Vridmoment vs AW71L

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Har sökt efter fakta här angående dessa lådor, men allt handlar bara om vad vissa gissar sig till att lådorna klarar, och att vissa har rasat lådan
vid si och så mycket effekt.
Men till er som får lådorna till att hålla......Skriv gärna ett par rader om vilken effekt och vilket vrid ni har. [thum]

Så till min fråga nu, så man kan få lite klarhet i detta:

Ni som kör med AW71L lådor, och får lådan att hålla mer än ett par tusen mil, hur mycket effekt/vrid har ni i era bilar?
Och nu menar jag OPREPPADE lådor, och att dom håller för körning varje dag typ till och från arbete + lite buskörning ibland.
Då det skiljer lite på lådorna som sitter på Fk motorn gämfört med den som sitter på Ft motorn är det av intresse ett höra fakta
från båda motoralternativen.

Tack på förhand, och svara nu massor. :)
Senast redigerad av 4 In The White, redigerad totalt 10 gång.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Men.....är det bara jag som har en hel AW71L låda i bilen. :wink:
Kom igen nu alla automatglidare. :D

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Hesselgren »

jag har en renoverad med förstårkt turbin. som jag gasat sönder verkar d som, växlar sent och kopplar ur vid mycke gasande..

laddar 0,7 ft motor

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2446
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Hassell »

Har AW71L i min 740 -90 som det nu byggs turbo i, kan återkomma med besked hur länge lådan höll. :lol:

Men hittils har den då hållt i 30.000mil, varav jag har kört 4500mil på ett år. Och jag kör inte direkt lungt alla gånger... [jerk] Mitt intryck hittils är att den är väldigt stryktålig ändå.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Hesselgren »

GL Power skrev:Har AW71L i min 740 -90 som det nu byggs turbo i, kan återkomma med besked hur länge lådan höll. :lol:

Men hittils har den då hållt i 30.000mil, varav jag har kört 4500mil på ett år. Och jag kör inte direkt lungt alla gånger... [jerk] Mitt intryck hittils är att den är väldigt stryktålig ändå.
amen i en gl? zflådan i min gamla gle tuffar också på om d är nån referens. svårt å sabba en automat med slö motor..

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Hesselgren skrev:
GL Power skrev:Har AW71L i min 740 -90 som det nu byggs turbo i, kan återkomma med besked hur länge lådan höll. :lol:

Men hittils har den då hållt i 30.000mil, varav jag har kört 4500mil på ett år. Och jag kör inte direkt lungt alla gånger... [jerk] Mitt intryck hittils är att den är väldigt stryktålig ändå.
amen i en gl? zflådan i min gamla gle tuffar också på om d är nån referens. svårt å sabba en automat med slö motor..
Visserligen håller lådan längre till en motor med lägre vrid, men mycket beror ju på körstilen, så visst kan man döda en låda med en GL. :wink:
Nu e vi igång, så bara fortsätt skriva. :D

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Ingen mer som kör automatare som vill dela med sig av sina erfarenheter. (alc)

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Hesselgren »

alltså min erfarenhet är att dom brakar förr eller senare.. men det gör ju manuella med om man kör som ett svin..

såvida det inte står th700 på lådan.. [thum]

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Hesselgren skrev:alltså min erfarenhet är att dom brakar förr eller senare.. men det gör ju manuella med om man kör som ett svin..

såvida det inte står th700 på lådan.. [thum]
Jo, så är det ju med allt.
Har du dödat många lådor då...Hesselgren, kör du kanske som ett svin :?: :lol:
Nä, skämt o sido, hur har du lyckats köra dina lådor i graven?
Tror du min låda lever farligt?....Fk-motor 0,5 i ladd, extra oljekylare till automaten och kör snällt med bilen (numera), har tidigare lyckats
döda ett par bakaxlar och fått kammremen till att hoppa några kugg, på tidigare bilar.

