Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 23 feb 2019, 13:53

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1 2 Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 10 feb 2019, 21:12 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 09 apr 2014, 21:50
Inlägg: 13
Satte i en aw71l låda i min 740 där ser satt zf automat innan och har satt direktström på selenoiden och den växlade sista växlen 2-3 gånger sen aldrig mer.
Bytt/spolat lådan och även bytt selenoid då den slutat klicka till en helt ny.
Men den vägrar.
Då jag låg under bilen och bytte så kan jag inte garantera till 100 att det inte kommit nåt skit men rann olja hela tiden så borde sköljts ut...
Var ska jag leta fel?


Upp
   
InläggPostat: 11 feb 2019, 08:01 
Offline
Sekreterare

Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Inlägg: 3229
Kör: 780, 945 m.m.
Ort: Stockholm. Klubbens representant i SVIS styrelse, Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Låter nästan som att du har fått nåt skräp som blockerar, eller att inre o-ringen är skadad.

Vad jag förstått så ska solenoidens funktion vara att blockera en oljekanal när uppväxling till fyran/od inte ska ske.
Dvs. olja ska passera förbi när uppväxling är tillåten.

Ta en titt på denna länk så fanns det ganska bra beskrivet hur det hänger ihop, samt hur IPDs "block off plate" fungerar och fulhacket som man kan göra själv, dvs kapa ett spår i solenoiden.

https://www.volvoclub.org.uk/faq/Transm ... msSolenoid

_________________
Bild
Leg. 7/900-mäklare ALLT ser bättre ut utan LED-ramp
780 -90, XC70 -13, 945 -98, V60 -12, GMC Sierra -96, 944 -91, 945 -95, 740 -88, 740 -87, 265 -76


Upp
   
InläggPostat: 11 feb 2019, 12:20 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 09 apr 2014, 21:50
Inlägg: 13
Ja jag misstänker med nåt skit.
Frågan är om man kan blåsa rent eller om man måste riva hela paketet.


Upp
   
InläggPostat: 11 feb 2019, 12:49 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17738
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Tror också på att antingen något som blockerar, kass tätning eller en ventil som gått fast.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 11 feb 2019, 14:39 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 09 apr 2014, 21:50
Inlägg: 13
Finns tärning att köpa löst?


Upp
   
InläggPostat: 11 feb 2019, 18:23 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17738
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Volvo (eller GCP) har fortfarande lite reservdelar kvar till AW lådorna.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 11 feb 2019, 20:41 
Offline
Sekreterare

Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Inlägg: 3229
Kör: 780, 945 m.m.
Ort: Stockholm. Klubbens representant i SVIS styrelse, Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Båda o-ringarna till solenoiden finns hos gcp, går även att beställa via volvohandlaren.
1239834 respektive 1239835

_________________
Bild
Leg. 7/900-mäklare ALLT ser bättre ut utan LED-ramp
780 -90, XC70 -13, 945 -98, V60 -12, GMC Sierra -96, 944 -91, 945 -95, 740 -88, 740 -87, 265 -76


Upp
   
InläggPostat: 11 feb 2019, 21:52 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 09 apr 2014, 21:50
Inlägg: 13
Har nu haft av selenoiden och putsat ytan och rengjort en massa och blåst med tryckluft i kanalerna och även blåst selenoiden med ström på.
Satt ihop och hissade bilen och körde med hjulen i luften och känns som den växlar sista men testtur växlar den inte.
Släpper den tryck nånstans?
Kan tycka den växlar när jag släpper gasen men så fort jag gasar så varvar den jättemycket.


Upp
   
InläggPostat: 11 feb 2019, 22:23 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17738
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Har du kickdownwiren rätt justerad?

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 11 feb 2019, 22:35 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 09 apr 2014, 21:50
Inlägg: 13
Det tror jag.
Hittade något på nätet om mellanrum mellan höljet o klumpen på 2mm nånstans


Upp
   
InläggPostat: 12 feb 2019, 11:13 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 09 apr 2014, 21:50
Inlägg: 13
Tom kört utan wiren kopplad men växlar inte upp ändå


Upp
   
InläggPostat: 12 feb 2019, 16:54 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17738
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
0,25-1,0mm ska det vara.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 12 feb 2019, 20:34 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 09 apr 2014, 21:50
Inlägg: 13
Kan en feljusterad wire göra att den inte växlar upp?


Upp
   
InläggPostat: 13 feb 2019, 17:03 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17738
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Den bör växla upp ändå, men är den för spänd gör den kickdown direkt man rör gasen nästan.

Men du bör ha den rätt justerad ändå då den styr en del saker i lådan.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 15 feb 2019, 12:05 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 09 apr 2014, 21:50
Inlägg: 13
Ok jo så tänker jag med.
Men felet borde sitta i ventilpaketet och inte i drevsatsen?
En annan fråga är varför sätter man kapade skruvar i fjädrarna på dom 3 kolvarna i lådan?
Sett flera klipp på Youtube att dom gör det


Upp
   
InläggPostat: 15 feb 2019, 14:21 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17738
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Det stummar accumolatorerna så lådan klarar mer vridmoment. Många i USA gör så när
de kör med 200+ hästar.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 15 feb 2019, 17:48 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 09 apr 2014, 21:50
Inlägg: 13
Misstänkte det så det kan inte ha negativ effekt att göra det då?
Och mitt fel borde väl sitta i ventilpaketet?
Beställt en sats med tärningar o kulor


Upp
   
InläggPostat: 15 feb 2019, 21:59 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17738
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Det enda är att lådan växlar lite hårdare.

Fick du tag på alla kulorna? Var i så fall?

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 16 feb 2019, 07:17 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 09 apr 2014, 21:50
Inlägg: 13
Aha ok då gör jag nog den operationen.
Volvo lyckades få fram ett paket med alla 10 kulor och alla packningar och tärningar till hela lådan.
1750 kosta det och visst hade det kanske varit billigare att byta till annan låda men kanske haft samma problem inom kort


Upp
   
InläggPostat: 16 feb 2019, 14:48 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17738
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
turboblondie skrev:
Aha ok då gör jag nog den operationen.
Volvo lyckades få fram ett paket med alla 10 kulor och alla packningar och tärningar till hela lådan.
1750 kosta det och visst hade det kanske varit billigare att byta till annan låda men kanske haft samma problem inom kort

Har du artickelnummret på den satsen?

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 17 feb 2019, 10:30 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 09 apr 2014, 21:50
Inlägg: 13
Inte än men kan ge dig det när jag fått paketet


Upp
   
InläggPostat: 17 feb 2019, 12:45 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17738
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kanon! [thum]

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 21 feb 2019, 21:44 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 09 apr 2014, 21:50
Inlägg: 13
Nu har jag bytt packningar och kulor och allt och den växlar fortfarande inte upp i sista...
Vad är då felet?


Upp
   
InläggPostat: 21 feb 2019, 21:58 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17738
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Jag hade ringt till någon automatlådemekare och frågat.

Overdriven är en Laylock, samma princip som OD:n i M46 lådorna.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: Igår, 10:33 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 09 apr 2014, 21:50
Inlägg: 13
Det absolut lustiga är att hissar jag bakänden på bilen och kör den med hjulen i luften så växlar den upp i sista hur fint som helst...
Jag fattar ingenting


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1 2 Nästa

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015