Sänkning utav Volvo 960-95 utan nivåreglering!
Sänkning utav Volvo 960-95 utan nivåreglering!
Har köpt mig en 960 -95, upptäckte att den saknade nivåreglering.
Hur sänker jag lättast den bak?
Står endel på nätet om detta, men enbart om bilar med nivåreglering.
Också läst att att den utan nivåreglering ska ha en styvare "bladfjäder", antar att 940 dämpare bak inte kommer att funka då eller funkar det?
Hur sänker jag lättast den bak?
Står endel på nätet om detta, men enbart om bilar med nivåreglering.
Också läst att att den utan nivåreglering ska ha en styvare "bladfjäder", antar att 940 dämpare bak inte kommer att funka då eller funkar det?
Re: Sänkning utav Volvo 960-95 utan nivåreglering!
Har själv forskat en del i det där, då en klasskamrat till mig hade just en sådan. Bladfjädern är hårdare, ja, men det finns (fanns?) en sänksats till dessa där man fick en mjukare bladfjäder.
Vi provade 940-dämpare, ingen skillnad. Slutade med att vi fyllde hela reservhjulsbaljan med grus för att få ner den när det behövdes, men det rekommenderas inte då det påverkar bränsleekonomin rätt rejält, sen tyckte kopplingen inte om det efter ett tag heller
Vi provade 940-dämpare, ingen skillnad. Slutade med att vi fyllde hela reservhjulsbaljan med grus för att få ner den när det behövdes, men det rekommenderas inte då det påverkar bränsleekonomin rätt rejält, sen tyckte kopplingen inte om det efter ett tag heller
Re: Sänkning utav Volvo 960-95 utan nivåreglering!
Korrekt har du inte nivåreglering tar bladfjädern hela bilens tyngd o du måste byta den (eller tynga ned) för att sänka...
Re: Sänkning utav Volvo 960-95 utan nivåreglering!
tack för svar! då hänger jag med lite mer, skulle coils funka eller måste fortfarande bladfjädern bli urplockad då?David W skrev:Har själv forskat en del i det där, då en klasskamrat till mig hade just en sådan. Bladfjädern är hårdare, ja, men det finns (fanns?) en sänksats till dessa där man fick en mjukare bladfjäder.
Vi provade 940-dämpare, ingen skillnad. Slutade med att vi fyllde hela reservhjulsbaljan med grus för att få ner den när det behövdes, men det rekommenderas inte då det påverkar bränsleekonomin rätt rejält, sen tyckte kopplingen inte om det efter ett tag heller
Känns så jobbigt att behöva göra så mycket bara för att få ner den några cm bak
Skulle det gå att flytta ner fästet på bladfjädern på något sätt tror du?
eller vad är det bästa jag kan göra? ska jag behöva sälja bilen o köpa en ny med nivåmat..
- Maxwell
- Kassör & Medlemsansvarig
- Inlägg: 6254
- Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
- Kör: En Volvo i taget.
- Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
- Kontakt:
Re: Sänkning utav Volvo 960-95 utan nivåreglering!
Du kan kanske få minimal skillnad med coils, men iom den fetaste fjädern kommer det inte ändras mycket. Fjädern sitter där den sitter, dess fästen går inte att ändra för att få den lägre. Det är nog att byta bakaxel eller bladfjäder som gäller om du vill ha den lägre. Fjädern går att byta utan att ta ner axeln, men det är en hel del jobb.
Re: Sänkning utav Volvo 960-95 utan nivåreglering!
Okej tack för svar!Maxwell skrev:Du kan kanske få minimal skillnad med coils, men iom den fetaste fjädern kommer det inte ändras mycket. Fjädern sitter där den sitter, dess fästen går inte att ändra för att få den lägre. Det är nog att byta bakaxel eller bladfjäder som gäller om du vill ha den lägre. Fjädern går att byta utan att ta ner axeln, men det är en hel del jobb.
Skulle det gå att byta till den smalare bladfjädern och sätta dit 940 dämpare tro?
- Maxwell
- Kassör & Medlemsansvarig
- Inlägg: 6254
- Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
- Kör: En Volvo i taget.
- Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
- Kontakt:
Re: Sänkning utav Volvo 960-95 utan nivåreglering!
Ja det funkar, men det är en del meck med att byta fjädern som sagt._erkkkand skrev:Okej tack för svar!Maxwell skrev:Du kan kanske få minimal skillnad med coils, men iom den fetaste fjädern kommer det inte ändras mycket. Fjädern sitter där den sitter, dess fästen går inte att ändra för att få den lägre. Det är nog att byta bakaxel eller bladfjäder som gäller om du vill ha den lägre. Fjädern går att byta utan att ta ner axeln, men det är en hel del jobb.
Skulle det gå att byta till den smalare bladfjädern och sätta dit 940 dämpare tro?
Re: Sänkning utav Volvo 960-95 utan nivåreglering!
Maxwell skrev:Ja det funkar, men det är en del meck med att byta fjädern som sagt._erkkkand skrev:Okej tack för svar!Maxwell skrev:Du kan kanske få minimal skillnad med coils, men iom den fetaste fjädern kommer det inte ändras mycket. Fjädern sitter där den sitter, dess fästen går inte att ändra för att få den lägre. Det är nog att byta bakaxel eller bladfjäder som gäller om du vill ha den lägre. Fjädern går att byta utan att ta ner axeln, men det är en hel del jobb.
Skulle det gå att byta till den smalare bladfjädern och sätta dit 940 dämpare tro?
bilen blir inte för säckig då?
Jag får väl försöka hitta någon som kan göra jobbet..
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2344
- Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
- Kör: V70T5
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Re: Sänkning utav Volvo 960-95 utan nivåreglering!
Missminns jag totalt ifall det finns folk som säger att man kan kapa fjädern på längden för att få den mjukare?
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92