Byta växellåds- och motorkuddar 740/M46.

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Loonquawl
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 mar 2016, 10:11

Byta växellåds- och motorkuddar 740/M46.

Inlägg av Loonquawl »

Hallåj.
Tänkte mig på att byta kuddar i 740'n då hela motorpaketet mer eller mindre sitter löst i bilen. Härjar och slår på främst låga varv och hoppar vid gaspådrag, på gamnalt klassiskt maner.

Undrar lite hur vad jag bör tänka på vid bytet?
Kommer stå på lift för bytet av växellådskudden. Räcker det att ha en medhjälpare med, ev med spett, som håller tillbaka motorn så man inte krashar fördelaren?
Om jag tar bort fördelaren för att medhjälparen inte åker med, kommer jag orka trycka upp låda och motor själv medan jag skruvar dit växellådsbalken?
Jag behöver inte demontera nått annat för att kunna byta sagda växellådskudde?
Skulle det egentligen vara enklare att palla upp bilen, krypa under och ta med sig domkraften att hålla upp lådan med?

Motorkuddarna tänkte jag ta på backen och lyfta motorn föriktigt med domkraft i tråget, det torde väl funka hjälpligt känner jag.

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Byta växellåds- och motorkuddar 740/M46.

Inlägg av qubert »

Domkraft i tråget brukar funka bra för motorkuddarna. Växellådskudden har jag bara bytt på ett sätt, jag monterade ner växellådsbalken medan jag höll lådan uppe med en domkraft, gäller som sagt att vara rädd om fördelaren men annars är det rätt lätt alltihop :) Vet inte hur det känns att flytta lådan med handkraft när balken är borta, men det borde nog gå att luta ner den sådär som du beskriver, när man har plockat bort fördelaren.

Loonquawl
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 mar 2016, 10:11

Re: Byta växellåds- och motorkuddar 740/M46.

Inlägg av Loonquawl »

Tackar för snabbt svar. :)
Jag vet inte om jag tänker om, kanske faktiskt är enklare att göra det på backen hemma än att betala 140kr i timmen för lyften när allt kommer kring. Får kolla vädret och skruva loss om det inte vräker ner antar jag!

Loonquawl
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 mar 2016, 10:11

Re: Byta växellåds- och motorkuddar 740/M46.

Inlägg av Loonquawl »

Blev så att jag bytte hemma på gården, det hade varit ett helvete på lift sett såhär i backspegeln. Skippade att byta motorkuddarna, dom var faktiskt väldigt fräscha i slutändan.

Den där känslan när gummit har spruckit.
Bild
Bild

Nytt och fint.
Bild

Kanske dags att byta Hardyskivan inom 10k Mil ? :mrgreen:
Bild


Provkörde pärlan till Biltema, gick som en dröm. Lite sladder från kardanen så fick bli en Hardyskiva. Åker nog och byter den på liften i allafall. Nått speciellt att tänka på annat än att vända den rätt? Behöver inte släppa ner hela kardanen va?

Tack för hjälpen så långt qubert!

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Byta växellåds- och motorkuddar 740/M46.

Inlägg av Morst »

Nejdå, det behöver du inte men en stor spårmejsel, brytspak eller liten fin kofot är nästan nödvändigt för att kunna bända ut och sedan tillbaka hardyskivan och styrtappen ur lådans medbringare. Kardanen kommer att fjädra i stödlagergummit så lite bändhjälp är väldigt praktiskt.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Skriv svar