Byta topplockspackning B230F 740 1991

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av volvopowerturbo »

Hej håller på med att plocka isär motorn för att byta topplockspackning. Blir även ny kamrem och spännare.
Har lossat på bulten till vevaxelhjulet .. men får inte loss själva hjulet. Är det bara att slå loss?
Undrar även sen när man ska nolla motorn, räcker det att kamremshjulet och vevaxelhjulet är nollat eller måste även det mellersta hjulet nollas? (oljepump)?

Bil och motor är Volvo 740 1991 med B230F motorn.

David W
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 1655
Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Kör: Vårdslöst

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av David W »

Remhjulet brukar kunna sitta, bara att ruska/bända/slå loss det. Du behöver bara kolla kam- och vevaxeln.
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av volvopowerturbo »

Tack det hjälpte!
Blev något förvirrad att det inte fanns någon kil i skåran på vevaxeln. Däremot finns det en "klack" på drevet bakom remhjulet .. nån som har lagt märke till detta?

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av volvopowerturbo »

Det var inget, efter lite närmare koll såg jag att drevet splinas mot vevaxeln , och remhjulet splinas mot drevets klack! Det passar bara på ett sätt vad jag kan se.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av In The White »

Ja det passar bara på ett sätt.

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av volvopowerturbo »

Framsteg och ett "litet" bakslag. Hur bifogar man bild?
Det står kylarvätska i cylinderna efter att jag lossat toppen .. bara att tappa ut genom oljepluggen och byta filter eller?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av In The White »

Smidigast är att ladda upp bild via en bildhost och sedan infoga på forumet.

Är det mycket vatten det handlar om?

Jag hade tappat ut, bytt filter i med ny olja. Köra en stund och sedan byta olja och filter
igen. Du behöver ju inte ha den dyraste oljan i första steget!

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av volvopowerturbo »

OK nån bildhost att rekommendera? Jag har inte hängt med allt som är nytt på forumet.
3 cylindrar var i princip fulla ovanför kolvarna. Jag sög ut det och torkade rent. Men en del har nog kommit ner i blocket. Kanske är normalt att det händer vid packningsbyte?? Precis vad jag tänkte göra:) , det borde väl inte ha blivit nån skada av det här?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av In The White »

Denna använder jag:https://www.forumbilder.com/

Tömde du inte ner kylsystemet innan du lossade toppen?

Nej det är inget som blir skadat om du tappar ut det och gör två täta oljebyten.

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av volvopowerturbo »

https://www.forumbilder.com/image/82A

In The White: Nej Jag hade ont om plats och när man drar nedre kylarslangen hamnar kylarvätskan överallt så ville slippa det..
Nu har jag sugit ut all vätska i motorn genom oljemätstickans-röret .. så blir 2 oljebyten sedan :)
Kan man vrida runt oljepumpen manuellt för att få igång smörjning till viktiga delar innan motorstart blir aktuellt?

Tack för svaren!

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av jonte_malmö »

volvopowerturbo skrev: Kan man vrida runt oljepumpen manuellt för att få igång smörjning till viktiga delar innan motorstart blir aktuellt?
Smartaste är väl att sätta ihop allt, men att dra av kabeln till fördelaren, och dra runt motorn på starten så oljan går runt. Sen koppla tillbaka kabeln och starta.
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

David W
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 1655
Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Kör: Vårdslöst

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av David W »

jonte_malmö skrev:
volvopowerturbo skrev: Kan man vrida runt oljepumpen manuellt för att få igång smörjning till viktiga delar innan motorstart blir aktuellt?
Smartaste är väl att sätta ihop allt, men att dra av kabeln till fördelaren, och dra runt motorn på starten så oljan går runt. Sen koppla tillbaka kabeln och starta.
Eller till svänghjulsgivaren så slipper man få in massa soppa också ;)
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan

jonte_malmö
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Kör: Bakhjulsdrivet

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av jonte_malmö »

Aha, kanske ännu smartare. Men det är ju inte massor med varv, bara för att bygga upp oljetryck. Han behöver inte dra runt den manuellt iaf.
Nuvarande: 945 LTT aut. fd polisbil '95, V70 D5 aut. Polestar R-Line '08
Fd: 740 likbil '88, C70 193hk man. '00, V70R 2.0 '97, 944 GL '92 130hk 5-vxl man. slungdiffad, 142 '73 B20 man, 944 LTT man. '97 trimmad, 744 aut. '92, 945 FTT man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2, 945 FTT aut. '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, Volvo 245 '77 med M50B25 och ZF + ca.20st V70 och 240

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av volvopowerturbo »

Tack för tipsen .. hur kopplar man ur svänghjulsgivaren? Är lite rookie fortfarande .. Har mest gjort "vanlig" service på bilar så detta jobbet blir nytt för mig.
Funderar på om jag ska lämna in toppen på planing eller köpa en begagnad.. nån som vet om kamaxel och fördelare kan sitta kvar vid planing ?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av In The White »

Är inte 100 på om svänghjulsgivaren sitter som på 940? Men kolla på ovansidan av
sprängkåpan bakom motorn vid torpedplåten, där ska sitta en svart givare av plast. Det
är den givarens kontaktstycke som ska lossas i så fall.

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av volvopowerturbo »

Tack för tipsen, men är det inte skonsammast om man kör oljepumpen manuellt och pumpar fram olja utan att motorn går runt först?

David W
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 1655
Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Kör: Vårdslöst

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av David W »

För att göra det lär du ju ta av kamremmen och vrida runt mellanaxeln. Låter lite väl omständligt i mina öron
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av volvopowerturbo »

Kamrem och spännare är bortplockade .. ska ju ändå byta kamrem tänkte jag eftersom det var 6 år sen.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av In The White »

Duger bra att bara köra den på starten för att få igång smörjningen.

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av volvopowerturbo »

OK lämnade in toppen på planing, den var inte värd att satsa på pga ärgade kylkanaler enligt teknikern.. så letar efter annan 530 topp nu. Blir inga uppdateringar förrän jag hittat en..

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av In The White »

Det var synd! Kan bli ganska mycket ärg om man slarvar med glykolbytena.

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av volvopowerturbo »

Brukar köpa universal glykol på olika ställen, ibland är den blå ibland grön .. man kanske borde köpa original glykol på Bilia och blanda med destillerat vatten för att vara seriös?

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av In The White »

Bara man inte blandar olika glykolsorter ska det funka. Själv kör jag med Volvos glykol
och batterivatten.

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av volvopowerturbo »

In The White : Precis vad jag tänkte göra!
Behöver nu lite råd .. köpte en ny oanvänd 530 topp , helt tom. Är det mycket svårt att flytta över kamaxel och ventiler från min gamla topp till den nya? Eller behöver man lämna det till ett rutinerat proffs? Den nya toppen har alltså ingen kamaxel eller någonting monterat i den.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av In The White »

Är en hel evighet sedan (läs 30år) jag mekade ventiler och kamaxel, men det är ju ingen
raketforskning. Tar du det bara lugnt och metodiskt löser du det säkert.

Skriv svar