EDIT. Bilen har rullat 17.260mil och oljan i automatlådan är bytt två gånger, nu senast för 750 mil sedan.
Då plockade jag ner sumpen och rengjorde den, även filter och magneter rengjordes, och lådan
sköljdes igenom tills färsk röd olja kom ut genom returröret från kylaren.
Därefter fylldes ny olja på, oljan är fortfarande ljusröd och helt klar.

Cerezd24
Uppkörning
Inlägg: 626
Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Cerezd24 »

jag hade en 89as 740 gl och den for lådan på typ 3000 mil med lite inspiration..
men då hade jag en 90:as 760 och där verkar lådan tåla allt så det beror nog mest på hur dom
är behandlade tidigare
Alkohol löser inga problem, men det gör fan inte mjölk heller!

Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Cerezd24 skrev:jag hade en 89as 740 gl och den for lådan på typ 3000 mil med lite inspiration..
men då hade jag en 90:as 760 och där verkar lådan tåla allt så det beror nog mest på hur dom
är behandlade tidigare
Du hade väl en ZF låda på 740n, och AW71 på 760n, stämmer det :?: :D

Cerezd24
Uppkörning
Inlägg: 626
Blev medlem: 12 feb 2009, 18:52
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Arvidsjaur
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Cerezd24 »

japp och den i 760n har då hållit för många däck par :P
Alkohol löser inga problem, men det gör fan inte mjölk heller!

Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Verkligen inga fler som kör med AW71 och får den till att hålla. :?
Seså, skriv nu bara utav bara den. :D

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Pratade med dom på SAM och frågade om dom hade någon erfarenhet av detta, dom sade att dom hade kört deras Turbo++ (200Hk/295Nm) på 940 med automatlåda.
Detta hade dom kört både på Ltt och Ftt, och lådorna hade hållt. :D

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Hesselgren »

ring å ta en pratstund med "leons usa motor" kunniga

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Hesselgren skrev:ring å ta en pratstund med "leons usa motor" kunniga
Det skall jag göra, tackar för tipset.
Verkar vara lite svårt detta här med automatlådor vs vrid, ingen har något riktigt svar, detta gäller även Volvo personvagnar och flera automatlådeexperter. :roll:

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Hesselgren skrev:ring å ta en pratstund med "leons usa motor" kunniga
Ringde dom i dag, jäkligt trevlig kille, hade många bra råd och tips. :D

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Mattsson »

Jag gissar på att ditt turboaggregat rasar innan växellådan.
Lådorna håller bättre.
Men med 0.5bar är det ingen fara för både turbo eller växellåda.

Brorsans låda håller än idag, och han brukar inte vara lugn på gasen.
samt att det va runt 1.0bar i hans bil.

//Johan
[Volvo 945 LTT-96]

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Mattsson skrev:Jag gissar på att ditt turboaggregat rasar innan växellådan.
Lådorna håller bättre.
Men med 0.5bar är det ingen fara för både turbo eller växellåda.

Brorsans låda håller än idag, och han brukar inte vara lugn på gasen.
samt att det va runt 1.0bar i hans bil.

//Johan
Har han Fk eller Ft motorn, det skiljer nämligen lite på lådorna där. :roll:

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Mattsson »

Vad skiljer? Har då inte sett någon skillnad. FT hade den.

Ursäkta om jag låter lite negativ nu, just när det gäller växellådor så är det en massa som
skriver hit o dit att dom pallar så mycket "blablabla"
Jag förstår att du vill veta vad bristningsgränsen ligger, det är ingen som kan säga hur mycket någon volvolåda pallar.
Dock kan man säkert säga att M90 rasar 3:an på p.ga vridmomentet.
Automatlådorna är väl precis som manuella, beror på hur dom är servade och körda innan!
Vissa är starka, vissa är klena, så enkelt är det! Även om det är exakt likadana lådor.

//Johan
[Volvo 945 LTT-96]

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Mattsson skrev:Vad skiljer? Har då inte sett någon skillnad. FT hade den.

