Väghållningstråden

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

bosabengt skrev:
In The White skrev:Tror inte att några mm hit eller dit har någon inverkan på vägegenskaperna faktiskt.

Jag skulle tro att du har för mycket toe in.

Bara att göra en hjulinställning då? =)
Det hade jag fått gjort i alla fall.

David W
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 1655
Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Kör: Vårdslöst

Re: Väghållningstråden

Inlägg av David W »

Någon här som kört med dubbla fjädrar bak på forumets huvudvagnar? I sådana fall, hur löste ni det? :)
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Väghållningstråden

Inlägg av qubert »

Nu blir jag nyfiken, varför vill du ha dubbla fjädrar? :)

David W
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 1655
Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Kör: Vårdslöst

Re: Väghållningstråden

Inlägg av David W »

qubert skrev:Nu blir jag nyfiken, varför vill du ha dubbla fjädrar? :)
Få den styvare/stummare bak utan större kostnader. Har läst om det men aldrig fått det klart för mig hur folk gör. Ett billigare alternativ än att köpa förstärkta :)
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Väghållningstråden

Inlägg av qubert »

Vill du få den styvare för att kunna lasta mer, eller för att få bättre väghållning? Vill du hemmameka något för bättre väghållning skulle jag vilja styra dig mot att byta till tjockare olja i bakdämparna. Jag kör biltemas billigaste helsyntetiska 5w-40 i mina bakdämpare och de är i princip perfekta. Borra hål, pumpa ut all olja, fyll rikligt, täta med en lapp kraftigt gummi och slangklämmor. Har du kombifjädrar bak är den redan tillräckligt styv i fjädrarna - jag kör med kapade sedanfjädrar bak numera och är helnöjd. Körde ett tag med de hårdaste bakfjädrarna - de förstärkta till 245 från biltema och det var grymt för lastkapaciteten men inte optimalt för komfort eller väghållning.

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av steifan »

Tjenixen!

Hittade justerbara sportstötdämpare till 7/900 här http://www.retroturbo.com/?product_cat=7900shocks
Man kan beställa dämpare som är kortade -30mm eller -60mm, ca 4000kr +frakt för fyra idag 2017-03-07.

Klipper in texten för framtida bruk:
Volvo 740 Series, GAZ GAI Adjustable Shocks (front)

RetroTurbo Motorsport is an Authorized Reseller of GAZMATIC INTERNATIONAL.

Volvo 740 Series GAZ GAI adjustable dampers. These telescopic inserts will enhance handling of your classic Volvo 740 much better than any standard shocks currently available on the market. Inserts can be custom built in various open and closed lengths and will adjust bump and rebound off a single control knob. GAZ GAI series of adjustable shocks offer 20 point adjustment.

GAZ GAI series are available in below lengths:
- standard,
- short -30mm,
- extra short -60mm.
… send us a question if you need different length!

We do offer a matching set of Volvo 740 GAZ GT rear dumpers -> here<- order both sets together to avoid delay and save £££’s on shipping!

Shocks are new and come as set of two. As standard they come with 12 months GAZ warranty. These shocks are TUV certified!
&
Volvo 740 Series, GAZ GT Adjustable Shocks (rear)

Volvo 740 Series GAZ adjustable dampers. These telescopic dampers will enhance your classic Volvo handling capabilities. This unit can be built in various open and closed lengths and will adjust bump and rebound off a single control knob.

GAZ GT series offers 20 point adjustment.

GAZ GT series are available in below lengths:
- standard,
- short -30mm,
- extra short -60mm.
- send us a question if you need different length!

Item is new and comes as set of 2 dampers. As well you get 12 months GAZ warranty!

We offer a matching set of GAZ GAI front dumpers -> here <- order it together to avoid delay and save on carriage cost!
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Användarvisningsbild
GT42
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 877
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn

Re: Väghållningstråden

Inlägg av GT42 »

Angående "bump steer" på rejält sänkta 940.

Är det någon som har problem med att toe ändrar sig kraftigt när bilen fjädrar ut helt trots monterade kit för att lösa problemet?
Jag har monterat styrvinkelkitt från MKM och flera distanser för att få till vinkeln på länkarmen.
http://www.mkmotorsport.se/products/sty ... o-740-940/
När bilen står plant och gungas så syns inte några direkta problem med bump steer men fullt utfjädrad skiljer nog 2-3cm.
Bilen är väldigt hård fram och när ett "gupp/håla" körs i med fart så känns bilen nervös. Toe är bara justerad med ögonmått ännu så inom 0+/- 2mm borde den stå nu. Brukar ligga där når jag justerat efter styrledsbyte och liknande innan.

