Väghållningstråden

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Väghållningstråden

Inlägg av Tejptomas »

Här i denna tråden diskuteras väghållning.

Ja så långt det går iallafall. Har fått direktioner från högsta instans att

lägga tråden här. :wink: Så det är bara att läsa o skriva o komma med förslag.





Mina egna frågor är bl a: Hur tjocka hämmare sitter det på 7/ 940???

Fram har jag hittat 23mm på skroten o det satt bara på 2 av kanske 30

bilar som jag mätte på. Bak har jag bara hittat 19mm o det endast på

sedaner. Kombi har bara 16mm om de ens har några.

Hur kan det komma sej att kombi nästan aldrig har kränghämmare bak???

Jag gick runt o kolla typ alla 7/ 900 som stod på en skrot o av mina egna

erfarenheter så är det som jag skriver här. Har t ex läst att 760 hämmare

fram ska vara grövre än 740. Men det stämmer inte. Enligt mina mätningar

så är de lika tjocka. Dock så är de något annorlunda utformade o det

tror inte spelar nån roll. Skulle förr vara sämre isåfall tycker jag.

Fjäderbenstag t ex, gör det nån skillnad?? Någon som kört på bana o

klockat skillnaden??? Enligt mej det enda sätt att se om det är bättre eller

sämre för bilens egenskaper på vägen. Superflex bussningar, gör de nån

skillnad??? Staget under bilen i höjd med lådan, gör det nån skillnad???

Någon här som har gjort nån egen lösning som har gjort stor skillnad??

Såg nån som satt stag från länkarmsinfästningen fram till framvagnsbalken.

Vad tjänar man t ex på detta???

Finns det typ ambulansstag att få tag i till 7/ 900???

Till 240 finns det ju en massa olika stag att eftermontera.

Finns det till 7/ 900 oxo eller de är redan så pass stabila????





Själv så håller jag o polaren på med att justera våra bilar så bra vi kan.

På receptet står det bl a Super flex o grova hämmare samt fjäderbenstag.

Kul om någon här redan testat detta o kan berätta lite om skillnaderna.







Mvh Tomas



Klistrar!



Mvh Evozz/moderator
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Staget under bilen utan namn:

Bild



Gör bra skillnad i styvhet av framvagnen.

Monterade det på min vita 940 och nej har inte klockat den bilen på bana, men bilen kändes klart mindre 'svampig' vid rapp kurvtagning, snabba undanmanövrar med ratten, om jag ska uttrycka det så, den dök helt enkelt mindre med det yttre framhjulet om man svängde till kraftigt.
Stag 3526694, kostar 295 kr ca. (gamla priser)

Skruv 967731, åtgår 3 st.

Mutter 971098, åtgår 1 st.


jag TROR det är detta staget som i folkmun kallas ambulansstag (?)



Sen ang. krängningshämmare bak, HAr hört endel som kör utan, baktill, när dom kör på bana t.ex. En bil med grymma hämmare blir ju väldigt 'platt' dvs, det optimala (?) är ju att när man tar en kurva Hårt i hög fart så är nästan ena bakhjulet i luften, men vissa som kör med mycket fart vill ju såklart ha ner bakhjulet i marken.. ;)

och hör därför utan hämmare baktill för att just få ner det.. Annars bör man nog ha en redigt hårt spänd lamelldiff.



760's främre krängningshämmare ja, den går ner en tum eller två direkt efter infästnignarna under rambenen, detta pga oljetrågets utformning på V6'orna.. (ser nästan ut att sitta på bredden, framtill.) bra eller anus? Vet ej. 700/900 med B230 går ju dock 'rakt' hela vägen istället, vet inte om de vinklarna på k-hämmaren ger några effekter(förluster) på funktionen..



Den gröve krängningshämmaren som sitter påvolvobilarna (vad jag vet.. som iofs inte vet så mkt :)) sitter på samtliga 740 Turbo, och samtliga 940 från 1993 och framåt.



rättade jag ut Nått frågetecken, eller svamlade jag bara på nu som vanligt? :D



//Erik[/img]
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Njae, jag är lite lurig om man säger så. Jag har redan provat det mesta

jag skrivit i mitt översta inlägg. Vill mest bara höra med er hur ni uppfattar

saker o ting så man inte är ensam om sina tankar osv.



