Bromsen är mjuk och tar långt ner LÖST

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Bromsen är mjuk och tar långt ner LÖST

Inlägg av jesper13 »

Pedalen tar långt ner och känns mjuk med motorn igång. När den väl tar där nere tar den bra och är stum. fick helt ok bromsar hos SBP för en månad sen. Med motorn avstängd är den stum och jag kan bygga upp tryck som sen sjunker när jag startar.

745 1992 med ABS. 2 år gamla biltema ok fram. De är ok vad jag kan se, problemet kom inte med dem. Oken bak original, kolvarna går lätt. Alla belägg är ok, sitter Ferodo fram. Skivorna är ok runt om, fram bytta för ca 3 år sen. Bromsvätskan är bytt igår och hela systemet luftat samtidigt, luftade med en luftman, dvs tryck i behållaren. Hade även tändningen på (vet inte om det gjorde nån skillnad) En bromsslang är bytt, vänster fram, de övriga är original, har dock inget problem med bromsar som hänger eller låser sig.

När jag luftat tidigare kan pedalen har tryckts i botten eller nästan i botten. Emellertid är den stum när tryck byggt oavsett om det är uppe eller nere den tar så är den stum. Det känns som att man vill trycka två gånger på pedalen för att få fin känsla.

Några tips? jag har sökt utan bra resultat. Är det servon eller huvudcylindern? Kan det vara det faktum att en slang av fyra är bytt?
Senast redigerad av 2 jesper13, redigerad totalt 30 gång.
kör 945T aut och 945T man, 1998

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Bromsen är mjuk och tar långt ner

Inlägg av Mattsson »

Sjunker pedalen när du håller tryck?
Min bromspedal kändes mjuk i 944 LTT:n jag hade, men va inga problem på besiktningen!
Jag hade gått igenom bromsarna runt om med nya belägg och skivor utan förbättring, frågade även besiktningmannen, men han tyckte bromsarna kändes normala samt att bromsvärdena va bra..
[Volvo 945 LTT-96]

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Re: Bromsen är mjuk och tar långt ner

Inlägg av jesper13 »

jag inbillar mig att den sjunker sakta sakta när jag håller tryck. med motorn igång känns det som att jag kan trycka den i botten.

Bromsarna tar bra och bilprovningen godkände dem UA. Jag tycker ändå att det är för lång pedalväg från det att jag börjar bromsa till att de tar hårt
kör 945T aut och 945T man, 1998

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Bromsen är mjuk och tar långt ner

Inlägg av Mattsson »

KAN va huvudbromscylindern som spökar, men då borde den sjunka så pass fört att du utan att tveka kan säga att den sjunker!
Man kan testa huvudbromscylindern genom att man pluggar alla utgångar med hemmagjorda bromsrör som är ihoptryckta. Sen testar man o ser om den håller tryck eller om trycket sjunker. Så gjorde jag när jag konstaterade att 2st huvudbromsylindrar va dåliga efter 1 månad (Köpta hos Mekonomen)
Annars kan det vara någon bromsslang som är mjuk?
[Volvo 945 LTT-96]

Blaxxor
Forumsfreak
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 okt 2004, 16:26
Kör: 744 T5, 745 GLT 16V
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Bromsen är mjuk och tar långt ner

Inlägg av Blaxxor »

Kan vara bromsservon alternativt backventilen som sitter på bromsservon. Hade själv liknande problem men min läckte jättemycket. Bromsen var olika hård beroende på hur mycket gas man hade (laddtryck). Ena stunden var den jättehård för att sen vara jättelätt.

Mvh Stellan

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Re: Bromsen är mjuk och tar långt ner

Inlägg av jesper13 »

huvudcylindern luftad nu och problemet verkar löst. Den tar högre upp och är stummare än innan. Den är nog som den skall vara nu.
kör 945T aut och 945T man, 1998

Skriv svar