Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 20 jul 2018, 16:33

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 770 inlägg ]  Gå till sida Föregående 127 28 29 30 31
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 24 aug 2015, 18:12 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17455
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
bosabengt skrev:
In The White skrev:
Tror inte att några mm hit eller dit har någon inverkan på vägegenskaperna faktiskt.

Jag skulle tro att du har för mycket toe in.



Bara att göra en hjulinställning då? =)

Det hade jag fått gjort i alla fall.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 09 maj 2016, 21:45 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Inlägg: 1622
Kör: Vårdslöst
Någon här som kört med dubbla fjädrar bak på forumets huvudvagnar? I sådana fall, hur löste ni det? :)

_________________
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
- Volvo 940 GL B204FT -92
Ex: Volvo 740 SE - 92, Audi A6 2,4 Quattro -00, Volvo 940 GL -94, Volvo 945GL -91, Volvo 745 GL -91, Volvo 740 GL -89, Volvo 740 GL/E -90

Garaget.org/Bamzefan


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 09 maj 2016, 22:00 
Offline
Van forumsanvändare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Inlägg: 1061
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora
Nu blir jag nyfiken, varför vill du ha dubbla fjädrar? :)

_________________
Min något döda projekttråd


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 09 maj 2016, 22:22 
Offline
Klubbmedlem 2018

Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Inlägg: 1622
Kör: Vårdslöst
qubert skrev:
Nu blir jag nyfiken, varför vill du ha dubbla fjädrar? :)


Få den styvare/stummare bak utan större kostnader. Har läst om det men aldrig fått det klart för mig hur folk gör. Ett billigare alternativ än att köpa förstärkta :)

_________________
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
- Volvo 940 GL B204FT -92
Ex: Volvo 740 SE - 92, Audi A6 2,4 Quattro -00, Volvo 940 GL -94, Volvo 945GL -91, Volvo 745 GL -91, Volvo 740 GL -89, Volvo 740 GL/E -90

Garaget.org/Bamzefan


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 09 maj 2016, 23:51 
Offline
Van forumsanvändare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Inlägg: 1061
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora
Vill du få den styvare för att kunna lasta mer, eller för att få bättre väghållning? Vill du hemmameka något för bättre väghållning skulle jag vilja styra dig mot att byta till tjockare olja i bakdämparna. Jag kör biltemas billigaste helsyntetiska 5w-40 i mina bakdämpare och de är i princip perfekta. Borra hål, pumpa ut all olja, fyll rikligt, täta med en lapp kraftigt gummi och slangklämmor. Har du kombifjädrar bak är den redan tillräckligt styv i fjädrarna - jag kör med kapade sedanfjädrar bak numera och är helnöjd. Körde ett tag med de hårdaste bakfjädrarna - de förstärkta till 245 från biltema och det var grymt för lastkapaciteten men inte optimalt för komfort eller väghållning.

_________________
Min något döda projekttråd


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 07 mar 2017, 17:42 
Offline
Dags att bli medlem?

Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Inlägg: 5814
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Tjenixen!

Hittade justerbara sportstötdämpare till 7/900 här http://www.retroturbo.com/?product_cat=7900shocks
Man kan beställa dämpare som är kortade -30mm eller -60mm, ca 4000kr +frakt för fyra idag 2017-03-07.

Klipper in texten för framtida bruk:

Citat:
Volvo 740 Series, GAZ GAI Adjustable Shocks (front)

RetroTurbo Motorsport is an Authorized Reseller of GAZMATIC INTERNATIONAL.

Volvo 740 Series GAZ GAI adjustable dampers. These telescopic inserts will enhance handling of your classic Volvo 740 much better than any standard shocks currently available on the market. Inserts can be custom built in various open and closed lengths and will adjust bump and rebound off a single control knob. GAZ GAI series of adjustable shocks offer 20 point adjustment.

GAZ GAI series are available in below lengths:
- standard,
- short -30mm,
- extra short -60mm.
… send us a question if you need different length!

We do offer a matching set of Volvo 740 GAZ GT rear dumpers -> here<- order both sets together to avoid delay and save £££’s on shipping!

Shocks are new and come as set of two. As standard they come with 12 months GAZ warranty. These shocks are TUV certified!


