byta bakaxel eller öppna och byta diff?

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

byta bakaxel eller öppna och byta diff?

Inlägg av ekj »

Tänkte sätta på en slungdiff på bilen, nu sitter det en 1031-axel på bilen som är från 98, och 1041-axeln jag tänkte sätta på är från 96, så jag antar att dom har lika många tänder på ABS-givarkransen. Och båda axlarna har dessutom samma utväxlning, så det finns egentligen ingen anledning att öppna 1041-axeln.

Om jag byter hela axeln (istället för att öppna och byta diff-klumpen), kan det bli nåt problem med hjulinställningarna (centreringen av bakaxeln)? Jag antar att panhardstaget ska se till att nya axeln hamnar på samma ställe, så det borde väl inte va nåt problem antar jag.

En dum fråga till, kommer bilbesiktningen klaga? Tänkte att om man monterar dragkrok så måste ju bilen registreringsbesiktigas, men det är inget sånt för att konvertera till slungdiff?

David W
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 1655
Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Kör: Vårdslöst

Re: byta bakaxel eller öppna och byta diff?

Inlägg av David W »

Det är enklast att få det bra genom att byta hela axeln. Axeln kommer i samma läge genom styrningar i gummiplattor i infästningen och panhardstaget.

Besiktningen kommer inte att säga någonting, då du varken ändrar längd, vikt eller effekt på fordonet.

Enklaste sättet för att byta bakaxel:

Lyft upp bilen i lämplig höjd (Går med vanlig domkraft men en av modell större rekommenderas)
Dit med pallbockar
Lossa bakdäcken
Bort med ok, skiva, handbromsbackar, och lossa wirarna. (12/13mm öppen nyckel och tång och skruvmejsel)
Lossa kardan i bakkant (15&17mm öppen nyckel)
Bänd ut fjädrarna med ett koben eller ta loss dom (17 eller 15 beroende på fastsättning)
Lossa hundbenen (18mm hylsa på t-kors med järnrör som förlängare)
Lossa panhardstaget (17 eller 18mm hylsa, kommer inte ihåg exakt)
Lossa klammorna på bärarmarna (15 eller 17, kan vara olika)
Slå lös klammorna och ta ner axeln.

Om du inte får ner axeln kan du lossa stötdämparbultarna i hjulhuset för att få ner bärarmarna lättare.

Är man 2 personer med lite rutin byter man en axel på under 2 timmar utan problem, första gången kan det ta betydligt längre tid.

För att få tillbaka hundbenen brukar man få ta ett rör med en kort 90-gradersböj för att vinkla axeln rätt så att bultarna går i.


Lycka till!
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan

Skriv svar