Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3021
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av Jens.L »

Hej, vet inte om detta varit uppe förut.

Hur mkt påverkas fjädern om man kapar den?. Misstänker att min bil inte kommer bli så låg fram som jag vill.
Men påverkas väghållningen mkt av att kapa i fjädern så låter jag hellre bli att göra det. Ska montera Bilstein sprint dämpare och lesjöforsfjädrar.
och tänkte då passa på att ta kanske ½ - 1 varv på fjädrarna fram. Om det nu inte påverkar men jag antar att det gör det.

Mvh, Jens
Volvo 940 Turbo 1997

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av Hesselgren »

själva fjädern påverkas inte så mycke.

men om du kollar under bilen på bärarmarna så ska dom ju inte peka uppåt som dom gör om man har "böttat"

då fattar nog vem som helst att det blir ganska knasigt med hjulvinklarna när man sedan fjädrar mer.

framvagnen är ju trots allt byggd för att vara optimal vid orginal höjd eller några cm lägre max.

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av Turbo-Mupp »

Hesselgren skrev:själva fjädern påverkas inte så mycke.

men om du kollar under bilen på bärarmarna så ska dom ju inte peka uppåt som dom gör om man har "böttat"

då fattar nog vem som helst att det blir ganska knasigt med hjulvinklarna när man sedan fjädrar mer.

framvagnen är ju trots allt byggd för att vara optimal vid orginal höjd eller några cm lägre max.
Men SAM har ju distansbrickor att köpa som man sätter nere vid spindeln? Finns dessa att köpa på fler ställen?
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Användarvisningsbild
Råda
Forumsfreak
Inlägg: 3069
Blev medlem: 11 feb 2006, 13:34
Kör: RWD
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av Råda »

Fjädern blir ju hårdare när du kapar den. Vilket oftast är positivt.

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av Marcus_89 »

Hårdare blir den inte, det är ju att stötdämparen och genomslagsgummit kommer närmare ändläget. Vilket gör att bilen känns stötigare/hårdare.
Bild

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av JE Jr »

Turbo-Mupp skrev: Men SAM har ju distansbrickor att köpa som man sätter nere vid spindeln? Finns dessa att köpa på fler ställen?
Jag är fan osäker om de där uniballarna som är till styrlederna klarar "normala" dämpares fjädringsväg bara, men jag är inte säker. För Bilstein sprint är det ju lite, lite bättre eftersom de är någon cm kortare. Någon som vet?

När jag frågade SAM svarade de bara nåt svävande...

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av JE Jr »

Marcus_89 skrev:Hårdare blir den inte, det är ju att stötdämparen och genomslagsgummit kommer närmare ändläget. Vilket gör att bilen känns stötigare/hårdare.
Jo, fjädern blir hårdare, hur mycket är en annan fråga.
Förstår inte riktigt hur bilen skulle bli hårdare av att komma närmare bumpgummit? Tror jag aldrig bottnat min bil på bumpgummina fram hittills.

Om det inte är nån sån där skum progressiv dämpare eller vad det heter ska inte positionen på dämparen spela nån roll såvitt jag vet.

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av subw000fer »

JE Jr skrev:
Marcus_89 skrev:Hårdare blir den inte, det är ju att stötdämparen och genomslagsgummit kommer närmare ändläget. Vilket gör att bilen känns stötigare/hårdare.
Jo, fjädern blir hårdare, hur mycket är en annan fråga.
Förstår inte riktigt hur bilen skulle bli hårdare av att komma närmare bumpgummit? Tror jag aldrig bottnat min bil på bumpgummina fram hittills.

Om det inte är nån sån där skum progressiv dämpare eller vad det heter ska inte positionen på dämparen spela nån roll såvitt jag vet.
dämparna funkar väl så att det går långsamt - fort - långsamt om man pressar ihop dem. det är ju för att den ska dämpa tillbaks ganska fort men sen i slutet saktas ner för att det ska bli en mjuk uppgång :)

altså blir bilen studsigare om man sänkt bilen så att dämparn pressats ihop så man kommit in på den långsamare delen. att man är närmre genomslagsgummina gör ju inget sålänge man inte e på dem :P

EDIT: rätta mig om jag har fel =)
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av Hesselgren »

nja, en vanlig oljedämpare är lika trög i hela sitt område, oavsett hur inpressad den är. finns ingen fjädringsförmåga i den alls, är egentligen bara en cykelpump full med olja. ganska grovt sett.. :wink:


men det är däremot sant att fjädern blir hårdare att trycka ihop om man kapar. och det beror på att antalet varv minskar

kan jämföras med om du har en 20mm stång. en 1 meters och en 2 meters.

den 1 meters är ganska hård att böja, men den 2 meters går enklare, trost att materialet har samma hårdhet.



men hur mycket hårdare det blir av ett varv mer eller mindre är nog ganka marginellt.