Är det normalt att den är lite nervös vid ojämn väg när den är så ombyggd eller går det få bort?
Funderar på att korta dämparna så den inte fjädrar ut så långt men det tar ju inte bort nervositeten.

Edit: Bilar kan ju blir nervösa/spårkänsliga av negativ toe så är mitt problem bump steer eller något annat är frågan?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

GT42 skrev:Angående "bump steer" på rejält sänkta 940.

Är det någon som har problem med att toe ändrar sig kraftigt när bilen fjädrar ut helt trots monterade kit för att lösa problemet?
Jag har monterat styrvinkelkitt från MKM och flera distanser för att få till vinkeln på länkarmen.
http://www.mkmotorsport.se/products/sty ... o-740-940/
När bilen står plant och gungas så syns inte några direkta problem med bump steer men fullt utfjädrad skiljer nog 2-3cm.
Bilen är väldigt hård fram och när ett "gupp/håla" körs i med fart så känns bilen nervös. Toe är bara justerad med ögonmått ännu så inom 0+/- 2mm borde den stå nu. Brukar ligga där når jag justerat efter styrledsbyte och liknande innan.

Är det normalt att den är lite nervös vid ojämn väg när den är så ombyggd eller går det få bort?
Funderar på att korta dämparna så den inte fjädrar ut så långt men det tar ju inte bort nervositeten.

Edit: Bilar kan ju blir nervösa/spårkänsliga av negativ toe så är mitt problem bump steer eller något annat är frågan?
Ökar du caster blir den lite lugnare.

Användarvisningsbild
GT42
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 877
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn

Re: Väghållningstråden

Inlägg av GT42 »

Ökad caster brukar ju funka vid spårkänslighet men funkar det när bilen reagerar vid gupp också?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Teoretiskt borde det bli bättre. Har du så du kan justera caster, eller du kör med original länkarmsstag?

Användarvisningsbild
GT42
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 877
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn

Re: Väghållningstråden

Inlägg av GT42 »

Jag har så det går att justera caster också. Får prova att skruva på lite till och se hur det blir.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Ja det går ju alltid att prova. Blir det inte bättre kan man ju alltid justera tillbax.

Jag ökade på caster på min vite och jag märker inget av bumpsteer trots sänkningen. Nu vet jag inte om det är den ökade castern som gör det, men när jag sänkte
min 745 med original caster blev den slingrig.

Användarvisningsbild
GT42
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 877
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn

Re: Väghållningstråden

Inlägg av GT42 »

Det låter lovande! Får nog plocka fram bilen och testa. :)

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Denesfay »

Hej folket. Var ett jäkla tag sedan man skrev något här.
Men jag har en liten undran. Har precis köpt mig en 740 TIC 1990 med Jspec coilovers monterat. Ska det bara vara en fjäder på detta viset eller ska det sitta "hjälpfjäder" där? Bilen studsar ju fram i princip. Så finns risk att dessa åker av.

Bifogar bild.

Bild
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.

Användarvisningsbild
GT42
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 877
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn

Re: Väghållningstråden

Inlägg av GT42 »

Denesfay skrev:Hej folket. Var ett jäkla tag sedan man skrev något här.
Men jag har en liten undran. Har precis köpt mig en 740 TIC 1990 med Jspec coilovers monterat. Ska det bara vara en fjäder på detta viset eller ska det sitta "hjälpfjäder" där? Bilen studsar ju fram i princip. Så finns risk att dessa åker av.

Bifogar bild.

Bild
Ligger fjädern lös när du lyfter bilen? Isåfall behöver du hjälpfjädern inte annars. Hjälpfjäderns uppgift är enbart att hålla huvudfjädern på plats när bilen fjädrar ut fullt.

Om bilen ”studsar” fram är stötdämparna dåliga, fjädrarna för hårda eller fjädrar och dämpare är för dåligt anpassade till varandra.

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Denesfay »

GT42 skrev:
Denesfay skrev:Hej folket. Var ett jäkla tag sedan man skrev något här.
Men jag har en liten undran. Har precis köpt mig en 740 TIC 1990 med Jspec coilovers monterat. Ska det bara vara en fjäder på detta viset eller ska det sitta "hjälpfjäder" där? Bilen studsar ju fram i princip. Så finns risk att dessa åker av.

