Tja.
Min koppling (B230FK + M90) verkar sjunga lite på sista versen, märktes speciellt av senaste sthlms trippen efter att ha köat lite inne i sthlm så ville den inte riktigt "bita" ordentligt sen.
Utan när man skulle starta på 1an och släppte upp kopplingen sakta så liksom skakde de om växellådan som om den bara fick "fäste" ibland.
Skulle vilja byta till någon lite värre koppling men vet inte riktigt vad. Finns ju typ hur mkt konstellationer som helst men jag har inte riktigt koll på dom.
Samt vilka alternativ som är vettiga, liksom sett till pris, tillgänglighet och utan för mycket/någon modifikation.
Enklaste vore kanske att bara köpa en vanlig lamell (eller R-lamell? Är dom dyra?) och sachs 712 tryckplatta, känns som man skulle klara sig rätt långt på det.
Men samtidigt funderar jag om man skulle ta å plocka ner DM hjulet när man ändå håller på. Men vad ska man ersätta med för hjul?
Och om man ersätter med ett enkelmassehjul antar jag att man behöver en fjädradlamell istället?
Har hört nått om 850 GLT koppling någon som vet vad de innebär?
Alla tips är välkommna och har ni koll får ni gärna lista olika alternativ/konstellationer.
Kopplingen börjar bli kass, vad ska man byta till?
Re: Kopplingen börjar bli kass, vad ska man byta till?
Du kan köra med enkelmasse från en bil med LH2.4 och M46/M47 om du vill komma undan billigt. koppling från D24TIC med M90 passar bra till det, har en vän som körde det och var hur lättkörd som helst, men slira aldrig trots 1 bar i ladd på en FK.
Annars kan du köra en förstärkt Sachs tryckplatta eller en kopia från KL. Sen skulle jag rekommendera en organisk lamell och inte en sinter.
Ett lättat svänghjul är ju inte dumt heller, men betydligt dyrare. I vilket fall hade jag kastat DM hjulet i skrotlådan...
Annars kan du köra en förstärkt Sachs tryckplatta eller en kopia från KL. Sen skulle jag rekommendera en organisk lamell och inte en sinter.
Ett lättat svänghjul är ju inte dumt heller, men betydligt dyrare. I vilket fall hade jag kastat DM hjulet i skrotlådan...
Re: Kopplingen börjar bli kass, vad ska man byta till?
Jaså du hade gjort detDavid W skrev:I vilket fall hade jag kastat DM hjulet i skrotlådan...
Någon sinter lär de inte bli iaf de känns onödigt och sååå jäkla mkt effekt ska jag inte ha.
De där med enkelmasse å D24TIC lamell lät ju intressant och tål att funderas på.
De som folk kallar "djupasvänghjulet" är de denna enkelmassiga från bilar med LH2.4 & M46/47? Eller är de något helt annat?
Re: Kopplingen börjar bli kass, vad ska man byta till?
Djupsvänghjul, pottsvänghjul, fågelbad, ja kärt barn har många namnLehto skrev:Jaså du hade gjort detDavid W skrev:I vilket fall hade jag kastat DM hjulet i skrotlådan...
Någon sinter lär de inte bli iaf de känns onödigt och sååå jäkla mkt effekt ska jag inte ha.
De där med enkelmasse å D24TIC lamell lät ju intressant och tål att funderas på.
De som folk kallar "djupasvänghjulet" är de denna enkelmassiga från bilar med LH2.4 & M46/47? Eller är de något helt annat?
Re: Kopplingen börjar bli kass, vad ska man byta till?
Kgtrimning har ett komplett originalkit (Sachs)
940 turbo med djupt svänghjul & M90. Även D24. 228mm fjädrad. Lager ingår. NYHET! KS-M90228 2745:-
940 turbo med djupt svänghjul & M90. Även D24. 228mm fjädrad. Lager ingår. NYHET! KS-M90228 2745:-
Re: Kopplingen börjar bli kass, vad ska man byta till?
Visst spelar de ingenroll om jag tar svänghjul från en automat? T.ex denna borde väl ha djupasvänghjulet:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... rice&asc=1
Är de ngn nackdel egentligen att byta ner sig till 228mm istället för 240mm?
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... rice&asc=1
Är de ngn nackdel egentligen att byta ner sig till 228mm istället för 240mm?
-
- Uppkörning
- Inlägg: 388
- Blev medlem: 27 okt 2013, 20:39
- Kör: 940 Turbo, V70R Awd
- Ort: Johannisfors
Re: Kopplingen börjar bli kass, vad ska man byta till?
Automatare har inget svänghjul, så vet inte hur dom tänkte där riktigt..
Re: Kopplingen börjar bli kass, vad ska man byta till?
Haha där ser man. Har verkligen noll koll på automatare så de va tur man frågade här ^^siiimooon skrev:Automatare har inget svänghjul, så vet inte hur dom tänkte där riktigt..
Har läst på lite mer om dieselkoppling och det verkar vara exakt samma koppling som på sena 740 turbo med m46.
Så tror de blir någon kraftigare platta iaf och sedan stålomspunnenslang. Men är lite djungel med detta så ska fortsätta klura lite till, man är ju inte gjord av pengar heller.