745 91a stannar ibland

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
T22mannen
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 mar 2023, 15:51

745 91a stannar ibland

Inlägg av T22mannen »

Hej, det är så att jag kört fast i felsökningen av bruksbilen som är en 745 med rex/regina styrning, hoppas få lite tips från er.

Motorn lägger alltså av, det har hänt både under körning och på tomgång. Hittills är det inte så ofta, eller ja typ en gång varje körtillfälle.
Efter att den dött, är det omöjligt att starta den, OM man inte vrider av tändningen först. Så om bilen dör under färd måste jag snabbt vrida nyckeln till 1 och sen 2, sen är det bara att köra vidare som inget har hänt.

Vet inte om det finns gnista när den dör, men jag hör att soppapumpen jobbar när jag kör på startmotorn.

Fick felkoden 1-4-3 en gång, knackgivarsignal.
Hur ska man tyda det, har motorn knackat då eller har den tappat kontakten? Jag kan ta bort kontaktstycket till knackgivarn utan någon skillnad på gång.

Jag har bytt soppapumpen, inbillade mig att den gamla lät lite väl illa, men det löste inte problemet.
Också bytt knackgivaren till en bättre beg.

Jag vet inte vart jag ska fortsätta, vad är det som kan göra att motorn dör, för att sen fungera bara av att slå av tändningen snabbt?

Jag har en reservdelsbil också 91 med rex/regina, är det nåt jag ska försöka ta från den, typ styrbox? Vart sitter den?