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av subw000fer »

Hesselgren skrev:nja, en vanlig oljedämpare är lika trög i hela sitt område, oavsett hur inpressad den är. finns ingen fjädringsförmåga i den alls, är egentligen bara en cykelpump full med olja. ganska grovt sett.. :wink:


men det är däremot sant att fjädern blir hårdare att trycka ihop om man kapar. och det beror på att antalet varv minskar

kan jämföras med om du har en 20mm stång. en 1 meters och en 2 meters.

den 1 meters är ganska hård att böja, men den 2 meters går enklare, trost att materialet har samma hårdhet.



men hur mycket hårdare det blir av ett varv mer eller mindre är nog ganka marginellt.
ook ;) då funkar inte bilens dämpare så då :P (lärd på ett annat område)
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av Hesselgren »

du tänkte på mc-dämpare? framgaffel typ?


gasdämpare är ju fjädrande som jag förstått det.

subw000fer
Van forumsanvändare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 15 aug 2008, 02:07
Kör: Massor bilar
Ort: Östergötland

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av subw000fer »

Hesselgren skrev:du tänkte på mc-dämpare? framgaffel typ?


gasdämpare är ju fjädrande som jag förstått det.
flygplan Bild [lol]
ja, gasdämpar fjädrar :) man kan ju köra kombinerat gas och olja med =)
Bild

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av Turbo-Mupp »

JE Jr skrev:
Turbo-Mupp skrev: Men SAM har ju distansbrickor att köpa som man sätter nere vid spindeln? Finns dessa att köpa på fler ställen?
Jag är fan osäker om de där uniballarna som är till styrlederna klarar "normala" dämpares fjädringsväg bara, men jag är inte säker. För Bilstein sprint är det ju lite, lite bättre eftersom de är någon cm kortare. Någon som vet?

När jag frågade SAM svarade de bara nåt svävande...
Jag tänkte på dessa:
Bild
...inga uno-ballar :D
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Användarvisningsbild
Marcus_89
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6040
Blev medlem: 14 okt 2007, 20:07
Kör: Brett
Ort: Ljungby

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av Marcus_89 »

JE Jr skrev:
Marcus_89 skrev:Hårdare blir den inte, det är ju att stötdämparen och genomslagsgummit kommer närmare ändläget. Vilket gör att bilen känns stötigare/hårdare.
Jo, fjädern blir hårdare, hur mycket är en annan fråga.
Förstår inte riktigt hur bilen skulle bli hårdare av att komma närmare bumpgummit? Tror jag aldrig bottnat min bil på bumpgummina fram hittills.

Om det inte är nån sån där skum progressiv dämpare eller vad det heter ska inte positionen på dämparen spela nån roll såvitt jag vet.
Ok, där ser man, låter lustigt tycker jag. Syftade mer på att den slår emot genomslagsgummit så den upplevs stötig. Vilket den också blir iofs. Men alla har ju inte sänkt så mycket så de vet hur det är. Men men, man slutar aldrig lära sig ;)
Bild

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av steifan »

Man bör nog inte kapa av de tätare fjädervarven om man har progressiva fjädrar iallafall,
då borde det blir mjukt och konstigt :P
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av JE Jr »

Marcus_89 skrev:Ok, där ser man, låter lustigt tycker jag. Syftade mer på att den slår emot genomslagsgummit så den upplevs stötig. Vilket den också blir iofs. Men alla har ju inte sänkt så mycket så de vet hur det är. Men men, man slutar aldrig lära sig ;)
Ja, slår den emot genomslagsgummit vid normal körning är det dags för hårdare fjädrar eller att höja den lite, eller korta bumpgummina. Det kan ge väldigt skumma fenomen i en pressad situation om bilen bottnar på ett genomslagsgummi när det inte borde.


Det finns förresten kortare bumpgummin fram till våra bilar. De sitter på alla 760/960 med multilink 88-94 om jag fattade VADIS rätt. Ingår även i Volvos sänksats till 7/940, men det är iofs bara 7mm kortare...


Steifan: Nja, det blir hårdare faktiskt. Iallafall om jag förstod dig rätt.

Turbomupp: Ja, men du måste flytta styrlederna motsvarande också så du inte får bump-steer. dvs att hjulen svänger vid in/utfjädring.

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av Turbo-Mupp »

JE Jr skrev:
Marcus_89 skrev:
Turbomupp: Ja, men du måste flytta styrlederna motsvarande också så du inte får bump-steer. dvs att hjulen svänger vid in/utfjädring.
Vad menar du med flytta? Att justera ut dom längre, eller helt och hållet byta position på infästningarna?

Isåfall undrar jag, är det ens möjligt att kapa 1 varv på min lesjöfors 40/40, fram och göra en framvagnsinställning så att den slutar dra och spåra som fan, med mina 215/55/16?
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

Användarvisningsbild
Hedlund
Uppkörning
Inlägg: 685
Blev medlem: 16 apr 2006, 21:19
Kör: 3st 740, 1st V70nR
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av Hedlund »

steifan skrev:Man bör nog inte kapa av de tätare fjädervarven om man har progressiva fjädrar iallafall,
då borde det blir mjukt och konstigt :P
Ska man INTE göra nej, då blir det bara kaos av allt.

