Lådbyte M90 till M47

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
D.Svensson
Uppkörning
Inlägg: 440
Blev medlem: 28 okt 2009, 18:47
Kör: bil
Ort: Jämtland

Lådbyte M90 till M47

Inlägg av D.Svensson »

Hej Alla glada!

Står i begrepp att byta växellåda i min tänkta isbil. Kopplingen är slut och m90 känns bara dumt å plåga på isen.

Bilen i fråga är en 940 ltt från 1995.

Jag har en helt ny originalkoppling 228mm inköpt på vparts. (tryckplatta, lamell å urtrampningslager) och en M47 som jag tänkt montera. Även svänghjul finnes.

Kommer kopplingen palla med ett laddtryck på ca. 0,8-0,9 eller kommer det slira?

Sen har jag en fråga till. Är det något mer som må bytas eller monteras vid bytet? vet det sitter ett lager bak på vevaxeln på sugisarna och är brydd om det även är det på M90 eller måste sådant införskaffas?

Tänkte fråga innan jag river. Känns dumt å riva flera gånger i onödan.. :)

Tack å hej!

mvh Dennis

David W
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 1655
Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Kör: Vårdslöst

Re: Lådbyte M90 till M47

Inlägg av David W »

Svänghjul, kopplingssats, lager i vevaxeln bör du montera, armen på slavcylindern, växellådsbalk, kardan. Ja. Jag tror det är allt.

Är Svänghjulet i skick borde du kunna ladda runt 0,8a när allt är inkört om man inte karateväxlar utan att släppa gasen, bränner däck och liknande
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan

D.Svensson
Uppkörning
Inlägg: 440
Blev medlem: 28 okt 2009, 18:47
Kör: bil
Ort: Jämtland

Re: Lådbyte M90 till M47

Inlägg av D.Svensson »

David W skrev:Svänghjul, kopplingssats, lager i vevaxeln bör du montera, armen på slavcylindern, växellådsbalk, kardan. Ja. Jag tror det är allt.

Är Svänghjulet i skick borde du kunna ladda runt 0,8a när allt är inkört om man inte karateväxlar utan att släppa gasen, bränner däck och liknande

jajjamen jo de där ha ja koll på :)

De enda jag är brydd på är om det sitter något lager eller inte på min motor med M90? :)

Jajjamen ja visst kommer de plågas lite men har för mig att tryckplattan är samma på sugisarna som tidiga 940 turbo med FT motorn å M46 eller har jag tänkt fel? :)

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Lådbyte M90 till M47

Inlägg av Morst »

Din motor med M90 har inte det där pilotlagret/stödlagret i vevaxeln utan bara en bussning som hjälp vid centrering av lamellen vid montering. Vad gäller tryckplattorna vågar jag inte säga något säkert men skulle inte tro att det är samma på sug- och turbomotorer utan att turbons är kraftigare.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Skriv svar