Skakningar i ratten vid inbromsning 960 -91

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Skakningar i ratten vid inbromsning 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

Nu ger jag snart upp. Bilen har haft skakningar i ratten till och från vid inbromsning sedan jag köpte den 2008.

Jag började med att byta skivor och även oken fram.
Skivorna är bytta 2 ggr då jag trodde jag fick dåliga.
Första paret från Meko. Andra paret från Biltema

Sedan har jag bytt slangar, då någon föreslog att det kanske är oken som ligger på p g a att slangarna har gummisläpp och inte släpper på trycket vid inbromsning.
Det verkade lite långsökt, då jag tyckte att då borde bilen kännas annorlunda när jag bromsar, men jag bytte ändå bara för att.

Jag har även bytt båda spindellederna, alla gummin till stabiliseringsstagen.
Yttre styrlederna verkar ok.

Nu funderar jag på om det kan vara så att styrväxeln orsakar problemet.
Jag vet att den är ganska sliten och byte av pump och växel ska ske inom ganska snar framtid.
När det är varmt ute så börjar ratten pulsera när jag håller låg fart och vrider på ratten, typ på en parkering.
Jag har testat byta olja i den, men det hjälpte inte.
Polaren på Volvo tror att det är pumpen eller möjligen sliten styrväxel.
Den är spräckt i infästningen, så byte lär bli beordrad av BP nästa gång i a f misstänker jag

Men det vore intressant att veta om någon har haft det problemet?
Eller om det i princip är omöjligt att det kan vara det som är orsaken till skakningarna oavsett hur sliten den än är?

Polarna tycker jag ska lägga pengar på en ny bil istället. Men hur kul är det på en skala? [arg] [hit]
960 Olle

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Skakningar i ratten vid inbromsning 960 -91

Inlägg av Hesselgren »

har du bara bytt bromsgrejer fram?

allra vanligaste är att ena kolven på bakok tjärvar fast, då trycker den på ena sidan av skivan och du får grymma skakningar vid inbromsning, känns i ratten. känns som skeva skivor, men i sjävla verket är det väldigt sällan fallet.

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Skakningar i ratten vid inbromsning 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

Jo, de byttes nyligen tillsammans med skivorna. De var ganska slitna, så det sitter ganska nya skivor och ok runt om nu.

Det beter sig lite märkligt.
Kör jag i hög hastighet och bromsar normalt eller hårt börjar det ruska i bilen. Släpper jag och sedan bromsar mjukt så slutar det nästan helt.
Jag tycker att om det vore någon av skivorna som fortfarande var skev, så borde jag känna det om jag kör sakta och bromsar lite försiktigt

Det känns som det kommer framifrån, men det kanske kan vara nått i bakvagnen.
Jag vet att de främre stora bussningarna i bakre undre bärarmen är ganska slitna.
Men jag tror inte de är orsaken. Då borde bilen skaka även vid vanlig färd
De övre bärarmarna bytte jag alla gummin på när jag bytte bakhjulslager förra året
Även andra bussningar som var dåliga byttes då
960 Olle

EkF
Uppkörning
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 apr 2012, 22:48

Re: Skakningar i ratten vid inbromsning 960 -91

Inlägg av EkF »

Putsade du kliniskt rent på navet innan du slängde på nya skivorna?
SM Racing
Volvo 744 GLT -89
http://www.garaget.org/?car=282888
Bild

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Skakningar i ratten vid inbromsning 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

Hmmm.... Bra fråga
Jag vill minnas att jag gjorde rent.
Jag brukar vara noga med sånt.
Men det måste dubbelkollas, då jag inte tänkte på att det faktiskt kan vara orsaken och kanske även missade en ev skada på navet.
Det skulle kunna tänkas att den fått en smäll någon gång och nu vindar
960 Olle

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Skakningar i ratten vid inbromsning 960 -91

Inlägg av Hesselgren »

kolla alla kolvar och glidpinnar en extra gång säger jag ändå. det kostar bara ett par timmar å lite svett. till att börja med iaf..

