Byta topplockspackning B230F 740 1991

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av volvopowerturbo »

OK då är du nog född innan 80-talet ? Trodde dom flesta stammisar här mekade ventiler och kamaxlar regelbundet.
Har inhandlat "indianpinnar" , slippasta och ventilfjäderdemonteringsverktyg .. ska bli spännande och se vad jag har gett mig in i. Blir första gången jag gör nåt sånt här jobb.. återkommer med uppdatering och kanske bilder.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av In The White »

volvopowerturbo skrev:OK då är du nog född innan 80-talet ? Trodde dom flesta stammisar här mekade ventiler och kamaxlar regelbundet.
Har inhandlat "indianpinnar" , slippasta och ventilfjäderdemonteringsverktyg .. ska bli spännande och se vad jag har gett mig in i. Blir första gången jag gör nåt sånt här jobb.. återkommer med uppdatering och kanske bilder.
Jepp! Född -70! Nja det var i ungdomen man bytte kam en gång i månaden, haha. :mrgreen:

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av volvopowerturbo »

OK jag är ca 10 år yngre då . Jag är lite eftersläntare när det gäller kambyte.. :)
Jag lossade kamaxeln på min gamla topp, lossade överfallen utifrån och inåt .. omvänt mot hur man monterar den.
Ändå hoppade ena ändan av kammen upp av spänningar när det mesta var lossat .. såg inga skador .. låt oss hoppas den klarade sig.
När man jämför topparna så har den nya toppen 3st extra gängade hål .. nån som vet vad dom är till för? Finns även hål som inte går helt igenom godset
inringat i rött.
https://www.forumbilder.com/image/USX
https://www.forumbilder.com/image/USq

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av volvopowerturbo »

Det blir nog en tur till närmaste hydraulikfirma och hitta lämpliga plugg.
Nån som vet praxis när man skruvar i pinnbultar i toppen? Använda gänglås? Skruva i för hand tills dom bottnar bara eller speciellt åtdragningsmoment ?

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av volvopowerturbo »

Borde kanske byta rubrik till topplocks-renovering.. :D köpt nya ventiler till den nya toppen från Kl-racing .. la i dom i toppen för att se hur dom höll tätt .. hällde sedan lite vätska ovanpå och det läckte ingenting ur ventilerna. Är det möjligt att ha sån tur? Snart dags för montering då ..

volvopowerturbo
Uppkörning
Inlägg: 330
Blev medlem: 12 sep 2011, 20:19
Kör: Volvo 744 GL B230F

Re: Byta topplockspackning B230F 740 1991

Inlägg av volvopowerturbo »

OK toppen ihopskruvad och bilen provstartad , startar och går jämnt. Men ventilspelet behöver justeras .. en avgasventil mätte 0.25 med bladmått utan dämpare monterade .. är det skadligt ?

Skriv svar