Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 25 jun 2019, 17:56

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 28 apr 2019, 15:10 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 18 sep 2010, 23:14
Inlägg: 2314
Kör: V70T5
Ort: Växjö
Eftersom folket på Gorg verkar sjukt ovilliga att hjälpa folk provar jag här också, borde provat här från början då jag ju vet att här finns trevligt och kunnigt folk! [hit]



Håller på att försöka mappa min bil själv och har kommit fram till några frågetecken som jag hoppas någon vänlig har lust att svara på! :)


-Finns det någon tumregel på vilken lambda man vill ha vid olika laddtryck?
Skiljer denna tumregel sig mellan bensin och E85?
Vilken lambda vill man ligga på vid dellast för att få en säker men ändå snål maskin? eller är lambda 1 den man kör efter?

-I vilken ordning gör man en grundmapp?
Börjar man med VE sedan laddtryck och sist tändning?

-Hur mappar man tändning?
Ökar man tills man börjar stöta på knackningar och sedan bara backar lite? eller finns det andra sätt?

Finns det någon generell regel när man går över till E85 gällande tändningen? tex att börja med X antal grader över hela mappen som utgångspunkt?

-I vilken situation behöver man ha koll på EGT?
Är det när man mappar tändning eller VE? eller båda?
När MÅSTE man ha en?

-Hur använder styrsystemet cellerna i de olika tabellerna?
Exempelbild:Bild

Vi tar exemplet rutan 3.02/1530 (Load/RPM) som innehåller 1.1797
Använder systemet värdet i rutan hela vägen till 3.78/1769 eller "interpolerar"?! den mellan? ifall den interpolerar är det endast exakt vid 3.02/1530 värdet används eller är det "mitt i mellan" (3.04/1650) Gissar dock att detta kan skilja mellan olika sprut?


Disclaimer: Jag är medveten om riskerna med att mappa själv, men man måste börja någonstans!
(För den nyfikne så är det Bosch Motronic 4.4 jag håller på att mappa)

MVH

_________________
Nuvarande bil:
Volvo V70 T5 -97
Tidigare bilar:
Volvo 760 GLE -84 | Volvo 740 GLE -90
Volvo 760 GLE -88 | Volvo 740 GLT -90
Volvo 960 E -95 | Volvo 850 GLT -92
Volvo 850 GLT -92


Upp
   
InläggPostat: Igår, 22:19 
Offline
Klubbmedlem 2019

Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Inlägg: 503
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås
Önskar jag hade kunnat hjälpa till, sjukt intressant detta tycker jag.
Skulle vilja lära mig mer men som du säger verkar kunskapen väl gömd och folk vill inte säga för mycket.

_________________
940 Turbo brukis: Bild


Upp
   
InläggPostat: Idag, 10:44 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Inlägg: 381
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm
Har du frågat på http://forum.savarturbo.se/ ?
Där finns kunskapen garanterat och många verkar också vara hjälpsamma.


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015