Hej
Har en EPA traktor med en B230F som inte vill starta.
Den har baktänt mest hela tiden när man motorbromsar.
Nu på sistone så har tomgången varit upp och ner, för det mesta har den varit obefintlig.
Som lax på löken så är den sjukt svårstartad, men det har hjälpt med startgas.
Tills i helgen.
Då startade den inte alls helt plötsligt.
Efter många svordomar så gick den igång, men under typ 2000 varv så funkar den inte.
Felkoderna säger :
2-2-3, signal tomgångsmotor (ingen direkt överraskning)
och
2-2-4, motortempsignal
Tomgångsmotorn är rengjord och den verkar funka när man släpper på 12V på den.
Motortempgivaren har vi inte kollat upp ännu, där läste jag att kontakterna ofta oxiderar.
Vi har inte kört motorn speciellt mycket sen vi nollade felkoderna så det kan ju bli fler.
Innan vi nollade så var det nån felkod för lambdan också.
Och jag är rätt säker på att det sitter fel lambda i den.
Enligt vad jag läst mig till så är det en speciell lambda för Regina och den ska ha en röd sladd.
Den som sitter påskarvad i kablaget undertill har 2 svarta och en blå.
Vi har mätt upp "lmm", fast det är bara en lufttempgivare, och den är som den ska.
Nya stift.
Får gnista.
Så, vad ska jag göra ?
Ska kolla soppatrycket ikväll.
Lite olika bud om det är en eller två pumpar på regina.
Finns iallafall kablage till en pump undertill, men det sitter ingen där.
Bara soppafiltret som är skarvat för att få dit soppaslang framåt.
Jag tror det har suttit en pump där.
Nu sitter det en extra I skuffen/flaket istället.
1000 frågor, men börjar med dessa (har flera på lager....) :
Eftersom den startar (startade) mha startgas så känns det som ett soppaproblem ?
Är det samma motortempgivare till Bosch som till Regina ?
Är det samma "huvudpump" till Bosch som till Regina ?
Hur kollar man om BTR är hel ?
Svårstartad B230F med Regina *LÖST *
Svårstartad B230F med Regina *LÖST *
Senast redigerad av 2 _disel, redigerad totalt 19 gång.
Re: Svårstartad B230F med Regina
Rengjorde kontakten till tempgivaren, den till sprutet, inte den till tempmätaren.
Och nu startar den och det finns tomgång.
Rätt som det är så dör den på tomgången, men den startar lätt igen.
Lyckades inte mäta nått soppatryck igår.
Under 3000 så är den rätt orkeslös.
Batteriet är nog inte det bästa så det lär nog bli ett nytt.
Har inte kollat felkoderna nu, men det sitter ju fortfarande fel lambda i den.
Ska byta den när jag fått en som passar.
Och nu startar den och det finns tomgång.
Rätt som det är så dör den på tomgången, men den startar lätt igen.
Lyckades inte mäta nått soppatryck igår.
Under 3000 så är den rätt orkeslös.
Batteriet är nog inte det bästa så det lär nog bli ett nytt.
Har inte kollat felkoderna nu, men det sitter ju fortfarande fel lambda i den.
Ska byta den när jag fått en som passar.
Re: Svårstartad B230F med Regina
Är det regina sprutet så är det bara en pump i tanken original i alla fall.
Re: Svårstartad B230F med Regina
Har du bytt bränslerelät (bakom askkoppen)? Har bytt många i mina dar....om jag skulle gissa så är det pumpen i tanken. Fördelarlocket har du kollat inuti?
mvh Mats
mvh Mats
Re: Svårstartad B230F med Regina
Fick bogsera hem Epan igår natt.....
Bytte tempgivare idag, men bytte jag fel ? Finns det 2 ?
Bytte den som sitter ovanför knacksensorn iallafall.
En svart med 2 stift.
Har inte bytt relät, ska prova det. Har en till 740 att plocka delar från.
Har även beställt en ny soppapump, gissar att den är största boven i dramat.
Bytte tempgivare idag, men bytte jag fel ? Finns det 2 ?
Bytte den som sitter ovanför knacksensorn iallafall.
En svart med 2 stift.
Har inte bytt relät, ska prova det. Har en till 740 att plocka delar från.
Har även beställt en ny soppapump, gissar att den är största boven i dramat.
Re: Svårstartad B230F med Regina
Kan ju svara mig själv då.
Den tempgivare jag bytte var säkert jättebra att byta, men det var ju lite orätt.
Den går väl bara till mätaren......
Gör om gör rätt
Den tempgivare jag bytte var säkert jättebra att byta, men det var ju lite orätt.
Den går väl bara till mätaren......
Gör om gör rätt
Re: Svårstartad B230F med Regina
Nu verkar den fungera ???
Vi har trott det förut, men det finns chans att den går bra nu.
Pumpen i tanken är bytt till en ny från Skruvat.
Vi bytte mellan 3 olika tempgivare, men enligt datorn var alla 3 trasiga.
Och den ena tog vi från en 230FB som fungerade bra.
Tröttnade tillslut och köpte en styrbox till tändningen från skroten.
Köpte dessutom ett nytt bränslerelä också.
Nu startade den lätt och verkar gå , även när den blivit varm.
Får väl se om jag får något samtal inatt att jag måste komma och bogsera......
Vi har trott det förut, men det finns chans att den går bra nu.
Pumpen i tanken är bytt till en ny från Skruvat.
Vi bytte mellan 3 olika tempgivare, men enligt datorn var alla 3 trasiga.
Och den ena tog vi från en 230FB som fungerade bra.
Tröttnade tillslut och köpte en styrbox till tändningen från skroten.
Köpte dessutom ett nytt bränslerelä också.
Nu startade den lätt och verkar gå , även när den blivit varm.
Får väl se om jag får något samtal inatt att jag måste komma och bogsera......
Re: Svårstartad B230F med Regina *LÖST *
Nej, problemet var inte löst.
Det har gått en stund och stannat....
Vi bytte även tändspole, Regina har ju en egen som det blir oxid/glapp i.
Efter det fick vi fin färg på gnistan, men inte startade den för det.
Mätte på spridarkontakterna och det var 12V.
Men jag tyckte att det "klickade" dåligt i dom när jag körde diagnosen.
I spridarrelät klickade det bra, men inte i spridarna eller kallstarten.
Tog bort relät och byglade i kontakten.
Nu startar den och går hur fint som helst !!!
Slet bort ett relä från en av skrotbilarna och stoppade dit.
Sen dess har jag inte sett röken av Epan.....
NU är problemet löst.
Det har gått en stund och stannat....
Vi bytte även tändspole, Regina har ju en egen som det blir oxid/glapp i.
Efter det fick vi fin färg på gnistan, men inte startade den för det.
Mätte på spridarkontakterna och det var 12V.
Men jag tyckte att det "klickade" dåligt i dom när jag körde diagnosen.
I spridarrelät klickade det bra, men inte i spridarna eller kallstarten.
Tog bort relät och byglade i kontakten.
Nu startar den och går hur fint som helst !!!
Slet bort ett relä från en av skrotbilarna och stoppade dit.
Sen dess har jag inte sett röken av Epan.....
NU är problemet löst.