Knakande ABS -gul lampa?

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Akvaristen
Färsk användare
Inlägg: 41
Blev medlem: 19 apr 2009, 21:18

Knakande ABS -gul lampa?

Inlägg av Akvaristen »

:?: Har en 945 -98 med ABS, ca 25 000 mil, ABS-givare bytt vid 14000 mil.

Ett fel som uppkom vid en längre tids körning högre farter till en början men nu uppkommer det redan vid 40-50 km/h

Vid start och låg fart: Bromsen knakar och brakar men fungerar bra såvitt jag kan märka. Ingen ABS-lampa lyser.

Jag accelererar till 40-50 km/h och då börjar ABS-lampan lysa men knakandet i bromsarna upphör och den blir helt tyst. Kan det vara ABS.en som då blir urkopplad?

Vad tror ni är fel? ABS-givare eller någon skiva som ABS-givaren läser av? Köper man nytt eller begagnat?

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4739
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Knakande ABS -gul lampa?

Inlägg av Arly165 »

Tänds ABS lampan så har systemet kopplat ur. Därför du inte känner knakningarna. Min pedal skorrade och knakade då bytte jag givare och problemet var ur världen.
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

rockabillyrebel
Van forumsanvändare
Inlägg: 1113
Blev medlem: 27 maj 2012, 20:33
Kör: Volvo 945 ltt - 95
Ort: Hindås

Re: Knakande ABS -gul lampa?

Inlägg av rockabillyrebel »

Kolla din abs krans på framhjulen! Dem rostar ibland ihop och då tappar givaren signal och tror då att hjulet är låst o då går abs in när du bromsar! Har haft 2st 945or som gjorde så i högre hastigheter, bytte hjullager på en och slipa bort rosten på den andra, hade aldrig de problemet efter det :)

Kan absolut va givare också, men det är inte lika vanligt!

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: Knakande ABS -gul lampa?

Inlägg av Morst »

Jag tror också på en ABS-krans eller två på framhjulen. Mammas 945 -95:a hade ovanan att tända ABS-lampan i hastigheter runt 100-110. Vid lägre hastigheter var det lugnt. Felet var att en ABS-krans var så illa åtgången av rost att givaren tappade signalen vid högre hastigheter. Efter byte av kransen höll lampan sig släckt.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

Skriv svar