”Injustering laddtryck”

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

”Injustering laddtryck”

Inlägg av jonte_malmö »

Jag var inne på BSR’s hemsida och kollade deras trim till 940 FTT, kitet med chip kostar 2500 men de tar även 1500 för ”injustering av laddtryck”. Funderar mest på hur de gör, nån som vet? Om man trimmar själv brukar man ju köra brickor eller pys men känns ju lite oseriöst om BSR gör det. Kan det vara en justerbar wastegate som ingår? Låter nästan för billigt då bara en sådan brukar kosta runt 1000kr. Finns det nått annat sätt de höjer på?

https://sv.bsr.se/trimsatser/t/772/volv ... 9-b-230-ft
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: ”Injustering laddtryck”

Inlägg av In The White »

Utan att säkert veta så TROR jag att dom chimsar originalklockan. Om du kollar på 175
och 205 hk kitten till LTT så ingår det Wg-klocka i dom.

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: ”Injustering laddtryck”

Inlägg av jonte_malmö »

Ok, låter rimligt. Men betydligt billigare att köpa ett chip för en tusing och sätta ett par brickor själv då :twisted:

Edit: Deras "Eco trim 155hk" till LTT är samma, chip och att man får köpa till injustering för 1500 så du har nog rätt.
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: ”Injustering laddtryck”

Inlägg av In The White »

jonte_malmö skrev:Ok, låter rimligt. Men betydligt billigare att köpa ett chip för en tusing och sätta ett par brickor själv då :twisted:

Edit: Deras "Eco trim 155hk" till LTT är samma, chip och att man får köpa till injustering för 1500 så du har nog rätt.
Ja Eco säljs också utan Wg-klocka.

Du får dock mycket bättre laddrtyckskurva med spänstigare klocka än chimsad original.

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: ”Injustering laddtryck”

Inlägg av jonte_malmö »

Jag mejlade och frågade, här är svaret:

"I de 1500 ingår justering av laddtrycket. Vi rekommenderar att man köper till 0,8 bars WG som vi sedan justerar till korrekt värde. Det sitter en justerbar wastegate original men i och med bilens ålder är dessa i stort sett alltid sönderrostade och väldigt trötta så laddtrycket regleras inte korrekt alls.
Arbetet utförs med vägtester och tar ca 1 - 3 timmar."
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: ”Injustering laddtryck”

Inlägg av In The White »

Ja att investera i hårdare klocka är klart att rekomendera.

0,8 klockan som man "förspänner" en aning kommer funka kalas. Jag kör med 0,6 klocka
som är förspännd och laddar 0,8.

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: ”Injustering laddtryck”

Inlägg av jonte_malmö »

In The White skrev:Ja att investera i hårdare klocka är klart att rekomendera.

0,8 klockan som man "förspänner" en aning kommer funka kalas. Jag kör med 0,6 klocka
som är förspännd och laddar 0,8.
Låter som en bra idé, kommer nog att göra nått sånt fast själv så det blir lite billigare än BSR:s paket. Bara deras chip kostar 2500, man kan nog få bra chip, justerbar klocka och allt för runt 2000 och göra jobbet själv.

Mina gamla två LTT aut. köttade jag genom Timo bränslechip, chimsning, pysning mm och kommer göra det betydligt lugnare denna gången. Den första small lådan på och den andra hade jag tom en 16T på och där rasade motorn. Men de var kul att köra :twisted:
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: ”Injustering laddtryck”

Inlägg av In The White »

Ja justera in laddtrycket själv är ju inga konstigheter.

Skriv svar