Väghållningstråden

Fjädrar, stötdämpare, stel bakaxel, multilink, framvagn, växellådor, kopplingar, bromsar.
In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Helt klart ska man ta med i beräkningen skärmkanternas olika höjd fram och bak, det har jag försökt förklara för många.
Men tydligen har många som sänkt med Lesjöfors fått nära noll sänkning fram och en hel del sänkt bak, och inte bara på 7/900, eller ens bara på Volvo.
Har sökt runt massvis på nätet dom senaste dagarna, och det står spaltmeter med folk som varit missnöjda med Lesjöfort pga den olika sänkningen fram
och bak. Dock verkar faktiskt just 7/945 vara ett av undantagen enligt info efter lite sökande på det, (och snällt nog info och bild från ThaSaint, Tack!).
Misstänker ju starkt att detta beror på dom styvare bakfjädrarna i Lesjöfors sats till den modellen.

Angående k-hämmarna kommer jag köra med 22mm fram och 16mm bak, precis som original fast nya.

Jag kan väl säga som så: Att efter en massa velande och tankeverksamhet hit och dit, så säger faktiskt magkänslan ändå att Lesjöfors sats till 945 är det
jag söker! Så ni som har bilder eller ligger inne på info om satsen just till 7/945 får gärna överösa mig med bilder, information och utlåtanden.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Kan informera att jag troligen sitter inne med svaret på min egen fråga angående sänkfjädrarna!

Kollade lite närmre på sänksaten jag har på min 745 och som jag köpte för 15år sedan. Måtten
på tråddiametern på dom fjädrarna stämmer exakt överens med Lesjöforsfjädrarnas, så mest
troligt är att det är sådana som sitter där. Dessutom är dom köpta av BSR som just säljer
Lesjöfors.

Om detta stämmer så är defenitivt INTE fjädrarna till 7/945 för mjuka, dessutom har bilen ett
frammåtlut på 10mm.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Har suttit och jämfört lite priser på väghållningssatser (dämpare+fjäder) nu, och kan konstatera att det lönar sig att kolla runt lite!
Jag har jämfört vad olika återförsäljare tar för paket med antingen Lesjöfors eller Jamex 40/40 sänkfjädrar, tillsammans med både Bilstein Sport och Sprint.
Då både Lesjöfors och Jamex ligger på ungefär samma pris (skiljer bara på några kronor från ställe till ställe) så har jag inte tagit hänsyn till det!

Sats med sänkfjädrar och Bilstein Sport: Billigast= 5.490kr Dyrast= 6.775kr Skillnad= 1.285kr (ca:23%)

Sats med sänkfjädrar och Bilstein Sprint: Billigast= 5.990kr Dyrast= 7.715 kr Skillnad= 1.725kr (ca:29%)

Man kan alltså spara mycket pengar om man orkar kolla runt lite. Ganska bra "rabatt" man kan tjäna om man kollar på procenten!

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av JE Jr »

qubert skrev:Då är det bara priset som hindrar en från att köpa de fjädrarna på fläcken :mrgreen: Jämfört med nåt år gamla originalfjädrar borde de inte sänka nämnvärt, om det bara är "en liten aning" :) Hur är det med bakfjädrar? VOC-fjädrarna med 16.3mm gods verkar väl bara vara framfjädrar? Så vilka bakfjädrar ska man ha för att matcha hårdheten?

I rally brukar man bak sätta någon standardfjäder till 240 eller 7/940 tillsammans med VOC-fjädern fram. Bakfjädrarna brukar man gärna kapa ca 1-1.5varv. 240 bakfjädrar passar om man tar bort gummilagringen som ligger i nedre fjäderskålen i länkarmen bak.

Jag har en 745 "husvagnsfjäder" från Biltema på min 744:a kapad så den höjdmässigt matchar VOC-fjädrarna fram.

Köp förövrigt VOC-fjädrarna från din Rallyboutique, de är mkt billigare där än hos SAM.

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Väghållningstråden

Inlägg av qubert »

JE Jr skrev:I rally brukar man bak sätta någon standardfjäder till 240 eller 7/940 tillsammans med VOC-fjädern fram. Bakfjädrarna brukar man gärna kapa ca 1-1.5varv. 240 bakfjädrar passar om man tar bort gummilagringen som ligger i nedre fjäderskålen i länkarmen bak.