Ursäkta om jag låter lite negativ nu, just när det gäller växellådor så är det en massa som
skriver hit o dit att dom pallar så mycket "blablabla"
Jag förstår att du vill veta vad bristningsgränsen ligger, det är ingen som kan säga hur mycket någon volvolåda pallar.
Dock kan man säkert säga att M90 rasar 3:an på p.ga vridmomentet.
Automatlådorna är väl precis som manuella, beror på hur dom är servade och körda innan!
Vissa är starka, vissa är klena, så enkelt är det! Även om det är exakt likadana lådor.

//Johan
Jag har fått den informationen av ett antal automatlåde mekare, att det skiljer lite på lamellpaketet och på fjädrarna i ventilpaketet.
Även när man kollar hos Volvo så skiljer det på reservdelsnummer på lådan till Fk och Ft.

Jo, jag vet att det inte finns någon fast gräns på vad lådorna pallar, därför var jag intresserad av att höra hur mycket vrid i maskinen dom har som får den att hålla längre än bara ett par tusen mil.
Jag själv har mina bilar länge, och kör runt 20.000-25.000mil med dom, därför vill jag inte riskera lådan.
Själv kör jag ganska lugnt och står aldrig och bränner däck, om man gör det förstår ju jag också att lådan inte pallar i längden.
Det jag var intresserad av var om lådan pallar för måttlig effektökning, från Ltt'ns 135hk/230nm till någonstans runt 160hk/270nm.(Alltså som en Ftt)
Jag har redan monterat extra oljekylare och sköljt igenom lådan och bytt oljan, så den biten är klar.
Någon som har något bra svar på detta utan att bara gissa.

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Diazz »

In The White skrev: Någon som har något bra svar på detta utan att bara gissa.
Nej. Och det är inte för att vara tyken, det går bara inte.. Internet är tokfullt med folk som tror sig veta etc, någon som fått sin låda att hålla i flera tusen mil kanske köra som en kärring med den, vad vet jag, du kommer nog aldrig få ett defenitivt svar tyvärr.
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Diazz skrev:
In The White skrev: Någon som har något bra svar på detta utan att bara gissa.
Nej. Och det är inte för att vara tyken, det går bara inte.. Internet är tokfullt med folk som tror sig veta etc, någon som fått sin låda att hålla i flera tusen mil kanske köra som en kärring med den, vad vet jag, du kommer nog aldrig få ett defenitivt svar tyvärr.
Jo, men någon här på forumet måste väl ha ökat effekten och vridet i sin maskin, och har en AW03-71-L låda i sin bil och får detta att hålla. :roll:

Diazz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2538
Blev medlem: 21 maj 2006, 13:25
Kör: Volvo 945 -97
Ort: Ellös
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av Diazz »

In The White skrev:
Diazz skrev:
In The White skrev: Någon som har något bra svar på detta utan att bara gissa.
Nej. Och det är inte för att vara tyken, det går bara inte.. Internet är tokfullt med folk som tror sig veta etc, någon som fått sin låda att hålla i flera tusen mil kanske köra som en kärring med den, vad vet jag, du kommer nog aldrig få ett defenitivt svar tyvärr.
Jo, men någon här på forumet måste väl ha ökat effekten och vridet i sin maskin, och har en AW03-71-L låda i sin bil och får detta att hålla. :roll:
Jo givetvis, men det är ju inget som säger att det håller för dig, lådorna är ju alltid byggda för att hålla över motorns effekt just för att de ska hålla, men sen kan ju lådorna skilja sig sinsemellan tyvärr.
Meritlista: Volvo 744GLE -88 - Volvo 745Tic -86 - Volvo 945Ltt -97 - BMW 325Ci
Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vridmoment vs AW71L

Inlägg av In The White »

Jo helt klart är det så, men det ger ju en liten indikation på hur mycket dom pallar för.
Tillexempel: 10 personer har ökat vridet till 270nm och 9 lådor av dom har överlevt, samtidigt har 10 andra personer ökat vridet till 290nm och där har bara 3 lådor överlevt.
Där får man ju ett ganska bra svar på vad lådorna klarar och inte klarar, det är så jag menar. :D

Skriv svar