&

Citat:
Volvo 740 Series, GAZ GT Adjustable Shocks (rear)

Volvo 740 Series GAZ adjustable dampers. These telescopic dampers will enhance your classic Volvo handling capabilities. This unit can be built in various open and closed lengths and will adjust bump and rebound off a single control knob.

GAZ GT series offers 20 point adjustment.

GAZ GT series are available in below lengths:
- standard,
- short -30mm,
- extra short -60mm.
- send us a question if you need different length!

Item is new and comes as set of 2 dampers. As well you get 12 months GAZ warranty!

We offer a matching set of GAZ GAI front dumpers -> here <- order it together to avoid delay and save on carriage cost!

_________________
http://www.garaget.org/steifan Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 07 okt 2017, 21:02 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Inlägg: 510
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn
Angående "bump steer" på rejält sänkta 940.

Är det någon som har problem med att toe ändrar sig kraftigt när bilen fjädrar ut helt trots monterade kit för att lösa problemet?
Jag har monterat styrvinkelkitt från MKM och flera distanser för att få till vinkeln på länkarmen.
http://www.mkmotorsport.se/products/sty ... o-740-940/
När bilen står plant och gungas så syns inte några direkta problem med bump steer men fullt utfjädrad skiljer nog 2-3cm.
Bilen är väldigt hård fram och när ett "gupp/håla" körs i med fart så känns bilen nervös. Toe är bara justerad med ögonmått ännu så inom 0+/- 2mm borde den stå nu. Brukar ligga där når jag justerat efter styrledsbyte och liknande innan.

Är det normalt att den är lite nervös vid ojämn väg när den är så ombyggd eller går det få bort?
Funderar på att korta dämparna så den inte fjädrar ut så långt men det tar ju inte bort nervositeten.

Edit: Bilar kan ju blir nervösa/spårkänsliga av negativ toe så är mitt problem bump steer eller något annat är frågan?


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 07 okt 2017, 21:35 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17455
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
GT42 skrev:
Angående "bump steer" på rejält sänkta 940.

Är det någon som har problem med att toe ändrar sig kraftigt när bilen fjädrar ut helt trots monterade kit för att lösa problemet?
Jag har monterat styrvinkelkitt från MKM och flera distanser för att få till vinkeln på länkarmen.
http://www.mkmotorsport.se/products/sty ... o-740-940/
När bilen står plant och gungas så syns inte några direkta problem med bump steer men fullt utfjädrad skiljer nog 2-3cm.
Bilen är väldigt hård fram och när ett "gupp/håla" körs i med fart så känns bilen nervös. Toe är bara justerad med ögonmått ännu så inom 0+/- 2mm borde den stå nu. Brukar ligga där når jag justerat efter styrledsbyte och liknande innan.

Är det normalt att den är lite nervös vid ojämn väg när den är så ombyggd eller går det få bort?
Funderar på att korta dämparna så den inte fjädrar ut så långt men det tar ju inte bort nervositeten.

Edit: Bilar kan ju blir nervösa/spårkänsliga av negativ toe så är mitt problem bump steer eller något annat är frågan?


Ökar du caster blir den lite lugnare.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 08 okt 2017, 21:52 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Inlägg: 510
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn
Ökad caster brukar ju funka vid spårkänslighet men funkar det när bilen reagerar vid gupp också?


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 09 okt 2017, 17:29 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17455
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Teoretiskt borde det bli bättre. Har du så du kan justera caster, eller du kör med original länkarmsstag?

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 09 okt 2017, 20:35 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Inlägg: 510
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn
Jag har så det går att justera caster också. Får prova att skruva på lite till och se hur det blir.


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 09 okt 2017, 21:05 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17455
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Ja det går ju alltid att prova. Blir det inte bättre kan man ju alltid justera tillbax.

Jag ökade på caster på min vite och jag märker inget av bumpsteer trots sänkningen. Nu vet jag inte om det är den ökade castern som gör det, men när jag sänkte
min 745 med original caster blev den slingrig.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 10 okt 2017, 21:24 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Inlägg: 510
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn
Det låter lovande! Får nog plocka fram bilen och testa. :)


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 01 jul 2018, 16:19 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Inlägg: 2708
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
Hej folket. Var ett jäkla tag sedan man skrev något här.
Men jag har en liten undran. Har precis köpt mig en 740 TIC 1990 med Jspec coilovers monterat. Ska det bara vara en fjäder på detta viset eller ska det sitta "hjälpfjäder" där? Bilen studsar ju fram i princip. Så finns risk att dessa åker av.

