B230K motorn behöver startspray ibland
B230K motorn behöver startspray ibland
När bilen inte körts på två veckor eller mer startar den inte utan startspray.
Kan någon komponent i bränslesystemet orsaka detta?
Det har inte varit så förut.
Det är inga andra problem.
Det är en tvåportsförgasre.
Kan någon komponent i bränslesystemet orsaka detta?
Det har inte varit så förut.
Det är inga andra problem.
Det är en tvåportsförgasre.
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 3687
- Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
- Kör: 745 GLE -88a
- Ort: Dala-Järna
Re: B230K motorn behöver startspray ibland
Låter som en bränslepump som börjar ge upp
Vem fan behöver turbo när det finns träskor
Re: B230K motorn behöver startspray ibland
Har bytt ut pumpen tidigare, men det påverkade inte startproblemet.
Re: B230K motorn behöver startspray ibland
Behöver den startgas så brukar det betyda att det saknas bränsle och påverkas det av tid så kan det ju vara så att bränslet rinner tillbaka till tanken med tiden.
Re: B230K motorn behöver startspray ibland
Tror på den teorin.
Det sitter väl inte någon backventil i ett förgasarsystem?
Det är en Pierburg förgasare som delvis styrs från databoxen.
Så det finns flera komponenter än i ett äldre bränslesystem.
Det sitter väl inte någon backventil i ett förgasarsystem?
Det är en Pierburg förgasare som delvis styrs från databoxen.
Så det finns flera komponenter än i ett äldre bränslesystem.
Re: B230K motorn behöver startspray ibland
Någonting måste stoppa bränslet från att rinna tillbaka hela vägen till tanken. Vanligtvis är det pumpen som gör det jobbet.
Re: B230K motorn behöver startspray ibland
Finns det någon bra elektrisk pump att testa med?
Provade en lågpris pump tidigare men den fungerade bara några mil.
Provade en lågpris pump tidigare men den fungerade bara några mil.
- Arly165
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 4744
- Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
- Kör: 740 GLT 16 Valve
- Ort: Hässelby 165
- Kontakt:
Re: B230K motorn behöver startspray ibland
Har du förpump i tanken? Har du kontrollerat så att inte förfiltret på tankarmaturen inte är igensatt? Det hade det blivit på min. För övrigt så behöver inte B230K någon elektrisk bränslepump, min 89 har enbart den mekaniska pumpen på blocket.
Du trycker väl ner gaspedalen innan du startar så att automatchokens fjäder återställer sig dvs aktiverar choken?
Du trycker väl ner gaspedalen innan du startar så att automatchokens fjäder återställer sig dvs aktiverar choken?
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!
Re: B230K motorn behöver startspray ibland
Problemet är ju att bränslet tydligen sjunker tillbaka efter 2 veckor så
att motorn måste köras på startmotorn länge innan den startar.
Annars fungerar allt bra.Det här har pågått flera år så jag tror inte
att det är pumpen som orsakar det.
Det borde gå att koppla in en elektrisk pump mellan den mekaniska
pumpen och förgasaren genom att kapa slangen.Då kan man köra den elektriska pumpen några
sekunder innan start för att få fram bensinen till förgasaren.
Den kan ju också fungera som reserv ifall den mekaniska lägger av.
Det borde fungera.
Eller?
att motorn måste köras på startmotorn länge innan den startar.
Annars fungerar allt bra.Det här har pågått flera år så jag tror inte
att det är pumpen som orsakar det.
Det borde gå att koppla in en elektrisk pump mellan den mekaniska
pumpen och förgasaren genom att kapa slangen.Då kan man köra den elektriska pumpen några
sekunder innan start för att få fram bensinen till förgasaren.
Den kan ju också fungera som reserv ifall den mekaniska lägger av.
Det borde fungera.
Eller?
Re: B230K motorn behöver startspray ibland
Den mekaniska pumpen fungerar gissningsvis som bakventil så ta reda på om det är så eller om det sitter någon bakventil någon annan stans i bränslesystemet och byt den delen istället för att hacka in nödlösningar.