Problem med kopplingshydraulik
Problem med kopplingshydraulik
Bilen är en 945 -98 classic. När jag köpte den så tog kopplingen allra längst ner i botten. Jag började då med att renovera slavcylindern.
De vart ingen skillnad hur mycket jag än luftade. Så då renoverade jag huvudkopplingscylindern och bytte kopplingsslangen. Provade att lufta efter bytet men jag fick aldrig upp något tryck i pedalen. Metoden jag använder är tryckluft i behållaren och sen bara öppna nippeln på slavcylindern. Provade även att sätta en slang mellan nippeln och behållaren och pumpa på pedalen. Då fick jag upp tryck men pedalen är fortfarande svampig och tar i botten. Alltså tillbaks på ruta ett. Är det någon som har erfarenhet av detta krångel? Ska prova att lufta bakvägen imorgon med en oljekanna men funkar inte det har jag slut på ideér.
/Johnny
De vart ingen skillnad hur mycket jag än luftade. Så då renoverade jag huvudkopplingscylindern och bytte kopplingsslangen. Provade att lufta efter bytet men jag fick aldrig upp något tryck i pedalen. Metoden jag använder är tryckluft i behållaren och sen bara öppna nippeln på slavcylindern. Provade även att sätta en slang mellan nippeln och behållaren och pumpa på pedalen. Då fick jag upp tryck men pedalen är fortfarande svampig och tar i botten. Alltså tillbaks på ruta ett. Är det någon som har erfarenhet av detta krångel? Ska prova att lufta bakvägen imorgon med en oljekanna men funkar inte det har jag slut på ideér.
/Johnny
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2344
- Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
- Kör: V70T5
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Re: Problem med kopplingshydraulik
De brukar vara ett sate att lufta om man inte vet hur.
I bromsvätskebehållaren så sitter det en egen kammare till kopplingen så ifall behållaren inte är full ända upp så tar den luft (denna kammare sitter där som en säkerhetsåtgärd, ifall det blir fel på kopplingen så den läcker skall den inte tömma behållaren för bromsarna) inloppet från behållaren till denna kammaren sitter endast c:a 1cm under locket på huvudbehållaren... ifall huvudbehållaren inte är helt full så rymmer kammaren till kopplingen kanske 0.05dl (altså nästan inget alls, bara tillräckligt för att en luftad koppling skall funka)
så börja med en knökfull behållare (ända upp till kanten) sedan bara öppna luftnipplen på kopplingen å låt det självrinna tills det slutar bubbla luft, efter detta kan man börja lufta normalt, tänk på att hålla nivån hög bara!
I bromsvätskebehållaren så sitter det en egen kammare till kopplingen så ifall behållaren inte är full ända upp så tar den luft (denna kammare sitter där som en säkerhetsåtgärd, ifall det blir fel på kopplingen så den läcker skall den inte tömma behållaren för bromsarna) inloppet från behållaren till denna kammaren sitter endast c:a 1cm under locket på huvudbehållaren... ifall huvudbehållaren inte är helt full så rymmer kammaren till kopplingen kanske 0.05dl (altså nästan inget alls, bara tillräckligt för att en luftad koppling skall funka)
så börja med en knökfull behållare (ända upp till kanten) sedan bara öppna luftnipplen på kopplingen å låt det självrinna tills det slutar bubbla luft, efter detta kan man börja lufta normalt, tänk på att hålla nivån hög bara!
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Re: Problem med kopplingshydraulik
Har nu luftat från alla möjliga håll med både oljekanna och tryckluft utan resultat. Det märkliga är att när jag har tryckluften kopplad på behållaren så är kopplingspedalen helt perfekt med bra tryck i. Samt att det pyser när jag trampar på bromspedalen. Kan det vara så att själva bromsservot har något att göra med detta? Att det läcker så att det inte blir tillräckligt tryck eller nått?
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2344
- Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
- Kör: V70T5
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Re: Problem med kopplingshydraulik
Det är 2 helt skilda system, så de hör inte alls ihop (förutom samma behållare) om någon inte kopplat något special...
kommer det vätska ifall du bara öppnar nipplen och låter det självrinna?
kommer det vätska ifall du bara öppnar nipplen och låter det självrinna?
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Re: Problem med kopplingshydraulik
Japp det kommer vätska. Vet att det är olika system men de jag funderar på är om kopplingshydrauliken behöver tryck ifrån bromsservot för att fungera bra? Har slut på ideer så jag spånar fritt nu.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 38
- Blev medlem: 16 sep 2012, 15:08
Re: Problem med kopplingshydraulik
Jag hade samma problem som du, jag kollade allt och luftade och bytte allt skit men inget hjälpte, så till slut rev jag ner kopplingen och bytte hela skiten och sen blev det bra (nästan) efter jag bytte så tog pedallen halvvägs upp men efter 50-100mil så tar den rätt så högt upp nu istället. men det måste ha varit tryckplattan som var sliten på min ända att kopplingen inte gått mer än 5000mil (gubbe över 65 som har haft den innan jag köpte den)Räven skrev:Japp det kommer vätska. Vet att det är olika system men de jag funderar på är om kopplingshydrauliken behöver tryck ifrån bromsservot för att fungera bra? Har slut på ideer så jag spånar fritt nu.
