Mineral i bakaxel

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Laffe
Övningskörning
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 jun 2005, 19:47

Mineral i bakaxel

Inlägg av Laffe »

Bytte olja i bakaxel 945 -97, såg på flaskan att det står mineralolja API-GL-5. I manualen står inget om oljesort men det står API-GL-5, Har jag gjort rätt eller ska jag byta till syntetisk?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Mineral i bakaxel

Inlägg av In The White »

Jag kör med Redline helsyntetiskt på min axel, men jag vet inte om det är nödvändigt? Troligen duger det med mineral?

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Mineral i bakaxel

Inlägg av Lehto »

Volvo säger 80w-90, API GL-5, lågfriktionsolja.
Jag hade jag kört denna om jag fått handla själv: https://www.autoexperten.se/reservdelar ... 1l/#rating
940 Turbo brukis: Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Mineral i bakaxel

Inlägg av In The White »


niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Mineral i bakaxel

Inlägg av niroc1989 »

hur mycket olja får det plats o bakaxeln?? samt hur byter jag denna var finns avtappningen läste något om nedre muttern på kåpan stämmer detta? har en volvo 945. 97a

edit: säkert frågat förut men minnet är bra men kort :P
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Mineral i bakaxel

Inlägg av Lehto »

niroc1989 skrev:hur mycket olja får det plats o bakaxeln?? samt hur byter jag denna var finns avtappningen läste något om nedre muttern på kåpan stämmer detta? har en volvo 945. 97a

edit: säkert frågat förut men minnet är bra men kort :P
1.75l går det i, avtappningen är nedersta skruven i kåpan ja. Gäller att bilen står på axeln också annars får du inte i önskad mängd.
940 Turbo brukis: Bild

Laffe
Övningskörning
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 jun 2005, 19:47

Re: Mineral i bakaxel

Inlägg av Laffe »

Tack för svaren! I texten om Autoexperts Red Line står att det är GL-5 som rekommenderas, men inget om syntetisk. Troligen är det viktigaste är API-GL-5 såsom det står i bilens instruktionsbok. För växellådan står det syntetisk men ospecifierad för bakaxel.Jag vill gjärna slippa byta: tid och pengar.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Mineral i bakaxel

Inlägg av In The White »

Lehto skrev:
niroc1989 skrev:hur mycket olja får det plats o bakaxeln?? samt hur byter jag denna var finns avtappningen läste något om nedre muttern på kåpan stämmer detta? har en volvo 945. 97a

edit: säkert frågat förut men minnet är bra men kort :P
1.75l går det i, avtappningen är nedersta skruven i kåpan ja. Gäller att bilen står på axeln också annars får du inte i önskad mängd.
Är det för att bilen ska stå i våg du menar med att den ska stå på axeln?

Hade min lite upphissad i baken för att komma till när jag bytte olja på min.

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Mineral i bakaxel

Inlägg av Lehto »

In The White skrev:
Lehto skrev:
niroc1989 skrev:hur mycket olja får det plats o bakaxeln?? samt hur byter jag denna var finns avtappningen läste något om nedre muttern på kåpan stämmer detta? har en volvo 945. 97a

edit: säkert frågat förut men minnet är bra men kort :P
1.75l går det i, avtappningen är nedersta skruven i kåpan ja. Gäller att bilen står på axeln också annars får du inte i önskad mängd.
Är det för att bilen ska stå i våg du menar med att den ska stå på axeln?

Hade min lite upphissad i baken för att komma till när jag bytte olja på min.
Ja precis, hissar man upp bilen så blir ju bakaxeln hängandes å lutar nedåt, fick inte ens i 1.5l då innan de började rinna ut.
940 Turbo brukis: Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Mineral i bakaxel

Inlägg av In The White »

Lehto skrev:
In The White skrev: Ja precis, hissar man upp bilen så blir ju bakaxeln hängandes å lutar nedåt, fick inte ens i 1.5l då innan de började rinna ut.
Jo men den lutar ju frammåt, så påfyllningshålet kommer högre upp än när den står plant. Då bör det ju gå i mer i stället för mindre.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Mineral i bakaxel

Inlägg av Eda »

In The White skrev:
Lehto skrev:
In The White skrev: Ja precis, hissar man upp bilen så blir ju bakaxeln hängandes å lutar nedåt, fick inte ens i 1.5l då innan de började rinna ut.
Jo men den lutar ju frammåt, så påfyllningshålet kommer högre upp än när den står plant. Då bör det ju gå i mer i stället för mindre.
Det beror ju på hur mycket man hissar.
Eftersom de längsgående stagen går framåt på bilen så hänger bakaxeln så den lutar neråt i bakkant vid fritt häng. Men om man hissar bakdelen på bilen tillräckligt mycket så kommer bakaxeln luta uppåt i bakkant till slut.
Om man pallar upp bilen så den står plant och pallbockarna står under bakaxeln får man i rätt mängd olja.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Mineral i bakaxel

Inlägg av In The White »

Eda skrev:
In The White skrev:
Lehto skrev:
Jo men den lutar ju frammåt, så påfyllningshålet kommer högre upp än när den står plant. Då bör det ju gå i mer i stället för mindre.
Det beror ju på hur mycket man hissar.
Eftersom de längsgående stagen går framåt på bilen så hänger bakaxeln så den lutar neråt i bakkant vid fritt häng. Men om man hissar bakdelen på bilen tillräckligt mycket så kommer bakaxeln luta uppåt i bakkant till slut.
Om man pallar upp bilen så den står plant och pallbockarna står under bakaxeln får man i rätt mängd olja.
Det har du rätt i! Tänkte inte så långt.

Aja, det rann inte ut någon olja ur påtappningspluggen när jag lossade den, och jag fyllde med ny olja tills det rann över, så det är i alla fall rätt mängd i den.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Mineral i bakaxel

Inlägg av Eda »

Låter som det gick rätt till!

Skriv svar