Hej!
Jag håller på att byta förgasare i min 744 -89 från K till A.
Har plockat förgasare å insug från en 86- 744 GL. Bilen startar å går precis som den ska men nya förgasaren.
Det mesta säger ju sig själv vid ett sånt här byte, men alla dessa vacumslangar är lite svåra. Finns det något kopplingschema för dessa på en A-motor?
Den lilla varmstartsventilen som styr magnetventilen (den lilla cylinder med ett kabelstift)mitt på insuget, hur ska den kopplas in för att öppna magnetventilen? Finns en vacumutgång även på denna som jag inte vet vart den ska kopplas
Sedan får jag ett helt gäng överblivna vakumslangar från K-motorn. Tyvärr har någon mixtrat med K-förgasaren så jag vet inte hur allt satt från början.
Hjälp söker av mer kunniga människor
Hur koppla vacum på B230A?
- Martin G
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2003
- Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
- Kör: 940 Dual Fuel 1994
- Ort: Uppsala
Hur koppla vacum på B230A?
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10
Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l
Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l
Re: Hur koppla vacum på B230A?
Lite sent svar kanske men jag tog mig en titt i min 86:a och i kopplingsschemat i Haynes och kom fram till följande.
Vakuumslangen från tomgångsventilen ansluter till vevhusventilationen under insuget.
Beträffande hur solenoidventilen på insuget är kopplad så är det lite svårförståeligt. Det är svårt att följa vart de tar vägen i bilen då de försvinner in i större kabelhärvor. Det är ju två kablar (båda blåa) och den ena skall såvitt jag begriper kopplas till säkring nummer 13. Åtminstone i 85/86 års modeller, senare årsmodeller kan ju ha en annan säkringsindelning. Den andra blå kabeln slutar i kopplingsschemat i ett ┤vilket jag först tolkade som jord men det kan det väl inte vara då kablarna är kopplade till samma kabelsko. I så fall borde det väl bli kortslutning om det kommer ström i den ena blå kabeln?
Vakuumslangen från tomgångsventilen ansluter till vevhusventilationen under insuget.
Beträffande hur solenoidventilen på insuget är kopplad så är det lite svårförståeligt. Det är svårt att följa vart de tar vägen i bilen då de försvinner in i större kabelhärvor. Det är ju två kablar (båda blåa) och den ena skall såvitt jag begriper kopplas till säkring nummer 13. Åtminstone i 85/86 års modeller, senare årsmodeller kan ju ha en annan säkringsindelning. Den andra blå kabeln slutar i kopplingsschemat i ett ┤vilket jag först tolkade som jord men det kan det väl inte vara då kablarna är kopplade till samma kabelsko. I så fall borde det väl bli kortslutning om det kommer ström i den ena blå kabeln?
Eric Tilly, Skärhamn
244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
- Martin G
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2003
- Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
- Kör: 940 Dual Fuel 1994
- Ort: Uppsala
Re: Hur koppla vacum på B230A?
Stort tack Eric! Det var till god hjälp!
Har nu kunnat lösa vacumet på insuget! En behövde pluggas som gick till blockmonterad fördelare. En behövde t-kopplas mellan en EGR-ventil och värmepaketets vacum. en tredje till vevhusventen som du visat.
Kvar har jag nu tre tjockare vaccumslangar som verkar höra ihop med kolkanistern. Ska ta en bild.
Den där magnetventilshistorian kopplade jag + från en kabel som alltid har 12V när tändningen är i läge 2. Verkar funka
Oavsett startar bilen klockrent och har stabil tomgång - och är riktigt pigg.
Har nu kunnat lösa vacumet på insuget! En behövde pluggas som gick till blockmonterad fördelare. En behövde t-kopplas mellan en EGR-ventil och värmepaketets vacum. en tredje till vevhusventen som du visat.
Kvar har jag nu tre tjockare vaccumslangar som verkar höra ihop med kolkanistern. Ska ta en bild.
Den där magnetventilshistorian kopplade jag + från en kabel som alltid har 12V när tändningen är i läge 2. Verkar funka
Oavsett startar bilen klockrent och har stabil tomgång - och är riktigt pigg.
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10
Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l
Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l
Re: Hur koppla vacum på B230A?
Hej
Skulle också behöva få se hur alla slangar ska kopplas för just nu är de inte helt som de ska vara...och kan inte se bilderna som tilly har skickat i inlägget ovan så skulle vilja ha en ny bild på det
Mvh Martin
Skulle också behöva få se hur alla slangar ska kopplas för just nu är de inte helt som de ska vara...och kan inte se bilderna som tilly har skickat i inlägget ovan så skulle vilja ha en ny bild på det
Mvh Martin