Kan säga en sak o det är att det sitter INTE de grövsta hämmarna på en

740 90 turbo o inte heller på alla 940. Sitter endast 21mm på dessa

enligt mina undersökningar på skroten o bland polares bilar.

De 2 23mm fram hämmarna jag köpte satt båda 2 på 940 sugisar.

KG säljer ju 24mm för 1800kr inkl superflex men tycker att det är onödiga

pengar när jag fick mina 23mm gratis när jag handla massa annat på skroten.

Under bilen har jag oxo det staget som visas på bilden ovan.

Det jag upplevde var att bilen blev stadigare i sidled. Ville inte kränga lika

mkt på guppiga vägar vid vanlig körning rakt fram. Sluta gunga som ett skepp.

Bak har jag satt dubbla hämmare i egna fäste som jag tillverkat i 5mm plåtar.

Det gör att bilen blir mer stabil i kurvor o understyr inte lika mkt.

Personligen så tycker jag att bilen blir behagligare att köra.

Kan ta bilder på det när jag ska byta ut mitt 16mm mot ett 19mm.









Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

skulle va intressant att veta vilka bilar som har 23mm hämmare..

Det skulle ja me vilja ha :) Om det är nått extra i någon väghållningssats eller så, har bara sett turbons krängningshämmare i volvos tillbehörskatalog..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

ThaSaint, kan du inte ta en mindre bild på staget så man slipper scrolla i sidled för att läsa texten, ex den här: http://web.telia.com/~u24015005/Lower%2 ... %20700.jpg



Bussningar

Det här är liksom Phase 0 i chassiuppgraderingen!

De där bussningarna mellan länkarmar och de snett bakåtgående stagen i framvagnen verkar nästan jämt vara slut! Byt som första detalj!!



Jag har monterat Såna där Superflexbussningar i "casterstagen" [eller vad ni vill kalla dem], både mot länkarm och chassi och visst det blev stadigare, men gamla bussnignarna mot länkarmen var helt slut.



Undre stag:

Detta stag sitter påvissa exportbilar.

Exempelvis på en 960 B204FT Italienimport och en Australiensåld 740 GL 1990 som jag känner till.



Jag tyckte också att min bil blev stadigare vid hårda kurvtagningar. Trots standardchassi i övrigt och 185/70R14 däck på plåtfälgar. Andra märker inte så stora skillnader vid standardchassi, men staget märks mer ju hårdare chassi man har då infäsnintarna flexar mer då.



De bakom disken på Volvo brukar inte hitta staget i datorn, men ni kan ju retas lite med dem o deras okunnighet först innan ni ger dem artikelnumren :)



Artikelnummer:

Staget: 3526694

Flänslåsskruv: 967731

Flänslåsmutter: 971098

Pris ca 300kr

OBSERVERA ATT DET ÄR 3 SKRUVAR OCH 1 MUTTER!!!



Övre fjäderbensstag:

Det verkar behövas, för det knakar i inredningen när man åker över gupp. Tyvärr har jag inte köpt nåt än, jag tycker de är så dyra...



Förutom SAM bilmode säljer www.kbtsafety.se fjäderbensstag. De säljer till VOC bilarna. Tyvärr vet jag inte hur de ser ut eller pris, men de skall enligt dem själva inte passa motorer med B23/230E-insuget.



Krängningshämmare:

Mig veterligen finns det

Fram: 19, 21, 23 och 24mm ev. också 22mm, men jag vet inte vilka de sitter på. Gissningsvis några senare 940.

Bak: 16 och 19mm



21/19 mm finns att köpa som krängningshämmarsats från Volvo för ca 700kr (ja, de är inte dyrare.) Det är Eibach som har gjort dem, utifall någon undrar.



