Kass väghållning, vad kan det bero på?
Kass väghållning, vad kan det bero på?
De senaste dagarna har det som en del kanske har märkt regnat ganska så kraftigt. Fick några tillfällen uppleva ganska så tråkiga vägegenskaper nu när det var vått.
Bilen har tidigare förlorat greppet i framvagnen när det varit vått ute och jag undrar väl mest om det "ska" vara så? eller om det snarare beror på att jag har dålig utrustning!(bilen)
Nu häromsistens (igår) så skulle jag göra en vänstersväng i en dubbelfilig rondell. När det väl var dags att svänga så tappade bilen greppet i framvagnen och "gled/skuttade/kanade" över i filen bredvid. Detta handlade inte om några anmärkningsvärda hastigheter. 30km/h i en ganska så stor cirkulationsplats. Det är ju självklart obehagligt när det händer. Men är det helt enkelt så att jag kan räkna med så kasst grepp i framvagnen att jag måste krypa i 15km/h i rondellerna så fort det regnar lite?
Jag har misstänkt att detta kan bero på däcken jag har på fram. Kingstar heter tillverkaren. Någon Kina-variant. Dessa är nog "halv" slitna, alltså fortfarande ganska så rejält med mönster kvar till 3mm klacken men ändå inkörda så att säga. Bak på bilen sitter det ett par nokian som är i bättre skick. Dessa är nog körda en säsong ungefär. (alla däck inköpta av tidigare ägare).
Vad tror ni, är det bilen? eller däcken? eller bara föraren?
Jag bytte länkarmsbussningarna/paraplybussningarna för inte längesedan. Upplevde då att det blev ännu sämmre grepp i vått väglag även om den går mycket bättre på torrt än tidigare. Kan det ha med saken att göra?
Hur som, vad tror ni?
Vad kan man göra? Borde man köpa nya däck? Något annat? alla åsikter uppskattas!
Bilen har tidigare förlorat greppet i framvagnen när det varit vått ute och jag undrar väl mest om det "ska" vara så? eller om det snarare beror på att jag har dålig utrustning!(bilen)
Nu häromsistens (igår) så skulle jag göra en vänstersväng i en dubbelfilig rondell. När det väl var dags att svänga så tappade bilen greppet i framvagnen och "gled/skuttade/kanade" över i filen bredvid. Detta handlade inte om några anmärkningsvärda hastigheter. 30km/h i en ganska så stor cirkulationsplats. Det är ju självklart obehagligt när det händer. Men är det helt enkelt så att jag kan räkna med så kasst grepp i framvagnen att jag måste krypa i 15km/h i rondellerna så fort det regnar lite?
Jag har misstänkt att detta kan bero på däcken jag har på fram. Kingstar heter tillverkaren. Någon Kina-variant. Dessa är nog "halv" slitna, alltså fortfarande ganska så rejält med mönster kvar till 3mm klacken men ändå inkörda så att säga. Bak på bilen sitter det ett par nokian som är i bättre skick. Dessa är nog körda en säsong ungefär. (alla däck inköpta av tidigare ägare).
Vad tror ni, är det bilen? eller däcken? eller bara föraren?
Jag bytte länkarmsbussningarna/paraplybussningarna för inte längesedan. Upplevde då att det blev ännu sämmre grepp i vått väglag även om den går mycket bättre på torrt än tidigare. Kan det ha med saken att göra?
Hur som, vad tror ni?
Vad kan man göra? Borde man köpa nya däck? Något annat? alla åsikter uppskattas!
Re: Kass väghållning, vad kan det bero på?
Dåliga däck och felaktig hjulinställning kan ju givetvis göra problemet värre, MEN 7/900 beter sig i regel så när det är blött på marken (eller om man kör fort på torrt underlag). Faktum är att de flesta bilar medvetet är konstruerade så att de ska understyra när det går för fort i kurvor (fast i 7/900 är det väldigt påtagligt). Anledningen är att bilen då går rakt fram, så om du drattar ner i diket eller in i en telefonstolpe så gör du det mer troligt med fronten först - och där har du den största och starkaste deformationszonen. Ska du krocka är det i regel säkrast att gå med fronten först.
Volvo fick ju en del "gnäll" i pressen över att de var så konservativa och höll fast vid bakhjulsdrift, när "alla" andra började bygga framjulsdrivet, så kanske gjorde man 700 ytterligare lite mer åt det understyrda hållet för att inte pressen skulle fortsätta gnälla om hur livsfarligt det var med bakhjulsdrift. Det var ju liksom så bilarna skulle bete sig på den tiden...
Du kanske kan låna "märkeshjul" av någon och provköra lite med? Och gör en hjulinställning på bilen!
