Väghållningstråden

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
Användarvisningsbild
F_Pettersson
Forumsfreak
Inlägg: 3819
Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
Kör: Volvo v70 2,5t
Ort: Trollhättan

Re: Väghållningstråden

Inlägg av F_Pettersson »

Hmm beror på hur man ser de, jobbigt att åka på en grusväg till exempel och vid vägbyggen då de skumpar väldigt men jag har inte ont av de :) Kan ju säga skönt hårt då haha :D

A innan man monterar en dämpare ska man trycka ihop den några ggr :)
Streetracer - A life without racing is no life at all

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av JE Jr »

Är det nån som vill provåka min kärra för att få en uppfattning om hårdhet så är ni välkomna imorrn efter VROM. Tycker inte den är överjävligt hård trots allt. Eller kanske Bear o sniffa har annan uppfattning efter att ha åkt med ett tag?

Jag har VOC framfjädrar, kapade 745 husvagn bak, Koni Sport, "alla" stag och 17" hjul.

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av HenrikG »

JE Jr skrev:Är det nån som vill provåka min kärra för att få en uppfattning om hårdhet så är ni välkomna imorrn efter VROM. Tycker inte den är överjävligt hård trots allt. Eller kanske Bear o sniffa har annan uppfattning efter att ha åkt med ett tag?

Jag har VOC framfjädrar, kapade 745 husvagn bak, Koni Sport, "alla" stag och 17" hjul.

Tack för provturen! Nu blev det ju inte en så lång sväng, men jag fick "känna in" så jag vad jag ska satsa på i framvagnsväg till min bil! :D
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av steifan »

JE Jr, den är överjävligt hård [thum]
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av dannej »

In The White skrev:
dannej skrev:
Bästa camber man kan få på en 740/940 utan att modifiera något är ca 30mm sänkning och hårda dämpare och rejäla krängningshämmare, sänker man mer så blir cambern bara sämre och sämre, och då måste den årgärdas.
Har man alltså som mest negativ camber vid den sänkningen ungefär?

Ja, på sätt och vis, det är ganska svårt att förklara, men sänker man mer än så och vill ha färste vid riktigt hård körning, så måste cambern modifieras
Cambern är inte densamma på en bil som står still och en som har hög hastighet och kränger i en kurva, där är stor skillnad

Cadillac123 skrev:dannej: Mina dämpare börjar lida mot slutet av sitt liv och om man vill ha någonting mer sportigt som inte är skit så ska man ju tydligen ha bilstein eller koni, plus att ja har nivomat och om jag ska sänka måste ja byta dämpare bak.
Hur åtgärdar man då camber vinkeln på bästa sätt?
Som sagt, det beror på hur mycket du sänker, och hur man kör, kör man endast på gatan så kommer man aldrig märka någon skillnad, för det går aldrig köra särskillt hårt på allmäna vägar.

Cadillac123
Övningskörning
Inlägg: 135
Blev medlem: 26 aug 2010, 15:33
Kör: Volvo 740 GRAND LUX

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Cadillac123 »

Men du skriver ju att cambern blir sämre och sämre ju mer man sänker och att den måste åtgärdas, men det spelar ingen roll om man endå bara kör på gatan?
Grand lux, rondellernas okrönte kung

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av dannej »

Cadillac123 skrev:Men du skriver ju att cambern blir sämre och sämre ju mer man sänker och att den måste åtgärdas, men det spelar ingen roll om man endå bara kör på gatan?
nej, på gatan kan man köra på "special spare" hjul runtom och hjulvinklar som pekar åt alla håll, man kommer fram ändå :D
det finns dock en gräns till hur mycket man kan sänka, både styrled och spindelled har en maxgräns vad dom klarar av innan dom bottna, sen brister dom.

Cadillac123
Övningskörning
Inlägg: 135
Blev medlem: 26 aug 2010, 15:33
Kör: Volvo 740 GRAND LUX

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Cadillac123 »

dannej skrev:
Cadillac123 skrev:Men du skriver ju att cambern blir sämre och sämre ju mer man sänker och att den måste åtgärdas, men det spelar ingen roll om man endå bara kör på gatan?
nej, på gatan kan man köra på "special spare" hjul runtom och hjulvinklar som pekar åt alla håll, man kommer fram ändå :D
det finns dock en gräns till hur mycket man kan sänka, både styrled och spindelled har en maxgräns vad dom klarar av innan dom bottna, sen brister dom.
Jajo men om man nu använder en "inspirerad" körstil i trafiken och vill ha en sänkt framvagn och kanske är lite rädd om sin bil och hur den mår när man är ute och plågar den då känns det som man vill ha ordning på alla vinklar :)
Grand lux, rondellernas okrönte kung

RymdSegel
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 jan 2012, 22:53
Kör: '96 S 2.3 (t)

Re: Väghållningstråden

Inlägg av RymdSegel »

Vill ha lite camber bak för att få bilen stadigare och snyggare.
Tänkte först att det enklaste vore att byta till multilink men sen har jag läst en del om svetsningar på axeln som gör att den böjer sig. Tänkte mig kanske 1,5 grader, det borde räcka.
Finns det någon som gör detta seriöst och kan fixa till toe vinkeln samtidigt så den inte bli åt helvete?