Bifogar bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images ... 06cc68c.jp
Ligger fjädern lös när du lyfter bilen? Isåfall behöver du hjälpfjädern inte annars. Hjälpfjäderns uppgift är enbart att hålla huvudfjädern på plats när bilen fjädrar ut fullt.

Om bilen ”studsar” fram är stötdämparna dåliga, fjädrarna för hårda eller fjädrar och dämpare är för dåligt anpassade till varandra.
Nej dom ligger ej löst. Men dom är precis så dom ligger i spänn dvs. så mjukt ställda dom kan vara?
Men nu vet jag vad en hjälpfjäder är till för. :D

Jag tror att fjädrarna är lite för hårda. Stötdämparna är dom som följde med coiloversen. Dock har jag inte kört bilen så värst mycket sedan inköp. Så det kan hända att det är bak som fjädrarna är för hårt inställda så det blir studseffekt av dom. Ska kontrollera fjädrarna bak och se om dom sitter åt alldeles för hårt. Så jag ger det en chans. Dock är motorn just nu ur för rostlagning osv. Tackar för svar! [thum]
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Denesfay skrev:
GT42 skrev:
Denesfay skrev:Hej folket. Var ett jäkla tag sedan man skrev något här.
Men jag har en liten undran. Har precis köpt mig en 740 TIC 1990 med Jspec coilovers monterat. Ska det bara vara en fjäder på detta viset eller ska det sitta "hjälpfjäder" där? Bilen studsar ju fram i princip. Så finns risk att dessa åker av.

Bifogar bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images ... 06cc68c.jp
Ligger fjädern lös när du lyfter bilen? Isåfall behöver du hjälpfjädern inte annars. Hjälpfjäderns uppgift är enbart att hålla huvudfjädern på plats när bilen fjädrar ut fullt.

Om bilen ”studsar” fram är stötdämparna dåliga, fjädrarna för hårda eller fjädrar och dämpare är för dåligt anpassade till varandra.
Nej dom ligger ej löst. Men dom är precis så dom ligger i spänn dvs. så mjukt ställda dom kan vara?
Men nu vet jag vad en hjälpfjäder är till för. :D

Jag tror att fjädrarna är lite för hårda. Stötdämparna är dom som följde med coiloversen. Dock har jag inte kört bilen så värst mycket sedan inköp. Så det kan hända att det är bak som fjädrarna är för hårt inställda så det blir studseffekt av dom. Ska kontrollera fjädrarna bak och se om dom sitter åt alldeles för hårt. Så jag ger det en chans. Dock är motorn just nu ur för rostlagning osv. Tackar för svar! [thum]
Utan att säkert veta så TROR jag att man i bland snålar in på kvalitén på dämparna i de
billigare coiloverpaketen. Inte sagt att dina tillhör dom!

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Denesfay »

In The White skrev:
Denesfay skrev:
GT42 skrev:
Ligger fjädern lös när du lyfter bilen? Isåfall behöver du hjälpfjädern inte annars. Hjälpfjäderns uppgift är enbart att hålla huvudfjädern på plats när bilen fjädrar ut fullt.

Om bilen ”studsar” fram är stötdämparna dåliga, fjädrarna för hårda eller fjädrar och dämpare är för dåligt anpassade till varandra.
Nej dom ligger ej löst. Men dom är precis så dom ligger i spänn dvs. så mjukt ställda dom kan vara?
Men nu vet jag vad en hjälpfjäder är till för. :D

Jag tror att fjädrarna är lite för hårda. Stötdämparna är dom som följde med coiloversen. Dock har jag inte kört bilen så värst mycket sedan inköp. Så det kan hända att det är bak som fjädrarna är för hårt inställda så det blir studseffekt av dom. Ska kontrollera fjädrarna bak och se om dom sitter åt alldeles för hårt. Så jag ger det en chans. Dock är motorn just nu ur för rostlagning osv. Tackar för svar! [thum]
Utan att säkert veta så TROR jag att man i bland snålar in på kvalitén på dämparna i de
billigare coiloverpaketen. Inte sagt att dina tillhör dom!
Ja jag kan tänka mig det. Faktiskt aldrig hört något bra om Jspecs egna coilovers. Kör med BC racing på min V70. inga som helst problem med komforten där. Men jag ger dom en chans.
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.