Vill man verkligen ta död på problemet är det bästa antagligen att modifiera främre topplagringarna eller länkarmarna, så man kan ändra cambervinkeln. Lägre camber ger mer "aggressiv" instyrning så bilen blir mer åt det överstyrda hållet.
För att verkligen få till väghållningen i en 7/900 måste man tyvärr bygga om en hel del. Det är ju trots allt en Svenssonbil och chassit är konstuerat därefter. Du ska åka komfortabelt till och från jobbet, dagis och affären och bilen ska gå tryggt och fint när du kopplar på husvagnen, lastar in familjen och drar till Danmark på semester.
Volvo fick ju en del "gnäll" i pressen över att de var så konservativa och höll fast vid bakhjulsdrift, när "alla" andra började bygga framjulsdrivet, så kanske gjorde man 700 ytterligare lite mer åt det understyrda hållet för att inte pressen skulle fortsätta gnälla om hur livsfarligt det var med bakhjulsdrift. Det var ju liksom så bilarna skulle bete sig på den tiden...
Du kanske kan låna "märkeshjul" av någon och provköra lite med? Och gör en hjulinställning på bilen!
Vill man verkligen ta död på problemet är det bästa antagligen att modifiera främre topplagringarna eller länkarmarna, så man kan ändra cambervinkeln. Lägre camber ger mer "aggressiv" instyrning så bilen blir mer åt det överstyrda hållet.
För att verkligen få till väghållningen i en 7/900 måste man tyvärr bygga om en hel del. Det är ju trots allt en Svenssonbil och chassit är konstuerat därefter. Du ska åka komfortabelt till och från jobbet, dagis och affären och bilen ska gå tryggt och fint när du kopplar på husvagnen, lastar in familjen och drar till Danmark på semester.
Re: Kass väghållning, vad kan det bero på?
Kingstar däck är ingen höjdare Hade jag på min 940gl, var så dåligt grepp vid regn så det var inga problem att kasta ut den var man ville. Hade dom ett litet tag på turbon med, räckte att gasa på 2:an vid blött underlag så gick bilen ut på bredden
Så däcken är ingen höjdare, men kan bero på annat med
Så däcken är ingen höjdare, men kan bero på annat med
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 3087
- Blev medlem: 25 nov 2004, 18:08
- Kör: CBB
- Ort: Stockholm Medlemsnr: 3
Re: Kass väghållning, vad kan det bero på?
Sätt kingstardäcken bak och nokiandäcken fram och se hur bilen beter sig då. Tappar du bakänden i varje kurva istället då så kanske det är dags att byta ut dina kingstar mot något lite dyrare
Mvh/ Peter Larsson
Mvh/ Peter Larsson
|740 GL -88| |745 Turbo -88 USA-import| |760 GLE -83| |760 GLE Executive -90| |780 -87| |780 Turbo -89 USA-import|Hesselgren skrev:Skönt med ordentlig belysning i handskfacket när man käkar mosmeny i bilen nattetid..
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Kass väghållning, vad kan det bero på?
byt ut tvålarna fram och problemet försvinner garanterat. sätt dom bak istället å du kommer slå runt på blöt asfalt som det vore snö.. nä ha dom som börndäck eller något istället, åka runt på torra gamla hala ostar är ingen höjdare..
Re: Kass väghållning, vad kan det bero på?
Hehe framvagnsinställning kommer så fort jag har råd (runt slutet av sommaren)... hoppas det hjälper. Får köra lugnare helt enkelt, har inte råd med nya däck riktigt ännu =/ Men en sak är säker, när dom är slut så blir det något bättre!
Man lär ju sig vad dumsnål är i alla fall, billiga däck kan bli en dyr affär om man ska dratta i diket eller liknande. Några större ombyggnationer blir det väl inte tal om antar jag. Får köra på vad man har (eller om 1 år när man skaffar jobb så kan man köpa fräckare doningar)
Man tackar för hjälpen med tipsen i alla fall! Och med kunskapen. Kunskap är nästan det bästa man kan få. Nu vet jag att fler tycker kingstar är skit och att 7/900 är mycket understyrda från start, inte bara jag som får leva med det problemet alltså!
Man lär ju sig vad dumsnål är i alla fall, billiga däck kan bli en dyr affär om man ska dratta i diket eller liknande. Några större ombyggnationer blir det väl inte tal om antar jag. Får köra på vad man har (eller om 1 år när man skaffar jobb så kan man köpa fräckare doningar)
Man tackar för hjälpen med tipsen i alla fall! Och med kunskapen. Kunskap är nästan det bästa man kan få. Nu vet jag att fler tycker kingstar är skit och att 7/900 är mycket understyrda från start, inte bara jag som får leva med det problemet alltså!
