Hej forumet!
Har googlat, sökt, läst på andra Volvo sidor mm...
Ställer även frågan här, är det någon som vet att det enda som skiljer motor & mjukvara mellan Volvo 940 TURBO 165hk (1998) OCH LTT 135HK -98 års modell är wastegaten. inget annorlunda i styrenheten för bränsle (doktorerat i ämnet)
Har en LTT 940 -98 som är helt original för övrigt, men funderar på att uppgradera till (TURBO 165HK) wastegaten för att få lite mera laddtryck och lite grövre moment. Just vid omkörningar känns det segt.
Så min fråga till någon guru som vet, (TURBO har maxladd på 0.55 0.6Bar) just det som jag suktar efter. Har inga ambitioner om att fortsätta bygga herrejösses motor, utan bara lite lagom mys. Har kollat runt via nätet ( VM i surfning på wastegates ) BSR , KL, Timosmotor SCStyling MulleTurbomeck etc..
Det ser ut att skilja lite i mellan på vad som skrivs "ställbar i spannet mellan ca 0.6- 0.7 och upp till 1.7Bar. Priset varierar DUKTIGT.
Skall även försöka få fram vad en Volvo original wastegate kostar.
Har som ambition att rulla original utan att stoppa i något bränslechip i boxen.
Bilen har 22.000mil på mätaren, och är rejält servad och omhändertagen från första början. Men har 20år på nacken.
Vill bara ha liiiite mera knuff, econmätaren (laddtrycksmätaren) idagsläget stannar på ca 75-80% vid full last vxl-4-och 5. Kör finbensin -98oktan för det gillar hon, my (Ruby red lady)
/Classic Jtr
Wastegaten enda skillnaden mellan FK / FT 940 -98 Classic,
-
- Färsk användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 08 aug 2018, 14:31
- Kör: 940 Classic
-
- Moderator
- Inlägg: 20142
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Wastegaten enda skillnaden mellan FK / FT 940 -98 Classic,
Det enda som skiljer mellan FK och FT är wastegateklockan, helt rätt!
Det är inga problem att ladda 0,5-0,6 bar med din FK om motorn är i bra skick annars.
Jag kör med BSR WG klocka 0,6 bar som jag justerat till 0,8. Justerar du den till minimum
hamnar du mellan 0,5 och 0,6 bar.
Det är inga problem att ladda 0,5-0,6 bar med din FK om motorn är i bra skick annars.
Jag kör med BSR WG klocka 0,6 bar som jag justerat till 0,8. Justerar du den till minimum
hamnar du mellan 0,5 och 0,6 bar.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 08 aug 2018, 14:31
- Kör: 940 Classic
Re: Wastegaten enda skillnaden mellan FK / FT 940 -98 Classic,
Tackar för infon
/Classic Jtr
/Classic Jtr
-
- Moderator
- Inlägg: 20142
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Wastegaten enda skillnaden mellan FK / FT 940 -98 Classic,
Det var så lite...
Jag kör min vinterbil på 0,51 bar och den är helt original i övrigt.
Ta det lite lugnt när du trampar på först efter laddtryckshöjningen så du hör att det inte
spikar bara. Men som sagt bör det gå kanon.
Jag kör min vinterbil på 0,51 bar och den är helt original i övrigt.
Ta det lite lugnt när du trampar på först efter laddtryckshöjningen så du hör att det inte
spikar bara. Men som sagt bör det gå kanon.
-
- Färsk användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 08 aug 2018, 14:31
- Kör: 940 Classic
Re: Wastegaten enda skillnaden mellan FK / FT 940 -98 Classic,
Låter mumma
/Classic Jtr.
/Classic Jtr.
-
- Uppkörning
- Inlägg: 491
- Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
- Kör: Bakhjulsdrivet
Re: Wastegaten enda skillnaden mellan FK / FT 940 -98 Classic,
Vad var skillnaden på de som var Turbo+ från Volvo, med 190hk? Bara ännu mer tryck?
Ett ekonomichip borde inte vara fel, nått som tillåter lite E85-inblandning. Då undviker man ju spikningar vid liten tryckhöjning. Älskade min gamla 945ltt ’96 aut när jag bara hade Timos ekonomichip och höjt trycket med dubbla brickor bara. Och ett sportluftfilter. Önskar jag hade stannat där, den gick perfekt förven bruksis 2014-2016 med bla en Tysklandssemester utan problem. Sen fick jag plocka delar på en skrotad V70 T5, och det gick snabbt utför
Ett ekonomichip borde inte vara fel, nått som tillåter lite E85-inblandning. Då undviker man ju spikningar vid liten tryckhöjning. Älskade min gamla 945ltt ’96 aut när jag bara hade Timos ekonomichip och höjt trycket med dubbla brickor bara. Och ett sportluftfilter. Önskar jag hade stannat där, den gick perfekt förven bruksis 2014-2016 med bla en Tysklandssemester utan problem. Sen fick jag plocka delar på en skrotad V70 T5, och det gick snabbt utför
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240
-
- Moderator
- Inlägg: 20142
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Wastegaten enda skillnaden mellan FK / FT 940 -98 Classic,
Jepp! En magnetvintils styrd "pysventil" sedan en liten styrenhet som gav ökat laddjonte_malmö skrev:Vad var skillnaden på de som var Turbo+ från Volvo, med 190hk? Bara ännu mer tryck?
Ett ekonomichip borde inte vara fel, nått som tillåter lite E85-inblandning. Då undviker man ju spikningar vid liten tryckhöjning. Älskade min gamla 945ltt ’96 aut när jag bara hade Timos ekonomichip och höjt trycket med dubbla brickor bara. Och ett sportluftfilter. Önskar jag hade stannat där, den gick perfekt förven bruksis 2014-2016 med bla en Tysklandssemester utan problem. Sen fick jag plocka delar på en skrotad V70 T5, och det gick snabbt utför
under en begränsad tid.