Användarvisningsbild
GT42
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 877
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn

Re: Väghållningstråden

Inlägg av GT42 »

Med den stora muttern under fjädern kan du förspänna fjädern med framför allt justera höjden på bilen.
Hårdheten beror mest på hur hård fjädern är. Det finns mängder olika hårdhet på fjädrar med diameter 60mm som är vanlig på coilover-kiten.
Även "hårdheten" på dämparen påverkar hur hård bilen känns att köra.
En för mjuk dämpare orkar inte håla mot en hård fjäder och då kommer bilen att hoppa fram på ojämn väg. Ungefär som när ungdomarna kapar fjädrarna rejält och fortsätter köra med dämpare som gått 40000mil.

Tyvärr brukar många ha problem med dämpare som tar slut fort när de monterat coiloverkit. Vet inte vilka märken som är bättre eller sämre.
Har aldrig kört med det själv. Jag har byggt egna fjäderben och kör bilsteindämpare till dem. Funkar kanon!

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

GT42 skrev:Med den stora muttern under fjädern kan du förspänna fjädern med framför allt justera höjden på bilen.
Hårdheten beror mest på hur hård fjädern är. Det finns mängder olika hårdhet på fjädrar med diameter 60mm som är vanlig på coilover-kiten.
Även "hårdheten" på dämparen påverkar hur hård bilen känns att köra.
En för mjuk dämpare orkar inte håla mot en hård fjäder och då kommer bilen att hoppa fram på ojämn väg. Ungefär som när ungdomarna kapar fjädrarna rejält och fortsätter köra med dämpare som gått 40000mil.

Tyvärr brukar många ha problem med dämpare som tar slut fort när de monterat coiloverkit. Vet inte vilka märken som är bättre eller sämre.
Har aldrig kört med det själv. Jag har byggt egna fjäderben och kör bilsteindämpare till dem. Funkar kanon!
Håller med angående Bilstein, dom bästa dämparna jag haft.

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3020
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Jens.L »

Är det någon som kan sammanfatta för mig vilka fjädrar/dämpare man ska ha i dagens läge?. Jag har redan ambulansstag och fjäderbensstag och bilstein dämpare fram men det är troligen bara sprint modellen. Men sänkfjädrarna som sitter på bilen nu har ingen färg kvar och rostiga som satan. Men vart hittar man annat roligt för väghållningen?
Volvo 940 Turbo 1997

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Jens.L skrev:
17 maj 2020, 18:44
Är det någon som kan sammanfatta för mig vilka fjädrar/dämpare man ska ha i dagens läge?. Jag har redan ambulansstag och fjäderbensstag och bilstein dämpare fram men det är troligen bara sprint modellen. Men sänkfjädrarna som sitter på bilen nu har ingen färg kvar och rostiga som satan. Men vart hittar man annat roligt för väghållningen?
Jag kör med Bilstein B8 sprint och Lesjöfors Sportfjädrar runt om + alla extra stag och
polybussningar. Vill du ha styvare än det så köp Bilstein Club Sport dämpare och gröna
VOC fjädrar fram.

Denesfay
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2712
Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Denesfay »

Hej igen. Nu är min 740 färdig och uppstartad efter en renovering mm.

Jag har nu kört bilen ett par ggr och dessa jspec coilovers åker av! Det studsar fram som om man åker på genomslagsgummit. Dvs stötdämparna orkar inte hålla emot fjädertrycket. Så jag klurar på Bilstein B8 med 60/40 sänkfjädrar. Men hur blir höjden med detta "kit"? Finns det någon som kör med detta och kanske har bild på det?
Sommarbil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Ja så pass billiga coils kan ju inte ha mycket kvalité, försöker framhålla detta när jag
läser om folk som ska köpa dom.

Jag kör på Lesjöfors/Kilen 40/40 och Bilstein B8 Sprint och är jättenöjd. Bättre
vägkänsla har jag aldrig haft i en 7/900.




Visserligen en 40/40 sänkning, men du får kanske ett humm om hur det kommer se ut...

Bild

Bild

niroc1989
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2145
Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Kör: Volvo
Ort: Västkusten

Re: Väghållningstråden

Inlägg av niroc1989 »

Denesfay skrev:
22 nov 2020, 16:24
Hej igen. Nu är min 740 färdig och uppstartad efter en renovering mm.

Jag har nu kört bilen ett par ggr och dessa jspec coilovers åker av! Det studsar fram som om man åker på genomslagsgummit. Dvs stötdämparna orkar inte hålla emot fjädertrycket. Så jag klurar på Bilstein B8 med 60/40 sänkfjädrar. Men hur blir höjden med detta "kit"? Finns det någon som kör med detta och kanske har bild på det?
går ju köpa hårdare fjädrar till coiloverserna
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...

Skriv svar