Har en 945 -91 med b230fb motor och m47 växellåda. Kopplingen var lite trött. Har nu bytt tätningar bak på växellådan, bakre vevaxeltätning och skruvat dit koppling. Problemet är att jag får inte växellåda och sprängkåpa att komma på plats. Kardantunneln tar emot när jag skall lyfta växellådspaketet för att skruva ihop. Det fattas ungefär en cm till att jag skall komma innanför fjäderfingrarna med ingående axel till vxl låda.
Hoppas någon kan förklara vad jag gör för fel.
Ulf
Problem med kopplingsbyte
-
- Sekreterare
- Inlägg: 3429
- Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
- Kör: för lite..
- Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
- Kontakt:
Re: Problem med kopplingsbyte
Nu är ju inte jag någon kopplingsexpert. Men på en bil med B27 + M46 jag bytte på så var det lite trångt som du beskrev, och då tog vi ett spännband runt vevaxelremskivan och höjde motorn någon centimeter i framkant så den blev någon centimeter lägre i bakkant och då var det inga problem sen.
mvh
Henrik
mvh
Henrik
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18
Re: Problem med kopplingsbyte
Exakt. Det här att fördelarlocket går sönder om man inte spänner upp motorn i bakkant är en myt på 7/940 iallafall. Om den inte hänger fritt bakåt blir det tight. Hänger den fritt och kopplingen är bra centrerad är det inga problem att få i lådan fort
Re: Problem med kopplingsbyte
Jag sänkte bakre änden på vxl-paketet och fick in den innanför fjäder fingrarna, pressade även upp i framkant på motorn tills den tog i plastskyddet på framvagnsbalken. Förhoppningsvis skall det fungera när jag dragit ihop vxl-paketet med motorn men det blir morgondagens övningar.
Re: Problem med kopplingsbyte
Knäckte lamellen då vxl-axeln inte gått in i splinesen. Nya försök. Dålig rygg gjorde att jag fick fixa en vxl-lyft som rullar lättare och har bättre balans än garagedomkraften. Jag lyckades inte lägga in bild på min modifierade kontorsstol.