Wastegaten enda skillnaden mellan FK / FT 940 -98 Classic,

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Classic Jtr
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 aug 2018, 14:31
Kör: 940 Classic

Wastegaten enda skillnaden mellan FK / FT 940 -98 Classic,

Inlägg av Classic Jtr »

Hej forumet!
Har googlat, sökt, läst på andra Volvo sidor mm... [buga]


Ställer även frågan här, är det någon som vet att det enda som skiljer motor & mjukvara mellan Volvo 940 TURBO 165hk (1998) OCH LTT 135HK -98 års modell är wastegaten. inget annorlunda i styrenheten för bränsle (doktorerat i ämnet) [lol]



Har en LTT 940 -98 som är helt original för övrigt, men funderar på att uppgradera till (TURBO 165HK) wastegaten för att få lite mera laddtryck och lite grövre moment. Just vid omkörningar känns det segt.


Så min fråga till någon guru som vet, (TURBO har maxladd på 0.55 0.6Bar) just det som jag suktar efter. Har inga ambitioner om att fortsätta bygga herrejösses motor, utan bara lite lagom mys. Har kollat runt via nätet ( VM i surfning på wastegates ) BSR , KL, Timosmotor SCStyling MulleTurbomeck etc..


Det ser ut att skilja lite i mellan på vad som skrivs "ställbar i spannet mellan ca 0.6- 0.7 och upp till 1.7Bar. Priset varierar DUKTIGT.


Skall även försöka få fram vad en Volvo original wastegate kostar.

Har som ambition att rulla original utan att stoppa i något bränslechip i boxen.


Bilen har 22.000mil på mätaren, och är rejält servad och omhändertagen från första början. Men har 20år på nacken.


Vill bara ha liiiite mera knuff, econmätaren (laddtrycksmätaren) idagsläget stannar på ca 75-80% vid full last vxl-4-och 5. Kör finbensin -98oktan för det gillar hon, my (Ruby red lady)

/Classic Jtr

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Wastegaten enda skillnaden mellan FK / FT 940 -98 Classic,

Inlägg av In The White »

Det enda som skiljer mellan FK och FT är wastegateklockan, helt rätt!

Det är inga problem att ladda 0,5-0,6 bar med din FK om motorn är i bra skick annars.

Jag kör med BSR WG klocka 0,6 bar som jag justerat till 0,8. Justerar du den till minimum
hamnar du mellan 0,5 och 0,6 bar.

Classic Jtr
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 aug 2018, 14:31
Kör: 940 Classic

Re: Wastegaten enda skillnaden mellan FK / FT 940 -98 Classic,

Inlägg av Classic Jtr »

Tackar för infon [yourock]



/Classic Jtr

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Wastegaten enda skillnaden mellan FK / FT 940 -98 Classic,

Inlägg av In The White »

Det var så lite...

Jag kör min vinterbil på 0,51 bar och den är helt original i övrigt.

Ta det lite lugnt när du trampar på först efter laddtryckshöjningen så du hör att det inte
spikar bara. Men som sagt bör det gå kanon.

Classic Jtr
Färsk användare
Inlägg: 15
Blev medlem: 08 aug 2018, 14:31
Kör: 940 Classic

Re: Wastegaten enda skillnaden mellan FK / FT 940 -98 Classic,

Inlägg av Classic Jtr »

Låter mumma [thum]


/Classic Jtr.

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Wastegaten enda skillnaden mellan FK / FT 940 -98 Classic,

Inlägg av jonte_malmö »

Vad var skillnaden på de som var Turbo+ från Volvo, med 190hk? Bara ännu mer tryck?

Ett ekonomichip borde inte vara fel, nått som tillåter lite E85-inblandning. Då undviker man ju spikningar vid liten tryckhöjning. Älskade min gamla 945ltt ’96 aut när jag bara hade Timos ekonomichip och höjt trycket med dubbla brickor bara. Och ett sportluftfilter. Önskar jag hade stannat där, den gick perfekt förven bruksis 2014-2016 med bla en Tysklandssemester utan problem. Sen fick jag plocka delar på en skrotad V70 T5, och det gick snabbt utför :)
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Wastegaten enda skillnaden mellan FK / FT 940 -98 Classic,

Inlägg av In The White »

jonte_malmö skrev:Vad var skillnaden på de som var Turbo+ från Volvo, med 190hk? Bara ännu mer tryck?

Ett ekonomichip borde inte vara fel, nått som tillåter lite E85-inblandning. Då undviker man ju spikningar vid liten tryckhöjning. Älskade min gamla 945ltt ’96 aut när jag bara hade Timos ekonomichip och höjt trycket med dubbla brickor bara. Och ett sportluftfilter. Önskar jag hade stannat där, den gick perfekt förven bruksis 2014-2016 med bla en Tysklandssemester utan problem. Sen fick jag plocka delar på en skrotad V70 T5, och det gick snabbt utför :)
Jepp! En magnetvintils styrd "pysventil" sedan en liten styrenhet som gav ökat ladd
under en begränsad tid.

Skriv svar