Hur koppla vacum på B230A?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Användarvisningsbild
Martin G
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2003
Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Ort: Uppsala

Hur koppla vacum på B230A?

Inlägg av Martin G »

Hej!

Jag håller på att byta förgasare i min 744 -89 från K till A.

Har plockat förgasare å insug från en 86- 744 GL. Bilen startar å går precis som den ska men nya förgasaren.

Det mesta säger ju sig själv vid ett sånt här byte, men alla dessa vacumslangar är lite svåra. Finns det något kopplingschema för dessa på en A-motor?

Den lilla varmstartsventilen som styr magnetventilen (den lilla cylinder med ett kabelstift)mitt på insuget, hur ska den kopplas in för att öppna magnetventilen? Finns en vacumutgång även på denna som jag inte vet vart den ska kopplas

Sedan får jag ett helt gäng överblivna vakumslangar från K-motorn. Tyvärr har någon mixtrat med K-förgasaren så jag vet inte hur allt satt från början.

Hjälp söker av mer kunniga människor :D
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Hur koppla vacum på B230A?

Inlägg av Tilly »

Lite sent svar kanske men jag tog mig en titt i min 86:a och i kopplingsschemat i Haynes och kom fram till följande.

Vakuumslangen från tomgångsventilen ansluter till vevhusventilationen under insuget.

Bild

Bild



Beträffande hur solenoidventilen på insuget är kopplad så är det lite svårförståeligt. Det är svårt att följa vart de tar vägen i bilen då de försvinner in i större kabelhärvor. Det är ju två kablar (båda blåa) och den ena skall såvitt jag begriper kopplas till säkring nummer 13. Åtminstone i 85/86 års modeller, senare årsmodeller kan ju ha en annan säkringsindelning. Den andra blå kabeln slutar i kopplingsschemat i ett ┤vilket jag först tolkade som jord men det kan det väl inte vara då kablarna är kopplade till samma kabelsko. I så fall borde det väl bli kortslutning om det kommer ström i den ena blå kabeln?
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

Användarvisningsbild
Martin G
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2003
Blev medlem: 06 jul 2008, 18:50
Kör: 940 Dual Fuel 1994
Ort: Uppsala

Re: Hur koppla vacum på B230A?

Inlägg av Martin G »

Stort tack Eric! Det var till god hjälp!

Har nu kunnat lösa vacumet på insuget! En behövde pluggas som gick till blockmonterad fördelare. En behövde t-kopplas mellan en EGR-ventil och värmepaketets vacum. en tredje till vevhusventen som du visat.

Kvar har jag nu tre tjockare vaccumslangar som verkar höra ihop med kolkanistern. Ska ta en bild.

Den där magnetventilshistorian kopplade jag + från en kabel som alltid har 12V när tändningen är i läge 2. Verkar funka :)

Oavsett startar bilen klockrent och har stabil tomgång - och är riktigt pigg.
MVH Martin Kör Volvo med BIOGAS: 944 -94, 855 -96 ,855 -97, 945-95, S60 -07, V70 -10

Frågor om Volvo Bi-fuel? Skicka ett PM!
Auktoriserad gasbilverkstad spec. Volvo 1994-2018 www.sustainabil.se
Aktuellt gaspris: 18,50kr/l

Martiin0z
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 maj 2020, 21:46

Re: Hur koppla vacum på B230A?

Inlägg av Martiin0z »

Hej

Skulle också behöva få se hur alla slangar ska kopplas för just nu är de inte helt som de ska vara...och kan inte se bilderna som tilly har skickat i inlägget ovan så skulle vilja ha en ny bild på det 😁

Mvh Martin

Skriv svar