B230e går dåligt
B230e går dåligt
Jag har en b230e från 1987
För ca 1 vecka sen gick den bra men efter ca 30 minuter började den att hoppa som att man kör med soppatorsk. Jag stängde av bilen och startade den igen och den gick jätte bra i ca 30 min till.
Men för ett par dagar sedan började detta hända efter ca 5 minuters körning och det hjälpte inte av att stänga av bilen och sätta på den igen.
Jag har testat att byta tändspole utan resultat
För ca 1 vecka sen gick den bra men efter ca 30 minuter började den att hoppa som att man kör med soppatorsk. Jag stängde av bilen och startade den igen och den gick jätte bra i ca 30 min till.
Men för ett par dagar sedan började detta hända efter ca 5 minuters körning och det hjälpte inte av att stänga av bilen och sätta på den igen.
Jag har testat att byta tändspole utan resultat
-
- Moderator
- Inlägg: 20160
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: B230e går dåligt
Längesedan bränslefiltret byttes?
Re: B230e går dåligt
.
Jag bytte bränslefilter i början av sommaren. Däremot en gång i sommras blev jag tvungen att tanka ca 3 litet med 1% olja i sig. Men detta var i sommras och det känns konstigt att det skulle påverka nu. Men jag ska byta bränslefilter en gång till för att vara säker
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
- Kör: 745 GLE -88a
- Ort: Dala-Järna
Re: B230e går dåligt
Kolla så du inte har nåt stort vakuumläckage nånstans.
T ex så vill gärna bälgen under insuget krypa loss om gummiupphängningen till bränslehuvudet är dålig och den kanske kryper till rätta när du stänger av.
Skulle det vara tändningsrelaterat skulle varvräknaren leva rövare
T ex så vill gärna bälgen under insuget krypa loss om gummiupphängningen till bränslehuvudet är dålig och den kanske kryper till rätta när du stänger av.
Skulle det vara tändningsrelaterat skulle varvräknaren leva rövare
Vem fan behöver turbo när det finns träskor
Re: B230e går dåligt
bakre pumpen i tanken?
bilen svårstartad under halv tank.
sen har du den gamla armaturen med plåt
kan det va rosthål men oftast känner man det
via bensinlukt...öppna luckan i skuffen 4-bult
och kolla.
bilen svårstartad under halv tank.
sen har du den gamla armaturen med plåt
kan det va rosthål men oftast känner man det
via bensinlukt...öppna luckan i skuffen 4-bult
och kolla.
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"
-
- Moderator
- Inlägg: 20160
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: B230e går dåligt
På min 745 hade det rostat hål på röret från armaturen, så helt klar är en sådan sak
värt att kolla upp...
Re: B230e går dåligt
Jag har tagit ur bränslepumpen i tanken och jag har testat att den funkar genom att bara sätta den snabbt mot batteriet.
Men jag har nu också upptäckt att kylarvattnet tar slut väldigt fort jag kollade nygligen och det var helt tomt. Samt att det rycker vit ur avgasröret (även på sommaren) oljan var lite ljusare än vanligt. Kan det vara topplockspackningen som är sönder och därför gör att bilen går dåligt?
Men jag har nu också upptäckt att kylarvattnet tar slut väldigt fort jag kollade nygligen och det var helt tomt. Samt att det rycker vit ur avgasröret (även på sommaren) oljan var lite ljusare än vanligt. Kan det vara topplockspackningen som är sönder och därför gör att bilen går dåligt?
-
- Moderator
- Inlägg: 20160
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: B230e går dåligt
Absolut kan det vara så.
Köp en Payen eller Elring om du ska byta, det är mitt tips.
Köp en Payen eller Elring om du ska byta, det är mitt tips.
Re: B230e går dåligt
Jag googlade på min tankarmatur och då märkte jag att alla armaturer som såg ut som min inte hade en bränslepump i tanken och jag har hört andra med b230e som inte har pump i tanken.
Min armatur har 2 kablar som sticker upp i toppen och alla Tankarmaturer som har en bränslepump har 4 kontakter i toppen.
(Det sitter alltså en pump på min som jag tror är eftermonterad eftersom man stulit kablar från tankmätarens kablar)
Stämmer detta eller är jag helt fel ute?
Min armatur har 2 kablar som sticker upp i toppen och alla Tankarmaturer som har en bränslepump har 4 kontakter i toppen.
(Det sitter alltså en pump på min som jag tror är eftermonterad eftersom man stulit kablar från tankmätarens kablar)
Stämmer detta eller är jag helt fel ute?
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
- Kör: 745 GLE -88a
- Ort: Dala-Järna
Re: B230e går dåligt
Alla insprutningsmotorer på 740 har pump i tanken (Regina har högtryckspump)
De utan förpump är förgasarmotorer eller diesel så antagligen har någon bytt armatur och tagit en sån
De utan förpump är förgasarmotorer eller diesel så antagligen har någon bytt armatur och tagit en sån
Vem fan behöver turbo när det finns träskor
Re: B230e går dåligt
Men borde de då inte va fler än 3 kontakter som går till tankarmaturen? De som sitter där nu är en svart som jordar tankarmaturen, och sen en brun och grå som går till tankmätaren på tankarmaturen (de har man klippt av och sedan dragit till bränslepumpen) så de finns inga kablar original som går till bränslepumpen.
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 3686
- Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
- Kör: 745 GLE -88a
- Ort: Dala-Järna
Re: B230e går dåligt
Bränslepumpen är jordad i karossen, sen sitter det tre kablar i bilens kontakt där två är till tankmätaren och en tredje rosa är till tankpumpen
Vem fan behöver turbo när det finns träskor