23/19 FANNS att köpa som krängningshämmarsats förut. I en tillbehörsreservdelskatalog jag har så står det att den satsen bara rekommenderas tillsammans med sänksatsen som Volvo säljer. Jag kan till viss del hålla med, för innan jag satte på sänkfjädrar så kändes det som att man kunde förlora fäste för framhjulen ibland om man svängde lite hastigt, även på torrt underlag. [Pirelli P6000 195/60R15]

23mm är visst utgången av Volvo nu för tiden.

Jag har dock en att sälja om det är nån som inte får tag i.



24mm sitter på vissa 960. Jag plockade min från en 964 92:a (enligt skroten). Det är inte nedsänkt i mitten som de bilar med PRV motorer heller. Jag tror det passar alla 7/900, men jag har inte provmonterat det på min 740 för jag hittade det i början av vintern, och jag vill inte ha bilen för styv på vintern.



Det är lätt att se om det sitter en sådan på bilen, för de har sådana här fästen. Jag tror iallafall inte att några andra har det. Någon som kan bekräfta?



Bild



940 efter 93 skall visst ha fått nya kränghämmare. Undrar om inte det är 23/19 då, eller är det 22/19?



"Casterstag":

Det finns en del olika längder, säkert uppemot 4-5 olika. Jag TROR att de längsta sitter på 940 med 16" fälgar originalmonterade.



Hjulvinklar: Här är jag intresserad av att lära mig lite! Någon som har provat runt lite? Det går ju tyvärr inte att ställa så mycket på en 740, men man borde kunna ändra lite genom att fila i fjäderbenstornen :P Det är ju lite dyrt att åka in till framvagnsnisse bara för att prova runt lite.



Såhär blev framvagnsvärdena på min efter montering av sänksats.

Några andra som har några värden?

V H

Caster: 6,28 6,22

Camber: -0,41 -0,36

Toe in total: +2mm

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Kollade på en 965 -91 på skroten o den hade bara 21mm hämmare fram.

Kollade även på en 944T -98 o den hade bara 21mm fram.

Övre fjäderbenstag känner jag en som tillverkar i rostfritt stål.

Han har pratat om att börja tillverka fler om intresse fanns.

Priser kommer hamna runt ca 1500kr. Mer info kan fås vid intresse.



Men varför sitter det sällan eller aldrig stag bak på kombi???

Tycker att dessa borde ju vara tyngre o behöva det bättre.

Sitter typ alltid på sedaner. Oftast bara 16mm men ändå.

Panhardstaget t ex, måste man justera det när man sänker eller??

Det vet man ju egentligen bara om man har riktigt friska bussningar bak.

Är det mkt belastning på panhardstaget??







Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Självklart är det belastning på panhardstaget, och ja rätt stor belastning med.

Bild



Kolla den bilden. Panhardstaget är ju i stort sett det enda som håller bakaxeln på plats i sidled.

När man sänker en bil Mycket, eller ja om man så vill, kör i ett gupp så bakvagnen fjädrar och chassit trycks ner, så trycker ju panhardstaget hela karossen snett i sidled.idealet är ju att stagets längt är anpassat så att bakaxeln ligger exakt i linje med bilen när det är normal belasning på fjädringen. låt oss säga full tank och med en förare :)

Samma sak gäller ju öven om man kör över ett gupp och belastnignen på bakvagnen blir den motsatta, att den lättar, då drar ju panhardstaget bakaxeln snett åt andra hållet (förarsidan) istället.



Vore kul att se om någon med toksänkt bil har mätt från fälgkant till skärmkant skillnaden mellan höger och vänster sida..

ett justerbart panhardstag är ju inte svårt att tillverka (om man har tillgång till en svets och annat bra-att-ha) ;)



några exempel på liknande lösningar, inte till volvo men iaf..



Bild



Bild



Denna är nog favoritlösningen, med fettnippel. Skulle nog borrat och gängar fast en på uniball'en med:

Bild



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Inlägg av evozz »

En wattlänk är ju att föredra om man vill sänka bilen mycket & vill ha hjulen på "rätt" plats i hjulhusen. Dock krävs det lite modifikationer i karossen då ett extra fäste måste svetsas dit. Bild:

Bild





Istället för Panhard-staget då!
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Ser ju inte helt smärtfritt ut att ha wattlänk. 740 har ju hastighetsmätaren

i bakaxlen o det ser inte ut att gå så bra på den bilden.

