Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 25 aug 2019, 09:04

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 18 mar 2019, 22:46 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Inlägg: 19
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå
Min 944 Ltt, som enbart gått 15500mil har börjat läcka kylarvätska från packningen mellan block och toppen, långt fram ganska nära termostaten. Det läcker som tur var ej in till oljan, utan bara ut vilket gör att jag får fylla på efter 2-3mån.
Om man nu ändå river ner och byter denna packning, vad bör man då byta i motorn. Det är ju en 100% bruksbil som jag försöker hålla fräsch. Så vad exakt bör jag byta? Jag lägger gärna ner en slant då man ändå har av toppen.


Upp
   
InläggPostat: 19 mar 2019, 08:37 
Offline
Klubbmedlem 2019

Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Inlägg: 551
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås
Hmm, ja du kommer ju få plocka isär endel grejer för att lyfta toppen. Så åtminstone packningar till insug och grenrör sen kan man ju även titta till O-ringen till oljereturröret från turbon i blocket.
Glöm inte att riktplana toppen också, sen kan man ju lika gärna byta kamrem och spännrulle när man ändå delar på allt.

_________________
940 Turbo brukis: Bild


Upp
   
InläggPostat: 20 mar 2019, 09:01 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Inlägg: 395
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm
Kamrem + spännrulle och vattenpump kan ju vara lämpligt att byta om det finns behov av det.


Upp
   
InläggPostat: 20 mar 2019, 10:54 
Offline
Sekreterare

Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Inlägg: 3272
Kör: 780, 945 m.m.
Ort: Stockholm. Klubbens representant i SVIS styrelse, Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Som jag ser det så är detta absolut nödvändigt:
Grenrörspackningar
Insugspackning
Riktplanad/genomgången topp
Topplockspackning (doh)
O-ring + packning till oljeretur från turbon
O-ringar till fördelaren
Ventilkåpspackning + en liten skvätt flytande packning till hörnen
Specialverktyget att hålla remskivan med när man lossar centrumbulten, sparar enormt med tid och krångel.
Tätning mellan vattenpump och topp (om man inte kör på vattenpumpsbyte ändå, men det är inte nödvändigt tycker jag)
Glykol, lika bra att tappa ut och byta allt
"Inkörningsolja" att byta ut efter några gångtimmar
"Inkörningsfilter" till dito olja.
Momentnyckel och momentdragningsschema



Detta är "nice to have"/bra att kontrollera på förhand.
O-ring på oljefällan, för rengöring/kontroll oljefälla
Packbox på kamaxel
Kamrem + spännrulle
Packboxar till mellanaxel och vevaxel
Drev till vevaxel, ifall någon inte använt specialverktyget vid tidigare insatser utan skadat klacken på drevet
Vattenpump, så slipper man göra om halva jobbet om den är kass
Drivremmar, alltid sämre än man tror när man väl granskar dom ordentligt
Spridartätningar, eftersom man ändå har bort fuelrailen
Fördelarlock/rotor, för det ser alltid värre ut än man tror.
Vevaxelgivare, för det ser alltid värre ut än man tror och är lätt att komma åt när toppen är borta (akta konsolen den sitter i)
Slangarna på baksidan mot värmepaketet, ofta ruttna och sitter som fan.
Tändstift

Obs, "nice to have"-listan är lite overkill, men har man allt på den så är risken 0% att man blir stående med nåt man inte kan fixa.

_________________
Bild
Leg. 7/900-mäklare ALLT ser bättre ut utan LED-ramp
780 -90, XC70 -13, 945 -98, V60 -12, GMC Sierra -96, 944 -91, 945 -95, 740 -88, 740 -87, 265 -76


Upp
   
InläggPostat: 20 mar 2019, 17:48 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18031
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
HenrikG skrev:
*Massa text*


Skriver under på den listan! [thum]

Så mycket enklare att göra detta i samband med topplyftet. Kan säga att slangarna till
värmepaketet är INTE roliga att byta med toppen på. [help]

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 24 mar 2019, 09:01 
Offline
Klubbmedlem 2019

Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Inlägg: 1966
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo
Om jobbet inte är gjort redan så undrar jag om du har uteslutit att det inte är vattenpumpens packning mot toppen som läcker. Den brukar vara svår att få helt tät.


