Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 12 dec 2017, 15:11

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 03 dec 2017, 16:10 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 297
Kör: Volvo 744 GL B230F
Hej, min bil har långsamt fått vibrationer på tomgång och när man lägger i Drive och har foten på bromsen kommer ännu mer vibrationer.
Jag misstänker kardanen som inte fått nån service på många år.. Motor och växellåda har nya kuddar.
Jag kollade min kardan och den saknar Flexdiskar ? Är det så det ska vara på en automat?
Nån som vet vilka knutkors jag ska ha ? Små , mellan eller största ? Dom är iallafall 3 stycken.
Undrar slutligen vilken storlek på stödlager som är till min bil?

Bilen är en Volvo 744 1991 B230F Rex/Regina AW70L Vaniljdoftgran


Upp
   
InläggPostat: 03 dec 2017, 16:50 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17115
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Jag tror att stödlagerhållaren är utsliten. Tyvärr brukar man få kraftiga vibrationer även efter bytet då de flesta nya hållare är alldeles för stumma. Den enda jag
hittat som funkar är från KL Racing, annars får man modda med en Dremmel.

Nej din kardan ska INTE ha Hardyskiva.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 03 dec 2017, 17:00 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 297
Kör: Volvo 744 GL B230F
Tack för svaret, jag har konstaterat ett glapp i stödlagret och jag tänkte byta knutkors samtidigt.
Vet du möjligtvis vilka knutkors som är till min årsmodell ? Samt stödlager diameter?
Varför är det inte hardyskiva på automat? Vibrerar dom mindre? .. Mercedes i jämförelse har ju en hardyskiva i båda ändarna på automat :P


Upp
   
InläggPostat: 03 dec 2017, 17:37 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17115
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Uj! Nej det kan jag inte i huvudet faktiskt. Men kolla runt lite på olika hemsidor så framgår det säkert vilka mått.

Vet faktiskt inte varför automat inte har Hardy, men jag är bara glad att slippa ha det.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 03 dec 2017, 17:40 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17115
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Här hittade jag:

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/stodlager-komplett-sats-740_-760-_-940_-960-for-508mm-kardanaxel-.html

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 03 dec 2017, 18:16 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 297
Kör: Volvo 744 GL B230F
Har beställt en sådan till min 51mm kardan, tack!


Upp
   
InläggPostat: 03 dec 2017, 18:30 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17115
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Det var så lite! :)

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 03 dec 2017, 19:55 
Offline
Klubbmedlem 2017

Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Inlägg: 3055
Kör: 740 Surbo -87
Ort: Dala-Järna
Glt med M46 har inte heller hardyskiva

_________________
Vem fan behöver turbo när det finns träskor


Upp
   
InläggPostat: 03 dec 2017, 21:43 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 297
Kör: Volvo 744 GL B230F
verkar som att ingen 740 har hardyskiva? Det kanske kom på 940 bara..


Upp
   
InläggPostat: 05 dec 2017, 21:48 
Offline
Övningskörning

Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Inlägg: 297
Kör: Volvo 744 GL B230F
Har fått stödlagret från Klracing. Tycker gummit är stenhårt på denna variant också .. kan knappt känna skillnad på metall och gummi delen.. :) men det funkar nog.


Upp
   
InläggPostat: 06 dec 2017, 06:37 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17115
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Ja gummit får gärna vara hårt, men det skall finnas en liten spalt mellan gummiringarna på ena sidan.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015