Tungtrampade bromsar 740

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Tungtrampade bromsar 740

Inlägg av Tilly »

Jag har en fundering angående bromsarna på min 740 och det består i att pedalen är tungtrampad. Jag noterade detta redan när jag köpte den (vilket då gav anledning att pruta :) ) och jag känner nog att detta bör åtgärdas även om förra årets besiktning visade att bromsvärdena trots allt var bra. Men alla som kört bilen har reagerat på att man behöver använda mer kraft än man förväntar sig. Jämfört med mina 240 är det också en viss skillnad.

Enligt min logik så borde inte oken vara problemet. Även om de kan kärva så borde det ju i så fall innebära att bromsarna tar ojämnt vilket de inte gör. Om nu inte alla ok kärvar precis lika mycket men den sannolikheten är väl liten.

Kan det vara bromsservot som är trasigt tro? Är det i så fall någon som har haft det problemet och känner igen symptomet? Sedan undrar jag också om det är på 740 som det är på 240 att bromsservot är mindre på bilar med förgasare? Jag har ju B230A-motor och det skulle ju i så fall vara bra att veta om man skall leta efter ett begagnat på skroten.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2934
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Tungtrampade bromsar 740

Inlägg av thol »

Det skulle kunna vara slangen till servot eller själva servot i sig men eftersom det borde innebära att den inte håller vakum så borde ju det nästan märkas på motorns gång.
Jag har haft problem med att en slang hade separerat invändigt men det gav inge nedslag hos besiktningen. Annars kanske beläggens slityta har för fin då?

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3686
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Tungtrampade bromsar 740

Inlägg av einar- »

Min förgasarsnurra tappade en krets helt plötsligt och kretslampan lyste samtidigt som jag ställde mig på pedalen för att få bromsverkan :roll: Måste varit huvudcylindern som tätningarna fick frispel i för sen dess har de fungerat som de ska och är inte nämnvärt hårdtrampade.

Min GLE (sheriffen) är däremot ganska tungtrampad men där är nog också huvudcylindern kass på en krets
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Tungtrampade bromsar 740

Inlägg av Hesselgren »

starta bilen. kolla så d suger i vacuumslangen till servot, kolla även funktionen i backventilen där.

sen kan du med bilen igång å fläkt mm avstängt, sitt i bilen och lyssna noga. tryck ner bromspedalen, om du hör ett sugande ljud från pedalstället så är ditt bromsservo kasst.

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Tungtrampade bromsar 740

Inlägg av Tilly »

Faktiskt så får jag en känsla av att jag känner igen det där sugande ljudet. Men kanske är det bara en känsla. Jag skall absolut kolla upp dessa grejer.

Att en krets är dålig borde väl innebära att bromsarna tar ojämnt? Det gör inte mina, de tar jämnt bara det att man får trampa hårt.

Det märks inget särskilt på motorgången, varvtalet borde ju öka om servot har svårt att hålla tryck men det ligger stabilt strax under 1000 varv med varm motor och choken inne.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Tungtrampade bromsar 740

Inlägg av Tilly »

Efter att ha tänkt bort problemet allt för länge så har jag nu börjat ta tag i det.

Jag blir dock inte riktigt klok på det tyvärr. Slangen mellan insuget och bromsservot ser bra ut, det går i alla fall inte att se eller känna något fel på den. Det hörs heller inget pysljud från den. Det suger dock i slangen man man petar lite på backventilen så att det blir en glipa mellan ventilen och gummitätningen vilket väl är som det skall. Dock så provade jag att lyssna vid pedalerna när jag bromsar med motorn igång och där hörs ett ganska tydligt "sugande" ljud precis där gummitätningen mot torpedplåten sitter. Så där trodde jag att jag hade hittat felet. Men så provade jag att göra samma sak på min 240 (där bromsarna fungerar klanderfritt) och det låter precis på samma sätt i den när man bromsar. Så jag känner mig inte helt övertygad...

Backventilen på bromsservot, hur kontrollerar man om den fungerar? Skall den släppa genom luft åt ena hållet men inte åt andra eller?
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Tungtrampade bromsar 740

Inlägg av Tilly »

Felet sannolikt hittat!

Bestämde mig ändå för att ta av slangen mellan insuget och bromsservot. Det gick dock inte utan att fördärva den men då visade det sig att den svullnat igen invändigt nästan helt på ett ställe. Innerdiamtern skall vara 10 mm men det lilla hål som återstod var knappast mer än 1-2 mm så antagligen blev genomströmningen för dålig och det är väl därför servot inte "hann med" vid upprepade inbromsningar.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2934
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Tungtrampade bromsar 740

Inlägg av thol »

Där bör du absolut ha felet :)

Skriv svar