Bilen drar åt höger

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Jonas
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 jun 2017, 15:57

Bilen drar åt höger

Inlägg av Jonas »

Tjena
Jag har en 745 92- som drar åt höger när man släpper ratten.
Jag har nyligen gjort en hjulinställning så det har inget med det och göra, så bromsen ligger på efter ett tag när man har kört. Jag tror nämligen att det är en av bromsbeläggen som ligger på,
Och min fråga är om det ska va frispel upp och ner så att säga med bromsbeläggen inuti Bromsoken? så att den hamnar på snedden och fastnar eller om Bromsoken som är slut? :?

Tack på förhand MVH Jonas

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Bilen drar åt höger

Inlägg av In The White »

Flyttade till rätt kategori.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Bilen drar åt höger

Inlägg av In The White »

Lite glapp skall det vara, men bara några tiondelar.

Jonas
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 jun 2017, 15:57

Re: Bilen drar åt höger

Inlägg av Jonas »

In The White skrev:Lite glapp skall det vara, men bara några tiondelar.
Glömde skriva att bromsbeläggen va 12,5 mm och i bromsoket var det 13 mm och när jag kolla på vparts och biltema så verkar det vara 12,5 mm i girling-oken

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Bilen drar åt höger

Inlägg av In The White »

Vilket glapp är det du menar?

Jonas
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 jun 2017, 15:57

Re: Bilen drar åt höger

Inlägg av Jonas »

In The White skrev:Vilket glapp är det du menar?
om bromsoket sitter plats på bilen så kan man röra bromsoket upp och ner ca 5mm

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Bilen drar åt höger

Inlägg av In The White »

Det ska man definitivt INTE kunna! Kolla så glidpinnarna sitter fast som dom ska och inte är utslitna.

Jonas
Färsk användare
Inlägg: 4
Blev medlem: 02 jun 2017, 15:57

Re: Bilen drar åt höger

Inlägg av Jonas »

In The White skrev:Det ska man definitivt INTE kunna! Kolla så glidpinnarna sitter fast som dom ska och inte är utslitna.
Aa kollar imorgon

Nerasolk
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 apr 2017, 17:09
Kör: volvo 744

Re: Bilen drar åt höger

Inlägg av Nerasolk »

Jonas skrev:Tjena
Jag har en 745 92- som drar åt höger när man släpper ratten.
Jag har nyligen gjort en hjulinställning så det har inget med det och göra, så bromsen ligger på efter ett tag när man har kört. Jag tror nämligen att det är en av bromsbeläggen som ligger på,
Och min fråga är om det ska va frispel upp och ner så att säga med bromsbeläggen inuti Bromsoken? så att den hamnar på snedden och fastnar eller om Bromsoken som är slut? :?

Tack på förhand MVH Jonas
Hej Jonas.
Bromsbeläggen ska löpa fritt i sin placering i bromsoket. Men inte kunna kantra. Jag har sett till vid liknande problem att bromsbeläggen ska kunna
röra sig fritt, fungerar inte det måste sätet för bromsbelägget rengöras ordentligt, skrapa med en kniv sen borsta med en vanlig stålborste, ej rostfri borste.
Rör sig bromsbeläggen fint, så får du testa med ett pressverktyg eller en rörtång om kolvarna i bromsoken rör på sig då du pressar in dem och pumpar ut dom försiktigt med bromspedalen. Kärvar kolvarna har du fått kondens rost i bromsoket, då är det bara att byta det. Se till att delarna är ordentligt fastdragna.

Skriv svar