Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 25 aug 2019, 08:48

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 25 sep 2018, 08:10 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 23 sep 2018, 10:53
Inlägg: 17
Hej

Har en EPA traktor med en B230F som inte vill starta.

Den har baktänt mest hela tiden när man motorbromsar.
Nu på sistone så har tomgången varit upp och ner, för det mesta har den varit obefintlig.
Som lax på löken så är den sjukt svårstartad, men det har hjälpt med startgas.
Tills i helgen.
Då startade den inte alls helt plötsligt.
Efter många svordomar så gick den igång, men under typ 2000 varv så funkar den inte.

Felkoderna säger :
2-2-3, signal tomgångsmotor (ingen direkt överraskning)
och
2-2-4, motortempsignal

Tomgångsmotorn är rengjord och den verkar funka när man släpper på 12V på den.
Motortempgivaren har vi inte kollat upp ännu, där läste jag att kontakterna ofta oxiderar.

Vi har inte kört motorn speciellt mycket sen vi nollade felkoderna så det kan ju bli fler.
Innan vi nollade så var det nån felkod för lambdan också.
Och jag är rätt säker på att det sitter fel lambda i den.
Enligt vad jag läst mig till så är det en speciell lambda för Regina och den ska ha en röd sladd.
Den som sitter påskarvad i kablaget undertill har 2 svarta och en blå.

Vi har mätt upp "lmm", fast det är bara en lufttempgivare, och den är som den ska.
Nya stift.
Får gnista.

Så, vad ska jag göra ?
Ska kolla soppatrycket ikväll.
Lite olika bud om det är en eller två pumpar på regina.
Finns iallafall kablage till en pump undertill, men det sitter ingen där.
Bara soppafiltret som är skarvat för att få dit soppaslang framåt.
Jag tror det har suttit en pump där.
Nu sitter det en extra I skuffen/flaket istället.

1000 frågor, men börjar med dessa (har flera på lager....) :

Eftersom den startar (startade) mha startgas så känns det som ett soppaproblem ?
Är det samma motortempgivare till Bosch som till Regina ?
Är det samma "huvudpump" till Bosch som till Regina ?
Hur kollar man om BTR är hel ?


Senast redigerad av _disel 19 okt 2018, 19:16, redigerad totalt 2 gång.

Upp
   
InläggPostat: 26 sep 2018, 08:18 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 23 sep 2018, 10:53
Inlägg: 17
Rengjorde kontakten till tempgivaren, den till sprutet, inte den till tempmätaren.

Och nu startar den och det finns tomgång.
Rätt som det är så dör den på tomgången, men den startar lätt igen.
Lyckades inte mäta nått soppatryck igår.
Under 3000 så är den rätt orkeslös.

Batteriet är nog inte det bästa så det lär nog bli ett nytt.

Har inte kollat felkoderna nu, men det sitter ju fortfarande fel lambda i den.
Ska byta den när jag fått en som passar.


Upp
   
InläggPostat: 27 sep 2018, 11:03 
Offline
Klubbmedlem 2019

Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Inlägg: 1966
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo
Är det regina sprutet så är det bara en pump i tanken original i alla fall.


Upp
   
InläggPostat: 29 sep 2018, 10:52 
Offline
Uppkörning
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 nov 2007, 18:40
Inlägg: 351
Kör: 944 Turbo -98
Ort: Finspång
Har du bytt bränslerelät (bakom askkoppen)? Har bytt många i mina dar....om jag skulle gissa så är det pumpen i tanken. Fördelarlocket har du kollat inuti?

mvh Mats


Upp
   
InläggPostat: 30 sep 2018, 20:49 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 23 sep 2018, 10:53
Inlägg: 17
Fick bogsera hem Epan igår natt.....

Bytte tempgivare idag, men bytte jag fel ? Finns det 2 ?
Bytte den som sitter ovanför knacksensorn iallafall.
En svart med 2 stift.

Har inte bytt relät, ska prova det. Har en till 740 att plocka delar från.
Har även beställt en ny soppapump, gissar att den är största boven i dramat.


Upp
   
InläggPostat: 30 sep 2018, 20:57 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 23 sep 2018, 10:53
Inlägg: 17
Kan ju svara mig själv då.
Den tempgivare jag bytte var säkert jättebra att byta, men det var ju lite orätt.
Den går väl bara till mätaren......
Gör om gör rätt


Upp
   
InläggPostat: 19 okt 2018, 19:13 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 23 sep 2018, 10:53
Inlägg: 17
Nu verkar den fungera ???
Vi har trott det förut, men det finns chans att den går bra nu.

Pumpen i tanken är bytt till en ny från Skruvat.

Vi bytte mellan 3 olika tempgivare, men enligt datorn var alla 3 trasiga.
Och den ena tog vi från en 230FB som fungerade bra.

Tröttnade tillslut och köpte en styrbox till tändningen från skroten.
Köpte dessutom ett nytt bränslerelä också.

Nu startade den lätt och verkar gå , även när den blivit varm.

Får väl se om jag får något samtal inatt att jag måste komma och bogsera......


Upp
   
InläggPostat: 04 nov 2018, 09:21 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 23 sep 2018, 10:53
Inlägg: 17
Nej, problemet var inte löst.

Det har gått en stund och stannat....
Vi bytte även tändspole, Regina har ju en egen som det blir oxid/glapp i.
Efter det fick vi fin färg på gnistan, men inte startade den för det.
Mätte på spridarkontakterna och det var 12V.

Men jag tyckte att det "klickade" dåligt i dom när jag körde diagnosen.
I spridarrelät klickade det bra, men inte i spridarna eller kallstarten.

Tog bort relät och byglade i kontakten.

Nu startar den och går hur fint som helst !!!
Slet bort ett relä från en av skrotbilarna och stoppade dit.
Sen dess har jag inte sett röken av Epan.....

NU är problemet löst.


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015