Bilen får ingen tändpuls

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
RMn
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 apr 2023, 00:41

Bilen får ingen tändpuls

Inlägg av RMn »

Bilen är en 965-93 med 3i motor, som fått ny topp. Efter detta startar den inte. Den får ingen gnista, någon gång har den dock fått detta och gått några sekunder för att stanna av sig själv. Jag har från början bytt till ny kamaxellägesgivare ( också provat med återmontera den gamla), vevaxelgivare, temperaturgivare, bägge slutstegen (beg). Provat annan luftmassemätere. Kontrollerat alla säkringar och jordningar. Den får +12V till ena kabeln till tändspolarnas sekundärsida, men pulsen - som går via slutstegen uppstår inte. Nu vet jag inte hur jag skall gå vidare.
Bilens motorstyenheten Motoronic 1,8 går det inte att läsa av felkoder på. Så fort man sticker in sladden med mätproben i box A uttag 2 lyser dioden konstant rött. Är det samma styrenheter mellan 1990- 1994? om jag skulle prova att byta den?

RMn
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 apr 2023, 00:41

Re: Bilen får ingen tändpuls

Inlägg av RMn »

Felet är löst. En jordning var bristfällig till främre slutsteg, placerad på framsida av bulben på insugningsröret för tändpulser till cylinder 1, 5 och 3. På denna motorstyrehet (Motoronic 1,8) fungerade då inte heller det bakre slutsteget för cylinder 6, 2 0ch 4. Enligt ej verifierad uppgift skall för senare motorer med Motoronic 4.4, det bakre slutsteget fungera även om det är fel på det främre.
OBSEVERA att denna jordpunkts placering för främre slutsteget är felaktigt beskrivet i Volvo´s elschema. Där är denna jordpunkt beskriven som gemensam med det bakre slutsteget och benämnd 31/32 och beskriven placerad på topplockets baksida mot kupén. I verkligheten sitter den vid vänster motorfästes nedre del mot motorn och kupésidan.
Det finns ett antal styrenheter med olika nummer som ändå passar till 1993:an. Provade med flera som fungerade och det gjorde även den som hade låst felkod.

Skriv svar