940 Turbo förbrukning

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 368
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

940 Turbo förbrukning

Inlägg av bönan »

Hej,
Jag sitter och funderar på att byta till en 940 för att spara lite pengar. Har åkt 960 och även om det är en fantastisk bil är den dyr att åka med. Har snittat på över litern under senaste året och drygt 3000 mil. Tycker det är jättesvårt att hitta bra info om faktisk förbrukning. De flesta på internet verkar vara gasglada 19-åringar med bakvänd keps. :lol:

Så, vad drar egentligen en manuell 940 lättrycks/fulltrycksturbo per mil? Bil i fräscht originalskick då, bra däck osv. 90% landsväg och jag kör som folk.

Min gamla fyrväxlade 240 med förgasarmotor drar 0.82 så jag tycker att det borde gå att komma billigare undan än så? Hade en 740 med B230F förut som jag kom ner i nästan 0.7 med. Lättrycksturbo har jag läst mycket negativt om när det gäller förbrukningen, men det borde väl inte skilja så mycket, enda skillnaden är väl lägre laddtryck? Är smått sugen på en sådan, skulle spara 600 kr/månaden i försäkring...

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: 940 Turbo förbrukning

Inlägg av Moto-XXX »

940 Turbo och lättrycksturbo har mycket riktigt samma motorer och det enda som skiljer är laddtrycket.
Vad gäller förbrukningen är det svårt att jämföra siffror eftersom alla har sina egna körcykler så förhoppningsvis är det nån här som har haft både 960 och 940 som kan svara på hur stor skillnad det är mellan dem.

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: 940 Turbo förbrukning

Inlägg av Lehto »

bönan skrev:Lättrycksturbo har jag läst mycket negativt om när det gäller förbrukningen, men det borde väl inte skilja så mycket, enda skillnaden är väl lägre laddtryck? Är smått sugen på en sådan, skulle spara 600 kr/månaden i försäkring...
Ingen skillnad på lättrycks å fulltrycksturbo nej.
Jag tycker ändå dom går ganska snålt, 0.7-0.8 landsväg skulle jag säga. Tror de är ganska omöjligt att komma under 0.7 om det inte är speciella förhållanden, men går att hålla under 0.8 om du kör "smart".
Skaffa en laddtrycksmätare och se till att ligga på undertryck så mycket du kan, direkt när turbon skjutsar på så flödar soppan på lite för friskt nästan.
Sen ska du absolut skaffa ett vettigt trimchip, även om du inte ökar laddtrycket så förbättrar dom förbrukningen vid vanlig körning.

Den ytterst lilla erfarenheten jag har av 960 å automat så är 0.9 landsväg ganska bra.
940 Turbo brukis: Bild

Skriv svar