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Kass väghållning, vad kan det bero på?
fast alla framhjulsdrivna bilar jag kört har varit mer understyrda..
sätt iaf sopdäcken bak tycker jag.. lättare å hantera ett breställ än framhjulsglid..
jag råka nästan krocka pga sopiga framdäck, åkte över en refug pga av att det släppte fram precis då kom bussen som fick väja är allt ja behöver säga. efter det blev det nokian däck ett tag..
sätt iaf sopdäcken bak tycker jag.. lättare å hantera ett breställ än framhjulsglid..
jag råka nästan krocka pga sopiga framdäck, åkte över en refug pga av att det släppte fram precis då kom bussen som fick väja är allt ja behöver säga. efter det blev det nokian däck ett tag..
Re: Kass väghållning, vad kan det bero på?
Lägg kingstar däcken bak i vilket fall. Som hesselgren sa så är det lättare att häva en sladd än om du får framhjulssläpp. Får du framhjulssläpp kan du varken styra eller bromsa, vilket kan gå jäkligt illa.
Så lägg dom bak till att börja med.
Så lägg dom bak till att börja med.
Re: Kass väghållning, vad kan det bero på?
Vilken rondell pratar vi om? Skulle vara kul att testa den för att få en bild vad folk pratar om
Bästa däcken bak kör jag på... men å andra sidan så kör jag inte som om jag skulle stulit bilen heller... (häva bakvagnstapp? Tveksamt att man gör det med sommardäck (sommardäck=sommar=minskad sladdberedskap). Framvagnstapp har jag aldrig varit med om under normala förhållanden)
Bästa däcken bak kör jag på... men å andra sidan så kör jag inte som om jag skulle stulit bilen heller... (häva bakvagnstapp? Tveksamt att man gör det med sommardäck (sommardäck=sommar=minskad sladdberedskap). Framvagnstapp har jag aldrig varit med om under normala förhållanden)
Allt som är värt att göras, är värt att göras riktigt.
Re: Kass väghållning, vad kan det bero på?
Rondellen i mitt fall ligger vid shell-macken i partille/gbg. tvåfilig rondell som fördelar trafiken över motorvägen, till centrum/allum, till rusta/shell och bort mot bergsjön/kåhög. Kom från bron över motorvägenhållet och skulle köra på motorvägen åt shell/rusta hållet.
http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&map ... at=map_adr
Förhållanden när det hände=normalregn, det vräkte inte och det var mer än lätt duggregn. Kingstardäck fram och Nokian bak. (Nu kan ni göra om det om ni vill;) men undvik att göra det med trafik i närheten!!!)
Ja sladd är man väl mer eller mindre beredd på vintertid med dessa bilar Har fått framhjulstapp i en rondell i lerum också. Men den är utmärkt med skyltar för kasst väglag vid regn så där får jag väl skylla mig själv lite. Har tappat framhjulsgreppet med en 850 också i en skarp kurva. (från tingstadstunneln i gbg mot sthockholm i den kroken utanför olskroken) 45knyck och så släppte greppet. Kan tillägga att det regnade vid det tillfället också!.
Hur som,
http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&map ... at=map_adr
Förhållanden när det hände=normalregn, det vräkte inte och det var mer än lätt duggregn. Kingstardäck fram och Nokian bak. (Nu kan ni göra om det om ni vill;) men undvik att göra det med trafik i närheten!!!)
Ja sladd är man väl mer eller mindre beredd på vintertid med dessa bilar Har fått framhjulstapp i en rondell i lerum också. Men den är utmärkt med skyltar för kasst väglag vid regn så där får jag väl skylla mig själv lite. Har tappat framhjulsgreppet med en 850 också i en skarp kurva. (från tingstadstunneln i gbg mot sthockholm i den kroken utanför olskroken) 45knyck och så släppte greppet. Kan tillägga att det regnade vid det tillfället också!.
Hur som,
Re: Kass väghållning, vad kan det bero på?
Apropå att flytta runt däcken så ja, det hjälper väl när det regnar och är kurvigt, men får ju andra problem på andra ställen med sladd i så fall
Fattiga ska tydligen inte ha bil, jag får väl samla pengar snart så man kan få köpa sig några fälgar man tycker om och köpa vettiga däck till!
Fattiga ska tydligen inte ha bil, jag får väl samla pengar snart så man kan få köpa sig några fälgar man tycker om och köpa vettiga däck till!
Re: Kass väghållning, vad kan det bero på?
Om du tvingar ut den ja Jag hade lagt dom bak iallafall och provat. Kul om du måste tvärnita när det är blött och det inte går att styra eller bromsa. Så kör på de bättre däcken fram istället.GLoin skrev:Apropå att flytta runt däcken så ja, det hjälper väl när det regnar och är kurvigt, men får ju andra problem på andra ställen med sladd i så fall
Fattiga ska tydligen inte ha bil, jag får väl samla pengar snart så man kan få köpa sig några fälgar man tycker om och köpa vettiga däck till!