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av dannej »

RymdSegel skrev:Vill ha lite camber bak för att få bilen stadigare och snyggare.
Tänkte först att det enklaste vore att byta till multilink men sen har jag läst en del om svetsningar på axeln som gör att den böjer sig. Tänkte mig kanske 1,5 grader, det borde räcka.
Finns det någon som gör detta seriöst och kan fixa till toe vinkeln samtidigt så den inte bli åt helvete?
Det är ju för rent racebruk, sliter ganska bra på splinsen när dom blir vinklade, borde även belasta drivaxlarna mer.

toe? menar du bak?

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Hesselgren »

jag trodde camber bak var nått man körde med när man hade diagonaldäck?

RymdSegel
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 jan 2012, 22:53
Kör: '96 S 2.3 (t)

Re: Väghållningstråden

Inlägg av RymdSegel »

dannej skrev:
RymdSegel skrev:Vill ha lite camber bak för att få bilen stadigare och snyggare.
Tänkte först att det enklaste vore att byta till multilink men sen har jag läst en del om svetsningar på axeln som gör att den böjer sig. Tänkte mig kanske 1,5 grader, det borde räcka.
Finns det någon som gör detta seriöst och kan fixa till toe vinkeln samtidigt så den inte bli åt helvete?
Det är ju för rent racebruk, sliter ganska bra på splinsen när dom blir vinklade, borde även belasta drivaxlarna mer.

toe? menar du bak?
Jo kanske men det borde hålla över sommaren ändå tycker jag, slits det fort så får jag väl fixa en ny axel som jag kör original på.
Toe är väl när hjulet "svänger" sig som framhjulet.
Eller blir inte toe vinkeln dum när man svetsar(skränker?)?


Sen en annan fråga som jag har svårt att få svar på, 245 dämpare bak på en 945, hur mycket behövs fixas i fästen eller fungerar det inte alls kanske?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Toe är hur hjulet "pekar" i framkant.
Toe in= hjulens framkant pekar innåt.
Toe out= hjulens framkant pekar utåt.

Sedan har vi ju camber...
Negativ camber= hjulen pekar utåt i underkant.
Positiv camber= hjulen pekar innåt i underkant.

Caster är sedan måttet på vinkeln på fjäderbenet, eller hur man ska förklara.

Användarvisningsbild
Råda
Forumsfreak
Inlägg: 3069
Blev medlem: 11 feb 2006, 13:34
Kör: RWD
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Råda »

Att bygga om axeln bara för looken så skulle jag nog rekomendera att du monterar multilink axel istället

RymdSegel
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 jan 2012, 22:53
Kör: '96 S 2.3 (t)

Re: Väghållningstråden

Inlägg av RymdSegel »

Okej, står en 960 mk2 på lokala skroten, den har väl alu prylar istället för plåt som på 760 och dom tidiga 960, vilken rekommenderas?
Hur krångligt är det med fästen och sånt, har läst att det ska finnas fäst hål för allt redan men jag vette fan om jag vill tro på det riktigt...


Vad vinklarna heter har jag koll på, blev lite osäker bara då det såg ut som om jag hade skrivit fel. :)

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Hesselgren »

om fästena finns beror på vad du har för bil såklart. tidiga 700 har det ej vad jag vet.. minns inte brytdatum för det. häv dig in under och kolla om du har extrhål där under. kanske taz kunde flika in exakt vilka modeller som är "förberedda"

RymdSegel
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 jan 2012, 22:53
Kör: '96 S 2.3 (t)

Re: Väghållningstråden

Inlägg av RymdSegel »

940 Kombi, 1996 är det född.
Så då borde det kanske finnas på den.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Hesselgren »

absolut

Användarvisningsbild
vbubbis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2094
Blev medlem: 31 dec 2008, 23:04
Kör: s80 940 classic 508
Ort: ljungskile

Re: Väghållningstråden

Inlägg av vbubbis »

In The White skrev:Toe är hur hjulet "pekar" i framkant.
Toe in= hjulens framkant pekar innåt.
Toe out= hjulens framkant pekar utåt.

Sedan har vi ju camber...
Negativ camber= hjulen pekar utåt i underkant.
Positiv camber= hjulen pekar innåt i underkant.

