Olja 960 (besiktning, även SRS)

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Olja 960 (besiktning, även SRS)

Inlägg av jonte_malmö »

Stänker ut lite olja från avgasröret, speciellt vid kallstart eller om jag varvar ordentligt. Vad kan det bero på? Igensatt vevhusventilation? Hur fixar man det på en 960 3.0 24v isf? :|
Senast redigerad av 1 jonte_malmö, redigerad totalt 23 gånger.
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Olja 960

Inlägg av jonte_malmö »

Vevhusventilationen och oljefällan verkar ju vara ett j-a meck... Ska börja med att rengöra flamfällan och blåsa rent som jag läste i en annan tråd.

Kom på att den började lukta lite från avgaserna efter att jag råkade tokvarva den från avstängd och kall för nån månad sedan (var lite stressad och höll ner gasen i botten istället för bromsen vid start), kan det påverka?
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Olja 960

Inlägg av jonte_malmö »

Jaha, det gick ju bra. Besiktade och värdena var ok. Drog i 12L E85 igår i ca 40L soppa, så ca 20%, och varmkörde den ordentligt igår och en rejäl runda till besiktningen. Tror att den går för lite, ca 2km fram å tillbaka varannan eller var tredje dag. [banana]

Däremot två andra nedslag, handbromsen låg på bägge sidorna. Bytte belägg och monteringssats igår, tror jag spänt in lite för mycket på plastskruven under armstödet bara.

Men däremot SRS lyser, det gjorde den redan när jag köpte bilen och jag trodde att det inte spelar nån roll på 1996 och äldre (alltså bara anmärkning på 1997 och framåt, sk helbilsgodkända)? Nån som vet hur det ligger till med det? Vad ska man börja med stt kolla ang. SRS? Känns inte lönt att lämna in och byta en massa på en 10-15’000-kronorsbil. :evil:

Bild
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Olja 960

Inlägg av jonte_malmö »

Handbromsen fixad, släppte på plastskruven bakom askkoppen och nu rullar hjulen fritt men tar bra mär man drar i spaken.

Däremot SRS:en får man nog lämna in, förhoppningsvis bara en återställning eller nån säkring, annars är det nog inte lönt att fixa. Har bokat tid hos en verkstad med dator, de börjar med att mäta upp den med diagnosprogram och ger ett prisförslag efter det. Nu står bilen med batteriet bortkopplat sedan 15 igår, läste att datorn kan nolla sig och släcka lampan om där inte är nått fel, men gäller nog bara 850 fram till 1995. Men värt ett försök :)
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Olja 960 (besiktning, även SRS)

Inlägg av jonte_malmö »

Hjälpte ej att "nollställa" med batteriet av i 24h (26,5), var som sagt ett tips för 850 till '95. Så, verkstan nästa. Kanske billigare än Volvo iaf...
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

Skriv svar