Jag har en 745 "husvagnsfjäder" från Biltema på min 744:a kapad så den höjdmässigt matchar VOC-fjädrarna fram.

Köp förövrigt VOC-fjädrarna från din Rallyboutique, de är mkt billigare där än hos SAM.
Då har jag fått lite rätsida på det också :) Tack för ett bra svar.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Följer det med genomslagsgummi till Bilstein Sprint framdämpare när man köper sådana, eller måste man köpa separat?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Såg i medföljade papper att genomslags/bumpgummi är inbyggt i Bilstein Sprint dämparna!

Vet någon om genomslags/bumpgummina bak är kortare till 944 än till 945?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Är det verkligen ingen som vet detta angående bakre genomslags/bumpgummi?
Eller är det ingen som skulle orka mäta på sin egen 944?

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Hesselgren »

varför skulle det skilja?

en grej jag tänkte på ang bilsteindämparna.. att dom har inbyggda bumpgummin..... =topplagringsgummidödare? iaf om man kör rally.. eller sänkt..

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Därför att dom har två olika artikelnummer och att sedanen är lägre bak än kombin original... Tyvärr framgår inte längden i Volvos data angående detta.

Vet inte riktigt hur det funkar det där med inbyggda bumpgummit faktiskt? Dom kör ju med sådana här dämpare till både rally och bana, med en annan
sättning då givetvis. Men annars är det samma "innehåll" i dämparen förövrigt.

Verkar tyvärr inte finnas externa bumpgummi fram till dessa dämpare, och på medskickad lapp framgår det specifikt att man inte ska använda sådana.

Sjöbovolvo
Van forumsanvändare
Inlägg: 1197
Blev medlem: 24 jan 2005, 14:06
Ort: Skåne så klart

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Sjöbovolvo »

Bumpgummi på min 944a.
60mm.
Mvh Patrick.
Funkis Meca Raceway rescuecrew.
RONDELL RACING
http://www.lundellsmotorsport.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Väghållningstråden

Inlägg av einar- »

Vet inte om den här prylen varit uppe tidigare men är det någon som tror på den idén?
http://www.tradera.com/volvo-240-260-74 ... _169148948
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Sjöbovolvo skrev:Bumpgummi på min 944a.
60mm.
Mvh Patrick.
Tack så hjärtligt för det Patrick! [buga]

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Väghållningstråden

Inlägg av qubert »

einar- skrev:Vet inte om den här prylen varit uppe tidigare men är det någon som tror på den idén?
http://www.tradera.com/volvo-240-260-74 ... _169148948
Jodå, det där är riktigt användbart om man verkligen vill kunna justera framvagnen till sina behov. Fasta fjäderbensplattor funkar ju bra om man enbart kör på ett sätt med bilen, men om man tävlar på olika banor som kräver olika chassisetups, eller kanske kör på track days ibland och då vill kunna smacka på lite extremare hjulvinklar vid bankörning och sen återställa framvagnen för att jämna ut däckslitaget till vardags är det ju perfekt.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Hesselgren »

tror det finns svenska företag som kränger såna där justerbara fjäderbensplattor med.. ifall man inte vill handla av en okänd utlänsk säljare (osäkert)

Notuned
Övningskörning
Inlägg: 122
Blev medlem: 22 sep 2011, 18:30

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Notuned »

Jag skulle vilja sänka min 740. Tänkte det kan väl inte vara så svårt o få tag på en begagnad.
Så kikade runt lite. Fanns inget.

Kör alla kapade idag?

Får bli o köpa nytt. Vad ska man ha för något då? Eller vad rekommenderas?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Synd att du missade detta erbjudande: http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=63&t=72857
För en struntsumma kunde du löst medlemsskap i klubben, och köpt en riktigt bra väghållnings/sänkningssats för ett mycket bra pris.
Om du vill och har tur kanske det går att köpa satsen till reducerat pris fortfarande? Ring och fråga hos SAM om dom fortfarande kan
tänka sig att sälja för rabatterat pris, samt lös medlemsskap i klubben för 2013.