Men panhardstaget är ju egentligen rätt svårt att ha perfekt med andra

ord. Blir till att justera det så fort man ska lasta isåfall. Om det ska vara

perfekt vill säga. Hårda bussningar o hårda dämpare o bra fjädrar verkar

vara bästa lösningen för att behålla en så perfekt lösning som det går.







Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Tejptomas skrev:
Men varför sitter det sällan eller aldrig stag bak på kombi???

Tycker att dessa borde ju vara tyngre o behöva det bättre.

Sitter typ alltid på sedaner. Oftast bara 16mm men ändå.

Mvh Tomas


Ja, de är tyngre bak och därför hårdare fjädrar bak.



16millimetrarn ger ju inte såå mycket extra styvhet. Man kan ju vrida den för hand, det kan man inte med 19 om man inte är väldans stark.



www.ipdusa.com har justerbart panhardstag. www.lysakerbil.no importerar dessa till Norge





Jag vet inte, men jag tror nog det finns viktigare saker att börja med egentligen. den riktigt dåliga viktfördelningen, iallfall i 744... Jag tycker min går mycket neutralare om jag lastar in en sats hjul eller liknande i skuffen... Jag har plockat bort ~30kg från fronten, och mer skall det bli...

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Nån som vet hur viktfördelningen ser ut på en sedan resp kombi??

Hur har du fått bort 30kg??? Där är väl inte så mkt som man kan skippa??







Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Läste det här på turbobricks.com, kommer inte ihåg vem som skrev det. vikterna i lbs (1lbs=0,45kg)


A buddy over on Brickboard gave me these vehicle weights from his '90 740 n/a:



3020 w/o passenger

1680 front

1340 rear



that's a 55.6% / 44.4% front/rear ratio




Tja?

Ac doningar +vikterna i motorrummet + lite mer småjunk.



M46 Aluhus skall visst väga 11kg mindre än M46 järnhus som sitter nu. M47 väger säkert ännu mindre. Min M46 börjar bli lite osäker på överväxeln, fårse om jag byter...



Finns en hel del mer att plocka bort/byta ut utan att försämra komforten/funktionen. Iallfall på 740, men då kanske det börjar bli lite nördigt ;)

Stiger
Övningskörning
Inlägg: 195
Blev medlem: 28 maj 2003, 12:12
Ort: Jönköping

Inlägg av Stiger »

Hej

Jag kör med polyuretan bussningar, 23mm krängingshämmare fram, 19mm krängingshämmare bak, undre stabiliseringsstag, sachs gasdämpare och lesjöfros sänkfjädrar.



Tycker själv att bussningarna och och krängningshämmarna gjorde en väldig skillnad man slipper sjösjuka i kurvorna.



Jag vet att Cyrax kör med dubbla krängningshämmare bak på sin 745:a



mvh Fredrik
Nöjd 740 GLT 16v ägare

Bild

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Stiger skrev:Hej

Jag kör med polyuretan bussningar, 23mm krängingshämmare fram, 19mm krängingshämmare bak, undre stabiliseringsstag, sachs gasdämpare och lesjöfros sänkfjädrar.



Tycker själv att bussningarna och och krängningshämmarna gjorde en väldig skillnad man slipper sjösjuka i kurvorna.



Jag vet att Cyrax kör med dubbla krängningshämmare bak på sin 745:a



mvh Fredrik




Låter precis som mitt recept ju. Hur mkt polyuretan har du??? Hela framvagnen

eller??? Hur tjocka kör Cyrax med då??? Själv så ska jag ju ha fjäderbenstag oxo.



Hur mkt påverkar dämparna?? Är det t ex lönt att skaffa ställbara koni?

Eller det är bara bling bling???? Är ju ute efter den perfekta väghållningen.







Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

finns det några fler än SAM som säljer fjäderbensstag?

1500:- ca vill dom väl ha för sina..

men snygga är dom ju ;)

ska se om ja kan kirra bättre pris på annat håll... om någon är intresserad?