Re: Problem med kopplingshydraulik
Börjar misstänka tryckplattan på min också. Bilen har trots allt rullat 57000 mil.volvotomas skrev:Jag hade samma problem som du, jag kollade allt och luftade och bytte allt skit men inget hjälpte, så till slut rev jag ner kopplingen och bytte hela skiten och sen blev det bra (nästan) efter jag bytte så tog pedallen halvvägs upp men efter 50-100mil så tar den rätt så högt upp nu istället. men det måste ha varit tryckplattan som var sliten på min ända att kopplingen inte gått mer än 5000mil (gubbe över 65 som har haft den innan jag köpte den)Räven skrev:Japp det kommer vätska. Vet att det är olika system men de jag funderar på är om kopplingshydrauliken behöver tryck ifrån bromsservot för att fungera bra? Har slut på ideer så jag spånar fritt nu.
Eller kan det vara så att pinnen på slavcylindern är för kort? Hur vet jag det isåfall? Det finns ju lite justeringsmån på den.
Re: Problem med kopplingshydraulik
Någon som vet hur lång pinnen skall vara på dessa? Min är iallafall 79mm. Är lite inne på att bygga en justerbar pinne med gängstång och kupolmuttrar för att se om det blir någon skillnad med längre stång.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2344
- Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
- Kör: V70T5
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Re: Problem med kopplingshydraulik
pinnen är självjusterande i cynlindern, (altså kolven pinnen ligger mot) varit i samma tankar som du men det visade sig att den inte bryr sig om längden då den justerar det...
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Re: Problem med kopplingshydraulik
På min -98 940 tog inte kopplingen överhuvudtaget ibland.
Sanslöst spännande!!!
Nästan som att köra utan bromsar.
Volvo fick byta hela faan, alltså allt inifrån å ut.
Inte lätt å veta om det är slavcylinder eller huvudcylinder som jävlas särskilt inte om det funkar ibland.
Det var dags ändå.
Det var som att köpa en helt ny bil att få en ny mjuk å fin koppling.
Sanslöst spännande!!!
Nästan som att köra utan bromsar.
Volvo fick byta hela faan, alltså allt inifrån å ut.
Inte lätt å veta om det är slavcylinder eller huvudcylinder som jävlas särskilt inte om det funkar ibland.
Det var dags ändå.
Det var som att köpa en helt ny bil att få en ny mjuk å fin koppling.
Re: Problem med kopplingshydraulik
Jadu. har iallafall köpt en ny koppling nu så får hoppas det funkar efter bytet.
Re: Problem med kopplingshydraulik
Hur går det?
Re: Problem med kopplingshydraulik
Har 40 mil till garaget så de står stilla nu.
Re: Problem med kopplingshydraulik
Ja det är inte så konstigt då...Räven skrev:Har 40 mil till garaget så de står stilla nu.
Re: Problem med kopplingshydraulik
Lite update
Bilen är på verkstad. Troligtvis urtrampningslagret som behöver bytas men de blir kopplingsbyte också i samband med det.
Bilen är på verkstad. Troligtvis urtrampningslagret som behöver bytas men de blir kopplingsbyte också i samband med det.
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2344
- Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
- Kör: V70T5
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Re: Problem med kopplingshydraulik
märkligt, för en gång i tiden dödad jag mitt urtramp helt (se bild i tråden) trotts detta gick det fint att koppla ur då pinnen justerar sig självt efter det nya avståndet...
men givetvis kan det hjälpa ändå...
men givetvis kan det hjälpa ändå...
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92
Re: Problem med kopplingshydraulik
De visar sig när han fått ner lådan
Re: Problem med kopplingshydraulik
På min 945/93 som fick slavcylindern stulen har jag satt dit en ny.
Kopplingen tog bra från början men sen tog den bara längst ner och for i
botten...då hade damasken hoppat loss och kolven trillat ur..
mindes då att det sattes dit en distans på den gamla...provat med en längre
pinne men får inte vätskan flöda runt.(går inte lufta och pedalen går i botten)
troligen är armen böjd eller så är det fel urtrampningslager(biltemakoppling som gått klanderfritt)
Nu en fråga.kan fjädra tillbaka in o ut kolven på plats till den bottnar, om jag förlänger originalpinnen
hur mycket skall jag förlänga den? så inte kolven hoppar ut? Skall pinnen hålla armen mot stopp eller ska
det finnas lite frigång innan den stoppar mot frikopplingsläget?
Kopplingen tog bra från början men sen tog den bara längst ner och for i
botten...då hade damasken hoppat loss och kolven trillat ur..
mindes då att det sattes dit en distans på den gamla...provat med en längre
pinne men får inte vätskan flöda runt.(går inte lufta och pedalen går i botten)
troligen är armen böjd eller så är det fel urtrampningslager(biltemakoppling som gått klanderfritt)
Nu en fråga.kan fjädra tillbaka in o ut kolven på plats till den bottnar, om jag förlänger originalpinnen
hur mycket skall jag förlänga den? så inte kolven hoppar ut? Skall pinnen hålla armen mot stopp eller ska
det finnas lite frigång innan den stoppar mot frikopplingsläget?
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"
Re: Problem med kopplingshydraulik
fick till problemet då med original tryckstång åkte allt ut...
gjorde en ny av en bvagnsbult som smides till so den passade
skålen i trickarmen...men var lite kinky lufta systemet men tillslut
gick det.
gjorde en ny av en bvagnsbult som smides till so den passade
skålen i trickarmen...men var lite kinky lufta systemet men tillslut
gick det.
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"