjulhusen är mer uppdragna fram.
fram än bak då hjulhusen är mer uppdragna fram.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Re: Sänkning 760 -85
Du har nog rätt, skärmkanten bak går lägre och rakare så man blir lite lurad. Men jag mätte som du skrev, då är den ca 1 cm högre fram på tröskeln mot bak.
Får se om jag vågar kapa ett varv på sänkfjädrarna imorgon
Får se om jag vågar kapa ett varv på sänkfjädrarna imorgon
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Sänkning 760 -85
Ja ett litet snäpp ner fram hade varit snyggare, dock inte för mycket enligt mitt tycke.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Re: Sänkning 760 -85
Kapade av prick ett varv på framfjädrarna i underkant idag, blev riktigt nöjd både med utseende och vägegenskaper. Fjädrarna är ChassIT 40/40 röda sänkningsfjädrar och AL-KO dämpare, tror ChassIT säljer ett sånt kit. Kan tänka mig att det blev ca 20mm lägre efter kapningen. Ser lagom lågt ut, fast ändå 100% körbart:
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Sänkning 760 -85
Ja det där blev snyggt!
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Re: Sänkning 760 -85
Tack, precis lagom
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Sänkning 760 -85
Håller med!jonte_malmö skrev:Tack, precis lagom