Upp
   
InläggPostat: 25 mar 2019, 12:18 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Inlägg: 19
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå
HenrikG skrev:
Som jag ser det så är detta absolut nödvändigt:
Grenrörspackningar
Insugspackning
Riktplanad/genomgången topp
Topplockspackning (doh)
O-ring + packning till oljeretur från turbon
O-ringar till fördelaren
Ventilkåpspackning + en liten skvätt flytande packning till hörnen
Specialverktyget att hålla remskivan med när man lossar centrumbulten, sparar enormt med tid och krångel.
Tätning mellan vattenpump och topp (om man inte kör på vattenpumpsbyte ändå, men det är inte nödvändigt tycker jag)
Glykol, lika bra att tappa ut och byta allt
"Inkörningsolja" att byta ut efter några gångtimmar
"Inkörningsfilter" till dito olja.
Momentnyckel och momentdragningsschema



Detta är "nice to have"/bra att kontrollera på förhand.
O-ring på oljefällan, för rengöring/kontroll oljefälla
Packbox på kamaxel
Kamrem + spännrulle
Packboxar till mellanaxel och vevaxel
Drev till vevaxel, ifall någon inte använt specialverktyget vid tidigare insatser utan skadat klacken på drevet
Vattenpump, så slipper man göra om halva jobbet om den är kass
Drivremmar, alltid sämre än man tror när man väl granskar dom ordentligt
Spridartätningar, eftersom man ändå har bort fuelrailen
Fördelarlock/rotor, för det ser alltid värre ut än man tror.
Vevaxelgivare, för det ser alltid värre ut än man tror och är lätt att komma åt när toppen är borta (akta konsolen den sitter i)
Slangarna på baksidan mot värmepaketet, ofta ruttna och sitter som fan.
Tändstift

Obs, "nice to have"-listan är lite overkill, men har man allt på den så är risken 0% att man blir stående med nåt man inte kan fixa.



Tackar som tusan för denna listan.

Jag kan tillägga att jag har ganska nyligt (<200mil sedan) bytt Kamrem, Spännrulle, vattenpump samt termostat. Jag började idag funderar om det ev. kan vara termostaten som inte håller 100 tätt. Svårt att se exakt vars läckaget är, men jag tyckte mig tidigare tro att det är packningen som är problemet tidigare, men idag blev jag nu osäker. Bifogar bild här så kanske någon kan gissar.

Nu vet jag inte riktigt om jag är man att själv göra detta jobb, då jag aldrig gjort något liknande tidigare (tänker om det nu blir att skruva ner hela toppen!). Men jag har en bekant som skruvat rätt mycket Volvomotorer som jag i så fall nog tänkte ta mig hjälp av. Om jag inte hittar någon som för rätt slant gör hela jobbet.

Hur som helst så finns bilder på sidan där läckaget är här: https://drive.google.com/open?id=1mU9Ua ... wCpf0RP3Sn
De är tagna vid två tillfällen. Lägg märke till glykolen i lilla hålet under insuget, och sedan ser det ju även ut (tycker jag nu) som att det är väldigt mycket avlagringar rätt under termostaten. Kan det vara boven tro? Jag ser inte direkt när jag stannat bilen att det är speciellt blött just där, men det kan ju bero på att motorn är varm och det dunstar?


Upp
   
InläggPostat: 25 mar 2019, 15:47 
Offline
Klubbmedlem 2019

Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Inlägg: 1966
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo
Av att dömma av bilderna så ser det ju ut att vara glykol i frostpluggen som sitter under insugsröret så det låter ju inte som en dum ide att utesluta termostaten. Den är billig och enkel att byta men köp en av kvalitet och se till att köpa en ny packning med.


Upp
   
InläggPostat: 26 mar 2019, 09:11 
Offline
Sekreterare

Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Inlägg: 3272
Kör: 780, 945 m.m.
Ort: Stockholm. Klubbens representant i SVIS styrelse, Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Ja, lossa termostaten och syna termostathuset + anliggningsytan i toppen riktigt noga. Har varit med om toppar som varit så ärgade där att man fått kassera.
Börja där i alla fall, för jag tycker det ser ut som det runnit därifrån.

_________________
Bild
Leg. 7/900-mäklare ALLT ser bättre ut utan LED-ramp
780 -90, XC70 -13, 945 -98, V60 -12, GMC Sierra -96, 944 -91, 945 -95, 740 -88, 740 -87, 265 -76


Upp
   
InläggPostat: 15 jul 2019, 10:05 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 30 apr 2018, 20:10
Inlägg: 19
Kör: 940 LTT
Ort: Luleå
Glömde skriva igen, men det var packningen runt termostaten som på något vis hoppat av lite/vikt sig, därav läckaget. Skönt med så enkelt fix!


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015