Bifogar bild.

Bild

_________________
Sommarbil: Volvo V70 2.5ft R-Design 2011. Året-runt bil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 01 jul 2018, 19:30 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Inlägg: 510
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn
Denesfay skrev:
Hej folket. Var ett jäkla tag sedan man skrev något här.
Men jag har en liten undran. Har precis köpt mig en 740 TIC 1990 med Jspec coilovers monterat. Ska det bara vara en fjäder på detta viset eller ska det sitta "hjälpfjäder" där? Bilen studsar ju fram i princip. Så finns risk att dessa åker av.

Bifogar bild.

Bild


Ligger fjädern lös när du lyfter bilen? Isåfall behöver du hjälpfjädern inte annars. Hjälpfjäderns uppgift är enbart att hålla huvudfjädern på plats när bilen fjädrar ut fullt.

Om bilen ”studsar” fram är stötdämparna dåliga, fjädrarna för hårda eller fjädrar och dämpare är för dåligt anpassade till varandra.


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 01 jul 2018, 19:49 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Inlägg: 2708
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
GT42 skrev:
Denesfay skrev:
Hej folket. Var ett jäkla tag sedan man skrev något här.
Men jag har en liten undran. Har precis köpt mig en 740 TIC 1990 med Jspec coilovers monterat. Ska det bara vara en fjäder på detta viset eller ska det sitta "hjälpfjäder" där? Bilen studsar ju fram i princip. Så finns risk att dessa åker av.

Bifogar bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images ... 06cc68c.jp


Ligger fjädern lös när du lyfter bilen? Isåfall behöver du hjälpfjädern inte annars. Hjälpfjäderns uppgift är enbart att hålla huvudfjädern på plats när bilen fjädrar ut fullt.

Om bilen ”studsar” fram är stötdämparna dåliga, fjädrarna för hårda eller fjädrar och dämpare är för dåligt anpassade till varandra.


Nej dom ligger ej löst. Men dom är precis så dom ligger i spänn dvs. så mjukt ställda dom kan vara?
Men nu vet jag vad en hjälpfjäder är till för. :D

Jag tror att fjädrarna är lite för hårda. Stötdämparna är dom som följde med coiloversen. Dock har jag inte kört bilen så värst mycket sedan inköp. Så det kan hända att det är bak som fjädrarna är för hårt inställda så det blir studseffekt av dom. Ska kontrollera fjädrarna bak och se om dom sitter åt alldeles för hårt. Så jag ger det en chans. Dock är motorn just nu ur för rostlagning osv. Tackar för svar! [thum]

_________________
Sommarbil: Volvo V70 2.5ft R-Design 2011. Året-runt bil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 01 jul 2018, 20:17 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17455
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Denesfay skrev:
GT42 skrev:
Denesfay skrev:
Hej folket. Var ett jäkla tag sedan man skrev något här.
Men jag har en liten undran. Har precis köpt mig en 740 TIC 1990 med Jspec coilovers monterat. Ska det bara vara en fjäder på detta viset eller ska det sitta "hjälpfjäder" där? Bilen studsar ju fram i princip. Så finns risk att dessa åker av.

Bifogar bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images ... 06cc68c.jp


Ligger fjädern lös när du lyfter bilen? Isåfall behöver du hjälpfjädern inte annars. Hjälpfjäderns uppgift är enbart att hålla huvudfjädern på plats när bilen fjädrar ut fullt.

Om bilen ”studsar” fram är stötdämparna dåliga, fjädrarna för hårda eller fjädrar och dämpare är för dåligt anpassade till varandra.


Nej dom ligger ej löst. Men dom är precis så dom ligger i spänn dvs. så mjukt ställda dom kan vara?
Men nu vet jag vad en hjälpfjäder är till för. :D

Jag tror att fjädrarna är lite för hårda. Stötdämparna är dom som följde med coiloversen. Dock har jag inte kört bilen så värst mycket sedan inköp. Så det kan hända att det är bak som fjädrarna är för hårt inställda så det blir studseffekt av dom. Ska kontrollera fjädrarna bak och se om dom sitter åt alldeles för hårt. Så jag ger det en chans. Dock är motorn just nu ur för rostlagning osv. Tackar för svar! [thum]

Utan att säkert veta så TROR jag att man i bland snålar in på kvalitén på dämparna i de
billigare coiloverpaketen. Inte sagt att dina tillhör dom!