Men en linjär vanlig fjäder blir däremot hårdare och hårdare ju kortare den blir.
Projekt:
740 Turbo -90 [Nördig originalbil]
740 Turbo -88 [Avstannat pga brandskada..]

Soundrunner
Van forumsanvändare
Inlägg: 1517
Blev medlem: 12 feb 2006, 16:46
Kör: Bmw 325i Coupe
Ort: Gävle

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av Soundrunner »

Jag skulle inte kapa fjädrarna för mycket iaf om jag var du, 1/2-1 varv kanske inte påverkar så mycket, men kapar du mer får du jobbig väghållning som inte är speciellt upplyftande, bättre att göra med riktiga grejjer imo. :)
Bild
Volvo 945-SE 2.3 LTT - http://garaget.org/Lumik" onclick="window.open(this.href);return false;

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av Mattsson »

Väghållningen blir inte bättre när man bara tar rondellen o kapar av fjädrarna...
Enligt en jag känner, som sysslar en del med banracing och har kört en hel del.
Han menar på att om man kapar fjädrarna, så blir väghållningen SÄMRE! Om du kapar fjädrarna 1 cm, så ska dämparen kortas lika mycket. Just för att stötdämparna inte jobbar lika bra då. Jag kan enbart hålla med om att den känns hårdare, men väghållningen är inte bättre!
Det är många faktorer som spelar roll... inte 1minuts kapande med en rondell..

Ska det sänkas, så ska fjädrar och dämpare bytas. Annars är det som att serva motorn utan att byta oljefilter...
[Volvo 945 LTT-96]

Användarvisningsbild
Råda
Forumsfreak
Inlägg: 3069
Blev medlem: 11 feb 2006, 13:34
Kör: RWD
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av Råda »

Mattsson skrev:
Ska det sänkas, så ska fjädrar och dämpare bytas. Annars är det som att serva motorn utan att byta oljefilter...
Beror ju helt på vad för ändamål man har, för en bruksbil som inte körs speciellt hårt ser jag inget fel med att bara kapa fjädrar. Sen finns det ju inga fjädrar som sänker tillräckligt.

Användarvisningsbild
_larsson_
Uppkörning
Inlägg: 790
Blev medlem: 29 jun 2005, 19:00
Ort: Lidköping

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av _larsson_ »

Jag kör själv kapade fjädrar och bilstein sprint dämpare på min busbil...Varför skulle de bli sämre väghålling med en kapad "ny" sänkfjäder än en som är kortare från början?

På bruksbilen kör jag kapade sänkfjädrar och Justerbara Gula Koni, även de fungerar utmärkt.

Ni menar väl inte på allvar att alla ni som gnäller på kapade fjädrar kör med riktigt coilover ben mm på era bruskbilar? Att jag skulle ha sämre väghålling än orginal i min bil tror ja inte på, [thum]

Användarvisningsbild
Hedlund
Uppkörning
Inlägg: 685
Blev medlem: 16 apr 2006, 21:19
Kör: 3st 740, 1st V70nR
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av Hedlund »

Det som blir skit när man har kortare fjädrar och fel stötdämpare är ju att stötdämparen inte får jobba som den ska.

Säg att ni kör med en original stötdämpare, dvs fungerar bäst med org. höjd. Den kommer då ligga ihoptryckt hela tiden när man kör med sänkt fjäder. I värsta fall kan den bottna när den jobbar på fel sätt. Det som gör allt studs på riktigt lååga bilar..

Kapade fjädrar fungerar om man håller koll lite på vad man gör. En linjär fjäder blir hårdare och hårdare ju mer den kortas.

Kör bilstein sprint på min med kapade biltema fjädrar bak! Framvagn ska få sig samma operation i höst bara jag hittar några lämpliga fjädrar.

Enda fördel jag ser med justerbara coilovers är möjligheten att hitta fjädrar hur lätt som helst. Sänker man med coilovers för mycket får man även då fel arbetsområde för stötdämpare.
Projekt:
740 Turbo -90 [Nördig originalbil]
740 Turbo -88 [Avstannat pga brandskada..]

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av JE Jr »

Hej

Det där med fel arbetsområde för stötdämpare, har ni någon länk ni kan referera till?

Larsson:
Vad kör du för framfjädrar på din busbil?

Och märker du någon skillnad mellan koni och Bilsteindämparna?

Användarvisningsbild
_larsson_
Uppkörning
Inlägg: 790
Blev medlem: 29 jun 2005, 19:00
Ort: Lidköping

Re: Påverkas väghållningen vid kapning av fjädrar?.

Inlägg av _larsson_ »

JE Jr skrev:Hej

Det där med fel arbetsområde för stötdämpare, har ni någon länk ni kan referera till?

Larsson:
Vad kör du för framfjädrar på din busbil?

Och märker du någon skillnad mellan koni och Bilsteindämparna?
Tror de är Lesjöfors sänksats fjädrar...Känner ingen direkt skillnad mellan dämparna, men nu gillar jag mer när de går på tvären, så har inte lagt ner så mycek energi på väghålling. Men tvärt emot va många här över skriver så fungerar de fint vid bankörning, de är säkert :lol:

Skriv svar