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Skakningar i ratten vid inbromsning 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

Jo, det är nog ingen dum ide om jag ändå plockar isär och kollar naven.
Bromsservice ska ändå göras varje år om man lyssnar på Bosse Bildoktor :D
Jag kom på att naven bak är faktiskt också bytta och även byglarna som håller oken fram.
Jag hade teorin att de kanske glappade i "glidbultarna"
Men så var inte fallet

Jag ska kolla allt detta och återkomma. Jag har en 960 till jag kan testa naven ifrån
960 Olle

Xoffis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2344
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Skakningar i ratten vid inbromsning 960 -91

Inlägg av Xoffis »

Då kommer jag med ett förslag som inte har varit på tapeten, däck/fälg? de kan visa samma symtom?

jag tvärnitade med min V70 en gång i tiden med 2mil gamla skivor och belägg (altså inte ens inkörda, skivorna va av riktig sport kvalitet lika så klossarna (special från England)) och fick kraftiga inbromsningsvibrationer efter detta, svor som fan och nästan grät men vägrade byta skivor med tanke på prislappen, så fortsatte köra på dem (och tur är väl det), sedan en lång tid senare bytte jag däck och fälg, all vibration försvann!
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Skakningar i ratten vid inbromsning 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

De är ganska nybalanserade, och det är samma problem med vilken av mina 4 uppsättningar av alu fälgar som jag använder.
Dessutom så brukar jag inte hålla reda på vilket som satt fram, och är det ingen färdriktning så kan de sitta på andra sidan nästa år.
Då borde i princip alla 12 vara dåliga.
Kanske inte helt omöjligt i o f s . De är trots allt lika gamla som bilen och har en del skvanker.

Kanske jag kan testa dem på andra bilen. Om det är fälgarna borde den börja skaka.
960 Olle

skanke
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 aug 2005, 11:33

Re: Skakningar i ratten vid inbromsning 960 -91

Inlägg av skanke »

Hade liknande problem på min 965 -96. Skakade som f-n vid inbromsning. Kändes speciellt i ratten.

Trots nya skivor och klossar (ägaren innan kostade på nya skivor och klossar) så var det samma problem. Jag bytte oken på båda sidor då kolvarna verkade gå tillbaka lite trögt, bytte även glipinnar, men det hjälpte inte heller. Man märkte att hjulen rullade trögt om man hissade upp framvagnen (de klagade dock inte på det på besiktningen) och det blev varmt på ena sidan när man körde speciellt om man bromsat. Vilket berodde på att klossarna inte släppte riktigt ifrån skivan.

Trots att förra ägaren bytt bromsslangar så chansade jag på att byta dessa igen, och då försvann skakningarna. Klossarna släppte efter bromsning och hjulen rullade lätt.

Hur är det på din bil, släpper klossarna ifrån skivan efter bromsning, känns fälgarna varma efter att du varit ute och kört med bilen?
Blir det varmt eller att det känns som att hjulen rullar trögt så ligger felet troligen fortfarande i bromssystemet, men verkar det OK, så är det nog något annat som orsakar vibrationerna.

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Skakningar i ratten vid inbromsning 960 -91

Inlägg av Olle Bull »

Jag var inne på samma tanke innan jag bytte slangarna.
Så jag gjorde ett test på en lång raksträcka.
Efter att bilen stått still ett tag så tog jag pumpade på bromsen ett par gånger för att få upp tryck. Sedan körde jag hela sträckan utan att bromsa.
Jag lät bilen sakta ner till stillastående och gick sedan ut och kände på alla skivorna och de var bara lite ljumna.
Sträckan är kanske nästan en mil skulle jag tro.

Men det betyder tyvärr inte att det är uteslutet då felet kommer och går.
Jag har inte hunnit kolla det som skrivits här än pga av annat som kommit ivägen.
Men jag tror att jag hinner in veckan.
Blir väl att hänga på sommardäcken samtidigt
Det är snart dags för nya och kanske jag borde testa att köpa andra fälgar den här gången för att testa det.

Hjälper inte det är det nog i a f dags för styrväxelbyte då jag fick anmärkning på rost i framvangsbalken på BP förra gången.
Jag har för mig att anmärkningar måste åtgärdas till nästa gång, så då är det väl bäst att byta den samtidigt.
Då får vi se om det gör skillnad
960 Olle

Igunter
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 jan 2016, 18:46

Re: Skakningar i ratten vid inbromsning 960 -91

Inlägg av Igunter »

Hej.

Jag har haft samma problem med min 960 -94. Det visade sig vara bussningarna till casterstagen i framvagnen som var dåliga. Kolla om dom är dåliga. Det känns inte när man kör bilen förrän man bromsar. Hoppas att detta kan vara till hjälp. med vänlig hälsning.

Morgan
960 -94
B6304G

vovlvoanders
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 nov 2016, 20:59

Re: Skakningar i ratten vid inbromsning 960 -91

Inlägg av vovlvoanders »

Hej hur har det gått ?
har du känt på dom inre styrlederna (sitter innanför damasken)

mvh Anders

Skriv svar