Sida 1 av 1

Lite funderingar Volvo 940 Classic -98

Postat: 21 okt 2018, 21:29
av Zorro1969
Hejsan.

Jag har lite frågor ang. min bil.
Det är en Volvo 940 Classic -98.
Waste Gaten utbytt till en ställbar.
Chippad både bränsle och tändning.
Kör på 0,8 bars tryck.
2 1/2 tums avgassystem.

- Tänkte köpa en 0,8 bars Waste Gate. Är den ställd på 0,8 från början när jag köper den eller är det bara att
sätta dit den och ställa själv den. Finns det nåt enklare sätt att ställa in den på 0,8 bar.

- Bromssystemet. Är det Girling fram och ATE bak på 940 Classic.

- Är det svårt att byta lampor på instrumentbrädan och mitt konsollen.
Vet nån vad det är för sort lampor.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med dessa funderingar.

Re: Lite funderingar Volvo 940 Classic -98

Postat: 22 okt 2018, 10:32
av Moto-XXX
Wastegateklockan är inte justerad när du köper den. Wastegateklockans justering beror på storleken på wastegaten i turbon (själva porten och locket) och flöde i avgassystem mm. Varför ska du byta, är din nuvarande för mjuk?

Re: Lite funderingar Volvo 940 Classic -98

Postat: 23 okt 2018, 00:49
av Zorro1969
Min nuvarande är stången böjd och jag tror att den läcker. Jag ska byta turbon (original snurra) så jag tänkte fixa ny WG med.
Jag fick tag i en bättre begagnad som inte har gått så långt. Ska man tänka på nåt speciellt när man byter turbon. Är det svårt.
Har ingen billyft nämligen.

Re: Lite funderingar Volvo 940 Classic -98

Postat: 23 okt 2018, 17:58
av In The White
Om du köper Wastegateklocka hos BSR är dom förinställda aningen under uppgivna laddtryck.

Nej det är ganska enkelt att byta lamporna. Tar man det bara lugnt och metodiskt så...