Caster är sedan måttet på vinkeln på fjäderbenet, eller hur man ska förklara.
detta måste jag fråga jag har fått en annan förklaring de med toe in och toe ut

att toe in är hur hjulet står innåt eller utåt och att toe out är hur andra hjulsen vilken är mot va de nandra är när man svänger eller om de va tvärt om med in och out nån men som vet mer om detta ?
garaget: http://www.garaget.org/vbubbis" onclick="window.open(this.href);return false;
msn: killen_188@hotmail.com
Bild

Användarvisningsbild
Råda
Forumsfreak
Inlägg: 3069
Blev medlem: 11 feb 2006, 13:34
Kör: RWD
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Råda »

Jag är ledsen, men jag hänger inte med alls på vad du menar. Toe in och toe out är korrekt beskrivet av In The White

Användarvisningsbild
vbubbis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2094
Blev medlem: 31 dec 2008, 23:04
Kör: s80 940 classic 508
Ort: ljungskile

Re: Väghållningstråden

Inlägg av vbubbis »

Råda skrev:Jag är ledsen, men jag hänger inte med alls på vad du menar. Toe in och toe out är korrekt beskrivet av In The White
det va därför jag fråga för jag har läst i skolan och på nätet att de är som in the white säger men jag fick en totalt annan förklaring av en annan att de inte stämmer
nu har jag glömt vilken va vilken men att toe in är hur hjulet står alltså åt häger eller vänster i jämfört med mot andra då där de står rakt och att toe out är hur mycket tex höger hjulet står mer åt höger i jämfört mot vänster när man svänger, dock bara hört i från en person men dock rätt påläst när de gäller om bilar med motorer och hjulinställningar och sånt så men hittar dock ingen fakta så direkt på nätet tänkte om nån här vet

Mvh vbubbis
garaget: http://www.garaget.org/vbubbis" onclick="window.open(this.href);return false;
msn: killen_188@hotmail.com
Bild

Användarvisningsbild
vbubbis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2094
Blev medlem: 31 dec 2008, 23:04
Kör: s80 940 classic 508
Ort: ljungskile

Re: Väghållningstråden

Inlägg av vbubbis »

vbubbis skrev:
Råda skrev:Jag är ledsen, men jag hänger inte med alls på vad du menar. Toe in och toe out är korrekt beskrivet av In The White
det va därför jag fråga för jag har läst i skolan och på nätet att de är som in the white säger men jag fick en totalt annan förklaring av en annan att de inte stämmer
nu har jag glömt vilken va vilken men att toe in är hur hjulet står alltså åt häger eller vänster i jämfört med mot andra då där de står rakt och att toe out är hur mycket tex höger hjulet står mer åt höger i jämfört mot vänster när man svänger, dock bara hört i från en person men dock rätt påläst när de gäller om bilar med motorer och hjulinställningar och sånt så men hittar dock ingen fakta så direkt på nätet tänkte om nån här vet
garaget: http://www.garaget.org/vbubbis" onclick="window.open(this.href);return false;
msn: killen_188@hotmail.com
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Hesselgren »

det du snackar om är hur hjulen uppför sig när man svänger. och det där beror väl en del på hur framvagnen är uppbyggd.

tror det är mycke sånt som dannej håller på med på sin 745a.

dannej
Övningskörning
Inlägg: 280
Blev medlem: 13 jun 2005, 23:05
Ort: Karlshamn
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av dannej »

Toe är hjulens paralellitet sett uppifrån. Och benämningen avser främre delen av däcken, alltså in så pekar dom mot varandra, out så pekar dom från varandra.

Hur Toe ändras när man svänger är kallas Ackerman, men det är duktigt överkurs, dom som jobbar med hjulinställning vet förmodligen inte vad det är då det inte går att justera på någon bil utan att bygga om

Användarvisningsbild
vbubbis
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2094
Blev medlem: 31 dec 2008, 23:04
Kör: s80 940 classic 508
Ort: ljungskile

Re: Väghållningstråden

Inlägg av vbubbis »

dannej skrev:Toe är hjulens paralellitet sett uppifrån. Och benämningen avser främre delen av däcken, alltså in så pekar dom mot varandra, out så pekar dom från varandra.

Hur Toe ändras när man svänger är kallas Ackerman, men det är duktigt överkurs, dom som jobbar med hjulinställning vet förmodligen inte vad det är då det inte går att justera på någon bil utan att bygga om
det va nog det han mena ackerman tack så hemsk mycket för informationen [thum] [yourock]
garaget: http://www.garaget.org/vbubbis" onclick="window.open(this.href);return false;
msn: killen_188@hotmail.com
Bild

Skriv svar