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 01 jul 2018, 20:32 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 13 jan 2004, 22:00
Inlägg: 2708
Kör: Volvo 744 T5 -90
Ort: Eskilstuna
In The White skrev:
Denesfay skrev:
GT42 skrev:

Ligger fjädern lös när du lyfter bilen? Isåfall behöver du hjälpfjädern inte annars. Hjälpfjäderns uppgift är enbart att hålla huvudfjädern på plats när bilen fjädrar ut fullt.

Om bilen ”studsar” fram är stötdämparna dåliga, fjädrarna för hårda eller fjädrar och dämpare är för dåligt anpassade till varandra.


Nej dom ligger ej löst. Men dom är precis så dom ligger i spänn dvs. så mjukt ställda dom kan vara?
Men nu vet jag vad en hjälpfjäder är till för. :D

Jag tror att fjädrarna är lite för hårda. Stötdämparna är dom som följde med coiloversen. Dock har jag inte kört bilen så värst mycket sedan inköp. Så det kan hända att det är bak som fjädrarna är för hårt inställda så det blir studseffekt av dom. Ska kontrollera fjädrarna bak och se om dom sitter åt alldeles för hårt. Så jag ger det en chans. Dock är motorn just nu ur för rostlagning osv. Tackar för svar! [thum]

Utan att säkert veta så TROR jag att man i bland snålar in på kvalitén på dämparna i de
billigare coiloverpaketen. Inte sagt att dina tillhör dom!


Ja jag kan tänka mig det. Faktiskt aldrig hört något bra om Jspecs egna coilovers. Kör med BC racing på min V70. inga som helst problem med komforten där. Men jag ger dom en chans.

_________________
Sommarbil: Volvo V70 2.5ft R-Design 2011. Året-runt bil: Volvo 740 Turbo Intercooler 1990.


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 01 jul 2018, 22:12 
Offline
Klubbmedlem 2018
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Inlägg: 510
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn
Med den stora muttern under fjädern kan du förspänna fjädern med framför allt justera höjden på bilen.
Hårdheten beror mest på hur hård fjädern är. Det finns mängder olika hårdhet på fjädrar med diameter 60mm som är vanlig på coilover-kiten.
Även "hårdheten" på dämparen påverkar hur hård bilen känns att köra.
En för mjuk dämpare orkar inte håla mot en hård fjäder och då kommer bilen att hoppa fram på ojämn väg. Ungefär som när ungdomarna kapar fjädrarna rejält och fortsätter köra med dämpare som gått 40000mil.

Tyvärr brukar många ha problem med dämpare som tar slut fort när de monterat coiloverkit. Vet inte vilka märken som är bättre eller sämre.
Har aldrig kört med det själv. Jag har byggt egna fjäderben och kör bilsteindämpare till dem. Funkar kanon!


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Väghållningstråden
InläggPostat: 02 jul 2018, 16:58 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 17455
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
GT42 skrev:
Med den stora muttern under fjädern kan du förspänna fjädern med framför allt justera höjden på bilen.
Hårdheten beror mest på hur hård fjädern är. Det finns mängder olika hårdhet på fjädrar med diameter 60mm som är vanlig på coilover-kiten.
Även "hårdheten" på dämparen påverkar hur hård bilen känns att köra.
En för mjuk dämpare orkar inte håla mot en hård fjäder och då kommer bilen att hoppa fram på ojämn väg. Ungefär som när ungdomarna kapar fjädrarna rejält och fortsätter köra med dämpare som gått 40000mil.

Tyvärr brukar många ha problem med dämpare som tar slut fort när de monterat coiloverkit. Vet inte vilka märken som är bättre eller sämre.
Har aldrig kört med det själv. Jag har byggt egna fjäderben och kör bilsteindämpare till dem. Funkar kanon!

Håller med angående Bilstein, dom bästa dämparna jag haft.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 770 inlägg ]  Gå till sida Föregående 127 28 29 30 31

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015