Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 25 aug 2019, 09:23

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 23 sep 2018, 13:29 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 08 aug 2018, 14:31
Inlägg: 15
Kör: 940 Classic
Hej forumet!
Har googlat, sökt, läst på andra Volvo sidor mm... [buga]


Ställer även frågan här, är det någon som vet att det enda som skiljer motor & mjukvara mellan Volvo 940 TURBO 165hk (1998) OCH LTT 135HK -98 års modell är wastegaten. inget annorlunda i styrenheten för bränsle (doktorerat i ämnet) [lol]



Har en LTT 940 -98 som är helt original för övrigt, men funderar på att uppgradera till (TURBO 165HK) wastegaten för att få lite mera laddtryck och lite grövre moment. Just vid omkörningar känns det segt.


Så min fråga till någon guru som vet, (TURBO har maxladd på 0.55 0.6Bar) just det som jag suktar efter. Har inga ambitioner om att fortsätta bygga herrejösses motor, utan bara lite lagom mys. Har kollat runt via nätet ( VM i surfning på wastegates ) BSR , KL, Timosmotor SCStyling MulleTurbomeck etc..


Det ser ut att skilja lite i mellan på vad som skrivs "ställbar i spannet mellan ca 0.6- 0.7 och upp till 1.7Bar. Priset varierar DUKTIGT.


Skall även försöka få fram vad en Volvo original wastegate kostar.

Har som ambition att rulla original utan att stoppa i något bränslechip i boxen.


Bilen har 22.000mil på mätaren, och är rejält servad och omhändertagen från första början. Men har 20år på nacken.


Vill bara ha liiiite mera knuff, econmätaren (laddtrycksmätaren) idagsläget stannar på ca 75-80% vid full last vxl-4-och 5. Kör finbensin -98oktan för det gillar hon, my (Ruby red lady)

/Classic Jtr


Upp
   
InläggPostat: 23 sep 2018, 13:45 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18031
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Det enda som skiljer mellan FK och FT är wastegateklockan, helt rätt!

Det är inga problem att ladda 0,5-0,6 bar med din FK om motorn är i bra skick annars.

Jag kör med BSR WG klocka 0,6 bar som jag justerat till 0,8. Justerar du den till minimum
hamnar du mellan 0,5 och 0,6 bar.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 23 sep 2018, 13:54 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 08 aug 2018, 14:31
Inlägg: 15
Kör: 940 Classic
Tackar för infon [yourock]



/Classic Jtr


Upp
   
InläggPostat: 23 sep 2018, 13:58 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18031
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Det var så lite...

Jag kör min vinterbil på 0,51 bar och den är helt original i övrigt.

Ta det lite lugnt när du trampar på först efter laddtryckshöjningen så du hör att det inte
spikar bara. Men som sagt bör det gå kanon.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 23 sep 2018, 14:13 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 08 aug 2018, 14:31
Inlägg: 15
Kör: 940 Classic
Låter mumma [thum]


/Classic Jtr.


Upp
   
InläggPostat: 23 sep 2018, 22:08 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Inlägg: 352
Kör: Bakhjulsdrivet
Vad var skillnaden på de som var Turbo+ från Volvo, med 190hk? Bara ännu mer tryck?

Ett ekonomichip borde inte vara fel, nått som tillåter lite E85-inblandning. Då undviker man ju spikningar vid liten tryckhöjning. Älskade min gamla 945ltt ’96 aut när jag bara hade Timos ekonomichip och höjt trycket med dubbla brickor bara. Och ett sportluftfilter. Önskar jag hade stannat där, den gick perfekt förven bruksis 2014-2016 med bla en Tysklandssemester utan problem. Sen fick jag plocka delar på en skrotad V70 T5, och det gick snabbt utför :)

_________________
Nuvarande: 945 Fullturbo man. '97, V70 Turbo aut. '98
FD: 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2 (båda mördade med trim :twisted:), 945 FTT '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96 samt ett gäng 240:s i min ungdom


Upp
   
InläggPostat: 24 sep 2018, 17:16 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18031
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
jonte_malmö skrev:
Vad var skillnaden på de som var Turbo+ från Volvo, med 190hk? Bara ännu mer tryck?

Ett ekonomichip borde inte vara fel, nått som tillåter lite E85-inblandning. Då undviker man ju spikningar vid liten tryckhöjning. Älskade min gamla 945ltt ’96 aut när jag bara hade Timos ekonomichip och höjt trycket med dubbla brickor bara. Och ett sportluftfilter. Önskar jag hade stannat där, den gick perfekt förven bruksis 2014-2016 med bla en Tysklandssemester utan problem. Sen fick jag plocka delar på en skrotad V70 T5, och det gick snabbt utför :)

Jepp! En magnetvintils styrd "pysventil" sedan en liten styrenhet som gav ökat ladd
under en begränsad tid.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015