Finns iofs betydligt billigare väghållnings/sänksatser att få tag på, men jag tror att man får vad man betalar för när det gäller stötdämpare.
Sedan får man väl kanske fundera lite på om man ska behålla bilen en längre tid eller inte. Jag menar, med tanke på hur mycket pengar man
vill lägga ner i den.

P-boy
Färsk användare
Inlägg: 93
Blev medlem: 28 apr 2009, 01:53

Re: Väghållningstråden

Inlägg av P-boy »

Någon som vet om det finns grövre krängningshämmare bak att köpa till 960 91-94 med multilink?
Bild
Projekt: 760 TIC+
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=26&t=64252" onclick="window.open(this.href);return false;

Notuned
Övningskörning
Inlägg: 122
Blev medlem: 22 sep 2011, 18:30

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Notuned »

In The White skrev:Synd att du missade detta erbjudande: http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=63&t=72857
För en struntsumma kunde du löst medlemsskap i klubben, och köpt en riktigt bra väghållnings/sänkningssats för ett mycket bra pris.
Om du vill och har tur kanske det går att köpa satsen till reducerat pris fortfarande? Ring och fråga hos SAM om dom fortfarande kan
tänka sig att sälja för rabatterat pris, samt lös medlemsskap i klubben för 2013.

Finns iofs betydligt billigare väghållnings/sänksatser att få tag på, men jag tror att man får vad man betalar för när det gäller stötdämpare.
Sedan får man väl kanske fundera lite på om man ska behålla bilen en längre tid eller inte. Jag menar, med tanke på hur mycket pengar man
vill lägga ner i den.

Jag vill bara ha sänkfjädrar för utseendet.
Chassi har aldrig vart Volvos starka sida. Så där har jag en annan bil fullt uppgraderat chassi anpassad för barnkörning.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av In The White »

Aha! Ja det var ju en annan femma.
Finns ju tyvärr inte så mycket att välja på till 7/900 på den fronten tyvärr. Verkar som att det är Lesjöfors och Jamex man har att välja på då.
Nu finns det ju en del andra återförsäljare av sänkfjädrar som har "egna" sådana. Men efter lite efterforskning verkar det som att det är samma fjädrar som
Jamex, då dom är tillverkade i samma fabrik allihop som jag kollat.

Notuned
Övningskörning
Inlägg: 122
Blev medlem: 22 sep 2011, 18:30

Re: Väghållningstråden

Inlägg av Notuned »

Har blivit erbjuden o köpa 2 helt nya stötdämpare av en kompis fram. Jag var o kika på de, men det är ju "bara" stötdämpare också.
Ser nästan ut som bak kan man säga.

Är ju fjäderben fram. Hur "löser" man detta?
Är det svårt/drygt jobb att göra?

TurboAPC
Färsk användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 19 okt 2012, 13:22

Re: Väghållningstråden

Inlägg av TurboAPC »

Idag såg jag en riktigt fin 940 turbo med en gammal gubbe i, helt orörd! Den såg väldigt låg ut! Hur mycket skiljer det i höjd mellan vanlig GL och Turbo chassit?
Och vart kan man få tag på fjädrar ifrån en turbo?
Gillade verkligen stuket på den bilen!!

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: Väghållningstråden

Inlägg av qubert »

In The White har stenkoll på det där, men jag har för mig att 940 turbo ligger 2cm närmre marken. Volvo är nog bästa stället att leta efter turbofjädrar på, förutsatt att de inte utgått, men så illa kan det väl inte vara?

TurboAPC
Färsk användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 19 okt 2012, 13:22

Re: Väghållningstråden

Inlägg av TurboAPC »

Tänkte på en annan sak.
Detta var ju en tidig turbo. Men har även 940 ltt från 95 samma chassi som denna bil?

JE Jr
Ledamot
Inlägg: 3369
Blev medlem: 14 apr 2003, 21:57
Kör: 740GLE
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Väghållningstråden

Inlägg av JE Jr »

Menar inte att vara elak, men hur kan du vara säker på att den var orörd?

Fanns en lagom sänkningssats från Volvo förut, kanske den var monterad?

Skriv svar