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Jag tycker ni skall höra med KBT safety först!

Jag skippade att maila prisfråga när de svarade att det inte passade B230E...

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

kbt safety?



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Gotcha! :lol:



Står om dem i det långa inlägget jag skrev på förra sidan.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

JE Jr skrev:Gotcha! :lol:



Står om dem i det långa inlägget jag skrev på förra sidan.
ah jo, Såg de nu :oops: men inga bilder, inga priser å sånt på deras sida. Kasst :(

att det inte passade B230E är väl pga insugets utformning..

Bild

1.595:- för ett i stål, eller 2.220:- för ett kromat-- mjaaa.. tveksam till nått sånt iaf. :D



EDIT: OM ja kan kirra fjäderbensstag tänkte ja iaf försöka fixa ett pris under 1500, kanske ner mot en tusenlapp.. *optimistisk*



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Nä, jag fick reda på att de sålde ett när jag läste lite i VOC-tips för 7/900.

Användarvisningsbild
Kim J
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5148
Blev medlem: 27 nov 2004, 23:26
Kör: 264 Turbo -77
Ort: Göteborg!

Inlägg av Kim J »

Hade du hittat liknande fjäderbensstag som SAM för kanske en tusenlapp hade ju det vart ruggigt grymt... *håller tummarna*



Anledningen till att i alla fall jag var/är lite tveksam är för att SAM ligger i samma stad som jag bor i så det tillkommer ju inga fraktkostnader för min del...



Men går det att fixa för mindre än 1500:- inkl. frakt så är jag intresserad, så länge dom håller samma mått som SAM`s :wink:...

Och självklart måste pengarna finnas just då också!



Med vänliga hälsningar Kim
Bild

Stiger
Övningskörning
Inlägg: 195
Blev medlem: 28 maj 2003, 12:12
Ort: Jönköping

Inlägg av Stiger »

Låter precis som mitt recept ju. Hur mkt polyuretan har du??? Hela framvagnen

eller??? Hur tjocka kör Cyrax med då??? Själv så ska jag ju ha fjäderbenstag oxo.



Hur mkt påverkar dämparna?? Är det t ex lönt att skaffa ställbara koni?

Eller det är bara bling bling???? Är ju ute efter den perfekta väghållningen.


Jag har alla polyuretanbussningar till 740 som KG Trimning säljer jag tror de ä till hela framvagnen



Fram har Cyrax 23mm tror jag och bak en 19 mm och en 16 mm



SAM har ställbara fjäderben fram till 700:an som används till befintliga stötdämpare



mvh Fredrik
Nöjd 740 GLT 16v ägare

Bild

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Stiger: Har du även till krängningshämmaren? KG har ju fått in bussningar till 23mm kränghämmare nu.



Vad tycker du om dem såfall, vissa säger att det skall bli lite FÖR styvt med dessa?

Tejptomas
Uppkörning
Inlägg: 795
Blev medlem: 28 mar 2003, 01:21
Ort: Trelleborg
Kontakt:

Inlägg av Tejptomas »

Kan tillägga att veckan innan jul så uppdaterade KG sitt lager med bussningar.

Så nu har de varenda bussning som går att få tag på till framvagnen.

Bara bakvagnen kvar för dem att fixa. De pratade om att det kanske

skulle bli en uppdatering på bakvagnsbussningarna till våren.



SAM ställbara är väl såna som man kallar för "coil-over"????

Är de bra? Hur funkar det för dej när du kör gata jämfört med bana/ inspirerat???

Har sett att det ska finnas nån Öhlins oxo som passar på 740 länkarm

med spindel osv. Är det nåt special kanske eller det finns att köpa??

Dock så såg de inte ut att passa i fjäderbenstornen.







Mvh Tomas
Bygger jävligt snabb 740GL... Och 745T.... Och V70R....

cruisingphill
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2142
Blev medlem: 24 aug 2004, 20:50
Kör: 740TIC

Inlägg av cruisingphill »

Vart det inte någon på forumet förr som tillverkade fjäderbensstag?
740 Turbo Intercooler -88,

Skriv svar