Re: Kass väghållning, vad kan det bero på?
ALLTID bästa däcken fram!
Kan ju ha varit nån skit på vägen också? En skvätt diesel eller olja kanske?
Själv snurrade jag ett halvt varv på E20an vid Olskrokstorget i förra veckan. Bilen bara släppte...
Kan ju ha varit nån skit på vägen också? En skvätt diesel eller olja kanske?
Själv snurrade jag ett halvt varv på E20an vid Olskrokstorget i förra veckan. Bilen bara släppte...
Re: Kass väghållning, vad kan det bero på?
Det lär finnas en anledning varför Vägverket bestämt rekommenderar bästa däcken bak.
Det är lätt att säga att man 'lätt' hämtar hem ett bakvagnskast. Ja, kanske om man är hyffsat beredd på det, men nog finns det tillfällen när det kan släppa utan förvarning och man inte har en chans.
Våra bilar, särkilt 740 är ju välkänd för att inte ha det bästa bakvagnsgreppet, då är det väl ganska osmart att försämra fram/bakförhållandet ännu mer.
För de absolut flesta är det bättre med understyrning som indikation på släpp än övestyrning.
Det är lätt att säga att man 'lätt' hämtar hem ett bakvagnskast. Ja, kanske om man är hyffsat beredd på det, men nog finns det tillfällen när det kan släppa utan förvarning och man inte har en chans.
Våra bilar, särkilt 740 är ju välkänd för att inte ha det bästa bakvagnsgreppet, då är det väl ganska osmart att försämra fram/bakförhållandet ännu mer.
För de absolut flesta är det bättre med understyrning som indikation på släpp än övestyrning.
Re: Kass väghållning, vad kan det bero på?
Precis... Är ju en sak om det släpper för att man är ute och buskör/leker, eller att man gasar loss bilen, men när det "bara släpper" när man är ute och kör helt normalt så är det oftast för att det är för halt, är nåt spill på vägen, eller att man får vattenplaning. Och en sån sladd häver man inte i 9 fall av 10 av den enkla anledning att det helt enkelt inte finns tillräckligt med grepp för att rädda situationen.JE Jr skrev:Det lär finnas en anledning varför Vägverket bestämt rekommenderar bästa däcken bak.
Det är lätt att säga att man 'lätt' hämtar hem ett bakvagnskast. Ja, kanske om man är hyffsat beredd på det, men nog finns det tillfällen när det kan släppa utan förvarning och man inte har en chans.
Våra bilar, särkilt 740 är ju välkänd för att inte ha det bästa bakvagnsgreppet, då är det väl ganska osmart att försämra fram/bakförhållandet ännu mer.
För de absolut flesta är det bättre med understyrning som indikation på släpp än övestyrning.
Som när jag snurrade i regnet nu i veckan. Kände direkt när baken släppte och var jävligt snabb med att styra tillbaks, men det hände nada så det var helt enkelt bara att hålla i sig och hoppas att det tog stopp innan räcket. Vilket det gjorde! Bilen bara kanade runt, när den väl hade släppt var det som på en halkbana - mitt rattvridande hade ingen som helst effekt - bilen bara fortsatte snurra lugnt och försiktigt tills farten tog slut.
Re: Kass väghållning, vad kan det bero på?
Sant, är det såpass dåligt grepp i dom har man ju iofs inte en chans att häva sladden. Då det inte greppar nått, vet man ju själv hur det kan sluta
Re: Kass väghållning, vad kan det bero på?
hehe summa sumarum, helst bra däck både fram och bak inga bra alternativ om hälften av dom är lite sämmre, man får olika sorters problem i olika situationer. Kanske lite beroende på erfarenhet/körstil att man väljer det ena framför det andra. Behåller nog däcken där de sitter för tillfället och tar det avsevärt lugnare när det regnar, har jag tur så är det bara några dagar fler med regn som jag kör bil den här sommaren
Re: Kass väghållning, vad kan det bero på?
Hehe ja Är nog lugnast så ja, så sant det du säger Själv hade man sämre däck bak, det greppade inte när jag fick sladd så var bara att glida i sidled och hoppas på det bästa. Bilen fick stryk men jag klarade mig. Så du gör nog rätt att ta det lite lugnare när det är blött
-
- Uppkörning
- Inlägg: 973
- Blev medlem: 19 aug 2008, 10:57
- Kör: 944 GL -93. Röd 601
- Ort: Västra Frölunda, Göteborg
Re: Kass väghållning, vad kan det bero på?
Rondellen i Partille! Det var mina gamla hemtrakter för tio år sedan! Får åka dit och se vilken ända av bilen som släpper först! Regnigt väder behöver man ju inte vänta länge på