Konstigt oljud 940 -97

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Konstigt oljud 940 -97

Inlägg av w300i »

Köpte mig en till 940 -97a för några dar sen som ska besiktas på Tisdag,och när jag körde hem den så visste jag
att bromsarna behövde gås igenom,så jag gick igenom alla fyra och tog en provsväng idag och oljudet som var när jag körde hem den var kvar än!

Det låter ungefär som ett hjullager som durrar sådär dovt,men inget hjul hade nåt märkbart glapp och inget oljud heller. Så jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter då jag inte vill byta en massa delar på ren chansning.

Sen hörde jag även ett slags tickande ljud medans man körde,som försvann när man bromsade. Också ingenting som jag begriper mig på eftersom klossarna är nästan nya,oken är uppsmörjda och glidpinnarna fram är rengjorda och smörjda.

Några tips? :) Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4741
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Konstigt oljud 940 -97

Inlägg av Arly165 »

Inte så att stödlagret till kardanen är dåligt då?
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Konstigt oljud 940 -97

Inlägg av In The White »

Funderar också på om det kan vara stödlagervibrationer du har?

Jag har själv haft en del strul med stödlagret och tyvärr fick ännu mer vibrationer efter byte. Tre olika stödlagerhållare senare or det dock okej.

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Konstigt oljud 940 -97

Inlägg av w300i »

Har alltså inga vibrationer,enbart ett jobbigt malande ljud. Märkte också häromdagen att ratten började vibrera som tusan när jag hade den i ett visst läge,och då stog jag still också. Men det känns som att det beror på nånting annat tex luft i systemet eller nåt.

Men om stödlagret är dåligt,kan det ge ett sånt ljud som jag beskriver? När man sitter i bilen och kör så är det så jäkla svårt att avgöra var det kommer i från.

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Konstigt oljud 940 -97

Inlägg av In The White »

Är lagret kass kan det ju ge oljud ifrån sig. Kan vara ett knutkors med som jäklas.

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Konstigt oljud 940 -97

Inlägg av w300i »

Nu har jag gått igenom bromsarna en gång till och jag kan inte hitta nåt fel där. Därimot kröp jag in under bilen och kände på kardan,den glappade rätt rejält i lagerhållaren så ska åka och köpa nytt lager och ny hållare imorn. Är nog lika bra man kollar över knutkorset där bak också. Men jag kunde därimot inte höra nåt oljud från själva lagret och det gick inte tungt heller,så jag tror inte att det är där problemet är...

Ska kolla över nivån i växellådan också,då jag såg att packboxen bak på lådan läkte lite (var bara fuktigt där)

Förresten,jag pallade även upp bakänden på bilen så att jag kunde köra med hjulen i luften för att lättare höra vart det låter,framhjulen stog alltså på golvet och det lät ändå så det är alltså ingenting i framvagnen som låter iallafall. Det lät ännu värre om man gasade upp i lite varv och släppte på gasen,då lät det riktigt illa.

Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4741
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

Re: Konstigt oljud 940 -97

Inlägg av Arly165 »

Inte så att någon talang börnat för mycket så att bakaxeln börjat ledsna? Svårt att avgöra men jag hade nog slagit ett getöga på slutväxel med tillbehör. Skadar ju inte med ny olja och packning där heller.
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Konstigt oljud 940 -97

Inlägg av w300i »

Arly165 skrev:Inte så att någon talang börnat för mycket så att bakaxeln börjat ledsna? Svårt att avgöra men jag hade nog slagit ett getöga på slutväxel med tillbehör. Skadar ju inte med ny olja och packning där heller.
Buskörd har den blivit det vet jag,men endast vintertid så inga rivstarter,burnouts osv har gjorts. Köpte bilen av en vän så detta vet jag med all säkerhet. Han köpte den själv av en äldre,så att den skulle vara riktigt slutkörd det tvivlar jag på. Det är ju ändå en Volvo,dom tål ju ändå ordentligt med stryk. Men men,det visar sig väl imorn på besiktningen vad som är fel,hoppas jag iallafall :)

w300i
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 11 jan 2012, 16:06

Re: Konstigt oljud 940 -97

Inlägg av w300i »

Ja då har man varit på besiktningen. Besiktningsmannen konstaterade att hjullagret vänster fram är slut och måste bytas,han sa att det kändes rejält om man höll handen på fjädern att det vibrerade där. Sen så var där ett rasslande ljud från höger bakhjul,där misstänkte han nåt annat än hjullagret. Det var även höger bak som handbromsen inte släppte riktigt och tog dåligt på bromstestaren. Men handbromsen brukar väl inte ge ett rasslande ljud? Besiktningsmannen trodde det var i bakaxeln det lät.

Ska plocka ner höger sida igen för tredje gången och kolla,sen ska jag byta hjullagret vänster fram.

Förövrigt så vart det två 2or,handbromsverkan otillräcklig och dragram rostskadad. Sen fick jag bra att veta på bromsskivorna bak,spindelleden höger fram och ett mindre läckage från styrväxeln.

Skriv svar